FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror inte heller det tillför GM särskilt mycket att annonsera på Facebook. (hallå, det är en biltillverkare)
Det är inte så att när man går i valet och kvalet väljer tillverkaren som har en banner på Facebook precis. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-16 klockan 20:40 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det handlar inte bara om sales. Det handlar mycket om att bygga ett varumärke. På Facebook har du goda möjligheter att mata en ung målgrupp som inom några år snart ska leta bil. Jag tror det är viktigt att synas i alla kanaler och även om Facebook kanske inte är den mest optimala för just GM så är den inte helt irrelevant ur ett långsiktigt perspektiv. Men ser man till den vikande försäljningen av personbilar kan det vara en orsak till att man nu styr om sina marknadsföringsåtgärder mot andra kanaler som ger "direkt" utdelning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag förstår inte hur GM redan nu kan veta att Facebook inte ger önskat resultat. Säljer man bilar så handlar det inte om sales via någon e-butik. Utan det handlar om att bygga ett varumärke.
Själv så tror jag dock att sociala medier är överskattade som marknadsföringskanaler*. Så jag kan ändå tänka mig att det finns bättre ställen för GM att synas på än just Facebook. *typiskt sånt citat som man kommer att få äta upp om tio år |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag kan mycket väl ha fel men känslan GM ingjuter är inte det av ett företag som vill pressa på mig sin image. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
De här tio miljonerna USD, som faktiskt är en spottstyver sett till deras totala marknadsföringsbudget, användes väl till att för något litet Facebookexperiment som de nu väljer att strypa (det är väl generalfel att inte ens prova att kampanja på FB idag?).
Sidospår om att kränga bilar i socmed: Även om det inte märks av så mycket här i Sverige så finns det biltillverkare som på ett smart sätt använder internet som arena: Ford har experimenterat väldigt mycket med sin marknadsföring. De har positionerat om sina varor och marknadsför dom som var de är: konsumentprodukter. Som första biltillverkare valde de att inte presentera sina modeller på bilmässan i Detriot utan satsade i stället på CES, ett otroligt häftigt drag (men jag har inte läst någon utvärdering av utfallet). De har även haft tighta sammarbeten med tongivande teknikjournalister och bloggare och är en återkommande sponsor av Leo Laportes TWIG-nätverk. Den här intervjun Scott Monty är intressant: http://mashable.com/2012/02/29/ford-...ting-strategy/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Citat:
Jag kan förstå att de kortsiktigt är missnöjda, men att bibehålla intresset kring ett varumärke kräver olika former av exponeringar (även om det kanske inte ger en omedelbar respons i form av ökad försäljning. Att offentligt dissa denna typen av kampanj känns på gränsen till oproffsigt och även lite bittert. Bitterhet är det sista ett krisföretag som GM bör utstråla tror jag. OBS! Därmed menar jag inte att FB måste vara rätt kanal för GM.
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Administratör
|
De gör väl förmodligen analyser ... Till exempel mäter kännedom (efter erinran) och bilden som finns av bolaget/bilen/varumärket utan och med exponering.
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
GM skippar tydligen även Super Bowl-reklam i år, så det handlar nog mer om en generell osthyvel än något annat:
http://online.wsj.com/article/SB1000...023420920.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är det bara jag här som fullkomligt skiter i reklamen på Facebook? Trots att den är väldigt riktad till dig som person så tror jag att jag endast har klickat på en reklambanner en enda gång. Jag tänker inte ens på reklamen när jag sitter på fb, för det är helt ointressant, jag är inte i köp-tankar då...
Mest för pengarna får dom nog om dom istället annonserar i bilforum eller på google där folk som faktiskt letar efter en ny bil befinner sig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|