Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad ska finnas på driftstatussidorna?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-14, 22:46 #11
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Historik är bra annars kan man få uppfattning av att man vill mörka eventuella tidigare problem. Visst om ingen annan visar sin historik så kan det ju vara negativt men det beror på om man vill jämföra sig med andra eller ha ett unikt eget upplägg. Ibland får man uppfattningen att webhotellen slåss om kunderna och tar chansen att utnyttja någons misstag med en kampanj. Under såna omständigheter vill man kanske inte skylta med sina problem på en publik driftblogg.

En potentiell kund ville en gång jämföra driften med en konkurrent som inte hade någon driftsida, ja då va de ju inte så svårt att välja vart man ska ha sin server.

Senast redigerad av tony-axbyte den 2012-12-14 klockan 22:53
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 23:59 #12
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Historik är bra annars kan man få uppfattning av att man vill mörka eventuella tidigare problem.
Eftersom de flesta webbotell inte har historik så långt jag kan hitta, utom www.axbyte.se så tror jag inte detta upplevs som någon problem för kunder, eller så mörkar alla andra webbhotell eventuella tidigare problem, beror hur man vänder på det

Senast redigerad av Danielos den 2012-12-15 klockan 00:04
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-15, 09:46 #13
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare
oderlands avatar

https://www.oderland.se/clients/operationstatus.php , klicka på tidigare avslutade störningar.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-15, 10:38 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Eftersom de flesta webbotell inte har historik så långt jag kan hitta, utom www.axbyte.se så tror jag inte detta upplevs som någon problem för kunder, eller så mörkar alla andra webbhotell eventuella tidigare problem, beror hur man vänder på det
Vi har driftinfo nästan från starten kvar: http://www.patrikweb.net/_files/driftinfo.pdf

Och några år direkt på sidan http://www.patrikweb.net/content/section/12/46/

Sedan behöver man inte skriva ut varje avbrott på 5 min för en omstart eller små saker.

Såg visst att jag inte synkat all tidigare driftinfo till PDF, www.patrikweb.net/kontakt.html.bck111018 om man vill följa hela. Mellan PDF och senaste 2 åren.

Senast redigerad av patrikweb den 2012-12-15 klockan 10:45
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-15, 10:42 #15
oderlands avatar
Flitig postare

Flitig postare
oderlands avatar

Det är nog lite från kund till kund, Patrik. Dagtid brukar vi försöka få med allt så länge vi har bra bemanning.
Oläst 2012-12-15, 19:15 #16
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av oderland Visa inlägg
https://www.oderland.se/clients/operationstatus.php , klicka på tidigare avslutade störningar.
Har ni även så man kan se upptiden på olika servrar, tex, via pingdom? Personligen tycker jag upptidsgrafer är mer relevanta än att visa incidenthistorik, och jag tycker som sagt inte incidenthistorik är relevant för icke-kunder, vilket upptidsgrafer är däremot. Känns tex. rätt intesägande att veta att en server behövde omstart för en icke-kund. En annan sak som jag tycker ni saknar är start och sluttid för incidenter.

Senast redigerad av Danielos den 2012-12-15 klockan 19:21
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-15, 19:40 #17
oderlands avatar
Flitig postare

Flitig postare
oderlands avatar

Det skall finnas med finns tider för uppdateringar också. Blir bättre i nya kundzon i januari.
Upptid.oderland.se, tyvärr ingår planerade nertider där också.
Oläst 2012-12-15, 20:21 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Har ni även så man kan se upptiden på olika servrar, tex, via pingdom? Personligen tycker jag upptidsgrafer är mer relevanta än att visa incidenthistorik, och jag tycker som sagt inte incidenthistorik är relevant för icke-kunder, vilket upptidsgrafer är däremot. Känns tex. rätt intesägande att veta att en server behövde omstart för en icke-kund. En annan sak som jag tycker ni saknar är start och sluttid för incidenter.
Visst är upptidsgrafer mer relevant för icke-kunder men jag vill samtidigt som kund gärna slippa logga in för att se driftstatus. Just historiken kanske kvittar i det hänseendet men några webbhotell är väldigt snabba att plocka bort informationen

Jag anser också att man bör ha driftstatus på svenska när man är ett svenskt webbhotell. City Network kör nu på engelska vilket inte gör mig något personligen men det är riktigt dåligt mot de svenska kunderna tycker jag.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-12-15 klockan 21:55
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-16, 11:46 #19
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag anser också att man bör ha driftstatus på svenska när man är ett svenskt webbhotell. City Network kör nu på engelska vilket inte gör mig något personligen men det är riktigt dåligt mot de svenska kunderna tycker jag.
Vi har haft funderingar här och bör köra det på alla de språk vi idag stödjer - tycker jag. Har varit en resursfråga och ofta skall informationen fram extremt snabbt och det är tekniker som gör det vilket gör att vi måste hitta förbättrade processer.

http://cnstatus.com/ kan du dock registrera dig och få all info via email för den tjänsten du är intresserade av - om än på engelska. Detta har varit mycket uppskattas - samtidigt som vi inte hört så mycket om just att engelskan skall vara ett problem. Vi tar till oss dock. Tack.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-16, 12:51 #20
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Måste hålla med tartareandesire här. Jag begriper inte varför svenska webbhotell har allt på engelska.

Sedan när det gäller pingdom så behöver man ju inte sätta ut det på varje server, det räcker man har en sammanställning.

Oderland gör helt rätt som lägger ut sina "5 minuters", man vet aldrig vad som kan hända efter omstarten. Vet man att de har gjort en omstart och det kanske strular till så behöver man inte dyka supporten direkt. Så det tycker jag bara är credit till Oderland.

Sen förstår jag inte varför folk klagar på att de kör sin driftstatus på FB/Twitter. Alla sitter ju med sina förbannade mobiltelefoner så snabbare info kan man knappast få. Så credit till CN för det och ni andra.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017