Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur minska slösurfande?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-17, 10:57 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Bortsett från vad jag tycker om facebookanvändade på arbetstid osv. så finns det en annan aspekt som är värd att beakta. Det kan nämligen vara bra att mäta slösurfandet för om det stiger över vad som är "normalt" så kan det vara läge för att få ett avbrott i lunken, t.ex. att ha en gemensam fika eller annan lite kortare gemensam aktivitet för att få medarbetarna lite mer sugna på arbete och inte så uttråkade att de slösurfar.

Senast redigerad av Westman den 2012-01-17 klockan 11:03
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-17, 14:21 #12
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2004
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jag har ofta lite skräpsidor i nån flik i browsern när jag jobbar. Tittar in en minut nån gång i timmen och ser om det hänt nått skoj, annars är det bara att fortsätta knacka. Nu jobbar jag dock på ett relativt stort företag (~400-500 pers kanske), men det kan ju vara skoj att veta hur det funkar där också

Vi har det dock väldigt bra med både fussball, pingisbord, massagefotölj och ett rum fyllt med fatboys. Perfekt för en 10min paus

edit: Kan tilläggas att jag också har väldigt mkt frihet under ansvar. Jag har deadlines och det händer ofta att jag jobbar natt och slappar hemma dagen efter istället

Senast redigerad av digi den 2012-01-17 klockan 14:25
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-17, 15:11 #13
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Håller med. Men det finns ju många andra saker man kan göra då. Man kan gå och ta en kaffe och sätta sig soffan en stund t.ex.
absolut men det ena utesluter inte det andra.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-17, 23:34 #14
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Hmmm, tydligen så var det mer intressant att besvara oskarhs påstående än min problemformulering.

Tråden får gärna övergå i allmän diskussion så snart den ursprungliga frågan har besvarats. Men snälla ge folk en chans att besvara frågan först.

Jag ville alltså på något vis mäta hur mycket tid vi spenderar på att slösurfa och undrade om ni har några förslag på hur jag kan göra det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-17, 23:52 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Man måste få ta pauser, jag tror själv på att man blir med produktiv ju friare man är. Oftast har man ändå en deadline eller uppgifter som måste göras löpande som man sköter ändå. Men visste kunde det vara intressant att få fram statistik på sånt där.
Jovisst men det är väl ändå bättre om de anställda tar en promenad, spelar lite pingis eller liknande istället för att de sitter vid Facebook under pauserna? Ingen mår bra i längden av att sitta klistrad vid en datorskärm 8-10 timmar om dagen utan pauser och det gynnar därmed inte heller företaget.

Annars håller jag med dig, det är nog för det mesta bättre att kontrollera resultatet än exakt vad den anställde gör när. Vad jag menar är att du inte nödvändigtvis måste mäta slötiden utan istället se efter vad som presteras. Jag tror det är en mycket bättre väg att gå, för såväl företaget som de anställda.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-01-17 klockan 23:54
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-18, 00:01 #16
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar

Reg.datum: Jun 2007
gustav: vad har ni för brandvägg på jobbet? vissa modeller har ju inbyggda filter och jag misstänker att man kan få ut statistik på besökta webbplatser. Det är väl bara att välja ut de största tidstjuvarna facebook, aftonbladet, idg, di etc och göra en sammanställning isåfall. Om ni inte har någon sådan brandvägg så kanske det kan vara läge att skaffa en sådan.

Om man ska flumma offtopic som resten av gänget, så kan det nog vara bättre att ha en dialog med de anställda och att sätta upp nån form av gängse norm för när/hur ofta det är tillåtet att ta en slösurf. Som arbetsgivare är jag inte intresserad av att folk jobbar halva nätterna för att hålla deadlines för att de varit för ineffektiva på dagarna när de egentligen ska göra sitt jobb.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-18, 05:48 #17
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Hmmm, tydligen så var det mer intressant att besvara oskarhs påstående än min problemformulering.

Tråden får gärna övergå i allmän diskussion så snart den ursprungliga frågan har besvarats. Men snälla ge folk en chans att besvara frågan först.

Jag ville alltså på något vis mäta hur mycket tid vi spenderar på att slösurfa och undrade om ni har några förslag på hur jag kan göra det.
Nja "Hur minska slösurfande?" tolkar jag som att du också ville veta hur du skulle kunna minska slösurfandet.

Men för att utföra själva mätningen så behöver du nog tala om vad du har för brandvägg idag. Annars så finns det massor med roliga lösningar som t.ex. Kerio Control osv.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-18, 08:37 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Om man ska flumma offtopic som resten av gänget, så kan det nog vara bättre att ha en dialog med de anställda och att sätta upp nån form av gängse norm för när/hur ofta det är tillåtet att ta en slösurf. Som arbetsgivare är jag inte intresserad av att folk jobbar halva nätterna för att hålla deadlines för att de varit för ineffektiva på dagarna när de egentligen ska göra sitt jobb.
Man kan ju mäta vad som presteras under arbetstiden helt enkelt? Om man har en deadline på ett större projekt så kan man för det mesta dela in detta i mindre komponenter vilket också kan göra det lättare att hålla deadline.
Oläst 2012-01-18, 21:55 #19
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Nja "Hur minska slösurfande?" tolkar jag som att du också ville veta hur du skulle kunna minska slösurfandet.

Men för att utföra själva mätningen så behöver du nog tala om vad du har för brandvägg idag. Annars så finns det massor med roliga lösningar som t.ex. Kerio Control osv.
Japp, det stämmer. Jag vill mäta slösurfandet i syfte att kunna minska det. Men istället för att diskutera problemformuleringen så började folk prata om vad de gör på jobbet och om det är bra eller dåligt att slösurfa.

Tack för tipset om Kerio Control. Jag ska kolla upp det genast. Angående brandvägg så sitter vi på en Zyxel P660 med tillhörande brandvägg. Jag kan dock tänka mig att byta router för att få en brandvägg med den funktionalitet som jag önskar.

goose: Jag får tacka för ditt svar också. Jag ska titta närmare på brandväggar och vad de ger för olika möjligheter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-18, 22:16 #20
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Ge alla en iPad med tillhörande trådlöst tangentbord. Känner mig själv betydligt mer fokuserad när jag sitter i Vim eller Koder (http://www.koderapp.com/) på iPaden och webbläsaren är så många fingersvepningar bort.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017