FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
tartareandesire, FS Data tjänar inget på att leverera fjärrvärme i Helsingborg. Miljövänligheten är ingen "bara PR"-grej hos oss. Det är något som genomsyrar hela vår verksamhet.
I detta blogginlägg finns lite mer info om hur vi jobbar med miljövänligheten på FS Data: https://fsdata.se/blogg/energiforbru...t-pa-internet/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller med JonatanS och FS Data om att domänspekulation inte bör understödjas.
De aktörer som köper upp massor av domäner utan att ha avsikten att bygga en verksamhet under domänen, tillför ju inget värde i värdekedjan, däremot tillför de kostnader och hindrar de företag som har för avsikt att bygga upp seriösa verksamheter under domännamnen. Att man tar 10 kr för en domän som väl FS-data betalar .SE 70-80 kr för eller mer innebär ju i praktiken prisdumpning och skapar en grogrund för de som blockerar massor av domäner i rent spekulationssyfte (dvs utan att tillföra något värde). Observera att värde, kostnad och pris är 3 olika saker. Jag har dock viss förståelse för de som vill reservera en domän för en seriös verksamhet och skydda sitt varumärke eller företagsnamn mot snyltare och aggressiva konkurrenter samt rena "klottrare" och andra skadeverkningar på det egna varumärket. Personligen är jag av åsikten att det borde finnas en global "namnrymd" (namespace) för varumärken, företagsnamn och domännamn så att man som företag bara behöver reservera ett globalt namn på ett ställe så ska det vara reserverat och exklusivt och ingen får inkräkta på det. Det kan hanteras av WTO, i något som liknar ett internationellt namnregister. Domännamn har blivit så viktiga för många företag att jag tycker det är orimligt att inte vanliga varumärkes-/firmareserveringar inte gäller där också. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-20 klockan 15:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Conny: Då antar jag att du anser att man inte bör få äga hur många fastigheter som helst i syfte att tjäna pengar.
Om inte, vad är skillnaden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förutsätter du då att fastigheterna i likhet med domännamnen inte används till något vettigt utan att de står tomma i väntan på eventuell framtida försäljning?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det verkar som att vissa här medvetet eller omedvetet blandar ihop s k domänpirater som alltså försöker slå mynt av andras skyddade namn och varumärken med aktörer som registrerar ett större antal generiska namn och nyckelordsdomäner i spekulationssyfte.
Domänpiraternas affärsidé tar nog de flesta avstånd från, men de som tycker illa om domäninvestering generellt har antagligen även svårt för att acceptera marknadsekonomi i andra sammanhang. Inget fel med det, man får tycka vad man vill, men att blanda ihop korten tycker iallafall jag inte är rätt väg att gå om man vill få sympati för sina åsikter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Citat:
Domänen kostar 10-200 kr att hyra ett år. En fastighet omfattas av äganderätt. För att ta några ganska uppenbara skillnader. Men jag tycker inte heller om när markspekulanter köper upp enorma obebyggda landområden och har som enda syfte att sälja det vidare när någon seriös exploatör ska bygga bostadshus, kontor, industrier eller lekparker och då får betala många gånger mer för marken än om exploatören fått köpa marken direkt av staten/kommunen/förre ägaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag ser inget problem med att en person/företag registrerar generiska domäner för att bygga en seriös verksamhet. Vad jag inte gillar är när man endera massregistrerar generiska domäner för att helt enkelt "blockera" seriösa aktörer för att bygga nya verksamheter på internet. Det kallar jag inte seriösa investeringar utan spekulation i dess negativa bemärkelse, en sorts "utpressning" bara för att man kan göra det. Att man sen registrerar de generiska domänerna för 10 kr/st och sen samma dag bjuder ut dem för 10 000-100 000 kr, tycker jag inte är seriöst. Dessa kallar jag för "domäntroll". Jämför gärna med "patenttroll" som är en likartad företeelse om än något annorlunda. Det är just denna spekulation om de generiska domänerna som jag tycker är "fulspel". Domäntrollen tillför inget av värde i värdekedjan, bara kostnader för de seriösa aktörerna. Med seriös aktörer menar jag de som har en verksamhetsidé som de har en plan att genomföra och som tillför ett värde till domänens besökare. Det finns många seriösa aktörer som hindras att bygga upp sina verksamheter, eftersom instegskostnaden blir för hög, p g a domäntrollens spekulativa agerande. Jag är dock mycket för marknadsekonomi under ordnade former. Jag vill helst att i stort sett det mesta av kommunernas, landstingens och statens verksamheter som går, ska konkurrensutsätts. Det finns vissa saker som domstolar, vissa delar av polisen, regering, riksdag, kommunfullmäktige m.m. som inte passar att leja ut till privata aktörer. Men en stor del av sjukvården kan läggas ut på entreprenad. Det finns dock mycket i dagens offentliga upphandlingar som är dåligt genomfört, exempelvis: - har man alldeles för stora upphandlingar i många fall, - byråkratiska regler som hindrar småföretag att lägga offerter - enormt långa ledtider - ovana inköpare - Usla definitioner av kvalitet - usel kvalitetskontroll av upphandlade kontrakt - Det borde vara större fokus på att anlita lokala entreprenörer (förbjudet idag) - Offentliga aktörer ska inte få konkurrera med privata aktörer, om det finns såna - Bort från stenhård prisfokus, tänk mer på kvalitet och service - Mindre upphandlingar ger större möjligheter för små aktörer att arbeta på den marknaden - Splittra landstingens enorma verksamhet till många småskaliga vårdcentraler, småsjukhus så fler kvinnliga (eftersom landstingen domineras av kvinnlig personal) företagare kan starta verksamheter - Universiteten bör frigöras från saten till självständiga stiftelser med tydliga utbildningsmål Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-20 klockan 18:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det låter ju faktiskt allvarligt. Känner du till något verkligt fall som forumet kan få ta del av? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Dvs använd de pengar de normalt köper eller registrerar domäner för och bygg några verksamheter som genererar värde till besökarna, då kan de samtidigt tjäna mångdubbelt mer med pengar eftersom de då faktiskt tillför ett värde. Men så långt har "domäntrollen" inte tänkt, eller så har de inte kompetensen att bidra med ett "värde" till besökarna, och deras enda chans att tjäna pengar är att "blockera" eftertraktade domäner. Citat:
Jag har inga siffror på hur många som aldrig kan starta p g a den höga instegskostnaden. Eftersom jag är motståndare till domänspekulation så ägnar jag mig inte åt det själv. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|