FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag håller inte med. ![]() Sedan vet jag inte vad du menar med "extremt kort sikt". T.ex. är världbörsindex idag klart lägre än det var för 10 år sedan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sparande i aktier eller liknande med bred portfölj utspridd inom olika området på långt sikt tror jag inte kommer leda till någon förlust.
Visst kommer det finnas år som man inte kan sälja sina aktier, men så länge man inte har panik att få ut sina pengar så är det mindre problem. Jag själv som har tillgångar i EUR och kan få 5-6% ränta med bankgaranti är rätt okej placering samt skattefritt. Sedan håller jag på investera i skog och mark i låginkomstländer där man vet att det kommer öka i framtiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Citat:
Du har inte indikerat på hur lång sikt du ser dina placeringar, och det är ju helt avgörande för hur man agerar i praktiken. Pensionssystemen har placeringshorizonter på 40-60 år och de placerar 70 procent i aktier numera. De delar som inte placeras i aktier är kortsiktiga placeringar för de som pensionerna redan börjat betalas ut, då "säkrar man upp" en del av kapitalet gentemot kortsiktiga nergångar, men det långsiktiga kapitalet placeras i aktier (och till viss del i fastigheter) just pga att det inte finns några bättre alternativ. Ränteplaceringar som obligationer har alldeles för låg real avkastning på lång sikt. Om du tror att aktier kommer minska i värde på lång sikt så kan man lika gärna lägga sig ner och dö, för då har man inget framtidshopp. Den ekonomiska utvecklingen har gått upp under hela mänsklighetens historia. För ca 70 000 år sedan så bestod mänskligheten av mellan 2000-10 000 individer, mänskligheten var på dekis och höll på att utrotas pga svält och naturkatastrofer i form av torka och ökenutbredning i centrala afrika. Kriser är dock uppfinningsrikedomens moder pch mänskligheten hittade på nya lösningar på gamla problem, vi utvandrade från centralafrika och spred ut oss över hela världen. Jag tycker det har visat sig gå ganska bra ekonomiskt för mänskligheten sedan dess. Jag tycker fakta pratar för sig själv om man ser till historien. Ekonomin går uppåt! Aktier i sig är dock en teknikalitet som ändå har flera hundra år på nacken, tidigare hade affärsavtal men aktier har förenklat finansieringen av affärsverksamheten på ett enkelt och standardiserat sätt. Nu är mänskligheten över 6 000 000 000 människor och vi har aldrig haft det ekonomiskt bättre än tidigare. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-26 klockan 12:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
![]() Citat:
Citat:
![]() Som du säger: aktier är en teknikalitet och det är ett ganska nytt påfund. Finns ingen naturlag som säger att ökat ekonimiskt välstånd är direkt kopplat till aktiemarknaden framöver. Finns mängder med företag som driver den ekonomiska utvecklingen framåt som INTE är noterade på börsen (och det känns som att detta blir allt vanligare). Samtidigt känns det som att etablerade sanningar angående marknadsekonomi och kapitalismen nu ifrågasätts i och med den enorma skuldkrisen, kopplat med obefintlig tillväxt, som har slagit klorna i Europa, Japan och USA. Jag hoppas att jag har fel men jag tycker det ser dystert ut på medlellång sikt (5-15 år). Men om vi tänker i perspektivet 70000 år kan det nog ordna sig ;o |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Citat:
Exempelvis Medbank i Malta ger 5.5% vid 5 års låsning. http://www.medbank.com.mt/content.aspx?id=193757 Finns flera andra banker i Malta som ger 4-5% med beroende hur stor summa och antal år du låser dom. Sedan finns ju massa andra banker inom EU i många länder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Då har du ju en valutarisk istället...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att placera i Euro nu är väl rätt mycket lotto också. Eurons framtid är ganska osäker i nuläget.
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
En valuta kan ju lätt svänga 10-20 % på hyfsat kort tid så det innebär ganska stor risk, jämförbart med aktier, men man måste ha massor av kunskap av valutahandel och det har jag inte.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|