Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Svensk affiliate som lyckats skala upp?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-30, 12:12 #11
tap1ons avatar
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
tap1ons avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
Om man tjänar 5-10 miljoner som affiliate känns det ju som att man kan göra något roligare än att vara affiliate och tjäna massa pengar åt någon mellanhand. Många av dom mindre nätverken har inte så stor omsättning.. Till exempel hade Double under 2012 en omsättning på 7 miljoner.. Adrecord hade en omsättning på 4 miljoner.

En fundering till är när man har lyckats skala upp? Vilken nivå pratar vi om? Är det mängd trafik man driver, leads/sales man genererar, vilken omsättning man har eller är det vinsten som räknas?
Många personer tycker det är smidigare att enbart marknadsföra andras produkter då man slipper allt runt om kring då det tar extremt mycket tid.

Om man enbart kör inom Sverige har jag väldigt svårt att se att man skulle kunna bli "rik" på affiliate då det är en väldigt liten marknad.
Ganska kul att se att man omsätter mer pengar som en ensam affiliate än vad ett nätverk gjort på ett helt år

Med att skala upp så betyder i princip allt du säger samma sak. Får du mer trafik så får du fler leads så får du högre omsättning. Givetvis om trafiken är av liknande kvalité som tidigare.
tap1on är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 00:11 #12
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2013
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tap1on Visa inlägg
Många personer tycker det är smidigare att enbart marknadsföra andras produkter då man slipper allt runt om kring då det tar extremt mycket tid.

Om man enbart kör inom Sverige har jag väldigt svårt att se att man skulle kunna bli "rik" på affiliate då det är en väldigt liten marknad.
Ganska kul att se att man omsätter mer pengar som en ensam affiliate än vad ett nätverk gjort på ett helt år

Med att skala upp så betyder i princip allt du säger samma sak. Får du mer trafik så får du fler leads så får du högre omsättning. Givetvis om trafiken är av liknande kvalité som tidigare.
Självklart är det många gånger mycket smidigare, men det finns förmodligen mer pengar att tjäna genom att marknadsföra sig själv och sina egna produkter.

Jag ser inga som helst hinder att bli rik på affiliate om man enbart kör inom Sverige.
Vägen dit är förmodligen bra mycket längre än om man väljer att börja marknadsföra i något mer land där det finns bra mycket fler invånare.

Ja, givetvis. Men jag tänkte mer på att man kan öka sin omsättning markant medan vinsten fortfarande står still på samma nivå som tidigare.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 09:57 #13
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Det är många relativa termer vi diskuterar här som tex "rik", "framgångsrik", "lyckats skala upp". Många bra och intressanta svar från er också.

Jag tror absolut att man kan bli "rik" på affiliate i Sverige. Modezine.se drar väl in c:a 200.000 kr i vinst per månad. Gör man det anser jag att man "blir rik" på sin webbsida. Men "rik" är ju förstås en mycket relativ definition.

Personligen försöker jag först tänka vad jag skulle göra om jag vore "rik". Min slutsats blir ofta att jag skulle vilja kunna resa obehindrat, hälsa på vänner över hela världen, jobba när och hur mycket jag vill (med vad jag vill). Man behöver inte alltid vara miljonär för att kunna leva som en miljonär, det är något Tim Ferriss lärt mig.

Framgångsrik är ett annat intressant koncept. En god vän till mig (som är personlig coach) brukar påpeka att man ska skriva ner vad man själv definierar framgång som. "Jag är framgångsrik när..." är en bra lista att göra. Annars kan man lätt hamna i ett "chase the dragon" där man aldrig riktigt känner sig tillräcklig.

Tillbaka till min huvudfråga dock. Idag arbetar jag som tekniker, marknadsförare, skribent, seo-nisse osv i mitt företag. Det går helt ok men det finns alltid någon bit som faller efter. Jag är nära max av min kapacitet och således också mitt företag.

Därför är jag intresserad av att lära av någon som lyckats ta sig ur sitt eget nät, hittat koncept som klipper ut en ur ekvationen och där företaget inte blir ett arbete utan en vinstmaskin.

Tror det är Rich Shefren som säger att ett företag ska kunna växa utan att man lägger sina fingrar i det. Inte bara fortsätta, utan växa. Det är en utmaning som lockar mig!
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 13:02 #14
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Det är många relativa termer vi diskuterar här som tex "rik", "framgångsrik", "lyckats skala upp". Många bra och intressanta svar från er också.

Jag tror absolut att man kan bli "rik" på affiliate i Sverige. Modezine.se drar väl in c:a 200.000 kr i vinst per månad. Gör man det anser jag att man "blir rik" på sin webbsida. Men "rik" är ju förstås en mycket relativ definition.

Personligen försöker jag först tänka vad jag skulle göra om jag vore "rik". Min slutsats blir ofta att jag skulle vilja kunna resa obehindrat, hälsa på vänner över hela världen, jobba när och hur mycket jag vill (med vad jag vill). Man behöver inte alltid vara miljonär för att kunna leva som en miljonär, det är något Tim Ferriss lärt mig.

Framgångsrik är ett annat intressant koncept. En god vän till mig (som är personlig coach) brukar påpeka att man ska skriva ner vad man själv definierar framgång som. "Jag är framgångsrik när..." är en bra lista att göra. Annars kan man lätt hamna i ett "chase the dragon" där man aldrig riktigt känner sig tillräcklig.

Tillbaka till min huvudfråga dock. Idag arbetar jag som tekniker, marknadsförare, skribent, seo-nisse osv i mitt företag. Det går helt ok men det finns alltid någon bit som faller efter. Jag är nära max av min kapacitet och således också mitt företag.

Därför är jag intresserad av att lära av någon som lyckats ta sig ur sitt eget nät, hittat koncept som klipper ut en ur ekvationen och där företaget inte blir ett arbete utan en vinstmaskin.

Tror det är Rich Shefren som säger att ett företag ska kunna växa utan att man lägger sina fingrar i det. Inte bara fortsätta, utan växa. Det är en utmaning som lockar mig!
Som du skriver är det ju mycket en definitionsfråga. Det du nämnde om framgångsrikt var väldigt intressant. När jag tittar på mig själv ser jag mig inte speciellt framgångsrik men siffrorna tyder mer på att jag är det.

I början måste du göra mycket jobb själv. När företaget växer och får in mer kapital så är det bättre att du låter pengarna jobba åt dig. Det är ingen vits att ha massa pengar på bankkontot. Med att låta pengarna jobba åt dig kan det vara att du anställer folk, annonserar mer etc. Ju större risk, desto större avkastning kan du vänta dig.

Det blir som en snöboll, ju längre tiden går desto större pengar tjänar du. I ditt fall så skulle jag leja ut mer jobb, t. ex. att skriva content och hitta andra sätt att tjäna pengar på.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017