FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Bortsett från vad jag tycker om facebookanvändade på arbetstid osv. så finns det en annan aspekt som är värd att beakta. Det kan nämligen vara bra att mäta slösurfandet för om det stiger över vad som är "normalt" så kan det vara läge för att få ett avbrott i lunken, t.ex. att ha en gemensam fika eller annan lite kortare gemensam aktivitet för att få medarbetarna lite mer sugna på arbete och inte så uttråkade att de slösurfar.
Senast redigerad av Westman den 2012-01-17 klockan 11:03 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har ofta lite skräpsidor i nån flik i browsern när jag jobbar. Tittar in en minut nån gång i timmen och ser om det hänt nått skoj, annars är det bara att fortsätta knacka. Nu jobbar jag dock på ett relativt stort företag (~400-500 pers kanske), men det kan ju vara skoj att veta hur det funkar där också
![]() Vi har det dock väldigt bra med både fussball, pingisbord, massagefotölj och ett rum fyllt med fatboys. Perfekt för en 10min paus ![]() edit: Kan tilläggas att jag också har väldigt mkt frihet under ansvar. Jag har deadlines och det händer ofta att jag jobbar natt och slappar hemma dagen efter istället ![]() Senast redigerad av digi den 2012-01-17 klockan 14:25 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Hmmm, tydligen så var det mer intressant att besvara oskarhs påstående än min problemformulering.
Tråden får gärna övergå i allmän diskussion så snart den ursprungliga frågan har besvarats. Men snälla ge folk en chans att besvara frågan först. Jag ville alltså på något vis mäta hur mycket tid vi spenderar på att slösurfa och undrade om ni har några förslag på hur jag kan göra det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Annars håller jag med dig, det är nog för det mesta bättre att kontrollera resultatet än exakt vad den anställde gör när. Vad jag menar är att du inte nödvändigtvis måste mäta slötiden utan istället se efter vad som presteras. Jag tror det är en mycket bättre väg att gå, för såväl företaget som de anställda.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-01-17 klockan 23:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Flitig postare
|
gustav: vad har ni för brandvägg på jobbet? vissa modeller har ju inbyggda filter och jag misstänker att man kan få ut statistik på besökta webbplatser. Det är väl bara att välja ut de största tidstjuvarna facebook, aftonbladet, idg, di etc och göra en sammanställning isåfall. Om ni inte har någon sådan brandvägg så kanske det kan vara läge att skaffa en sådan.
Om man ska flumma offtopic som resten av gänget, så kan det nog vara bättre att ha en dialog med de anställda och att sätta upp nån form av gängse norm för när/hur ofta det är tillåtet att ta en slösurf. Som arbetsgivare är jag inte intresserad av att folk jobbar halva nätterna för att hålla deadlines för att de varit för ineffektiva på dagarna när de egentligen ska göra sitt jobb. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
Men för att utföra själva mätningen så behöver du nog tala om vad du har för brandvägg idag. Annars så finns det massor med roliga lösningar som t.ex. Kerio Control osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Citat:
Tack för tipset om Kerio Control. Jag ska kolla upp det genast. Angående brandvägg så sitter vi på en Zyxel P660 med tillhörande brandvägg. Jag kan dock tänka mig att byta router för att få en brandvägg med den funktionalitet som jag önskar. goose: Jag får tacka för ditt svar också. Jag ska titta närmare på brandväggar och vad de ger för olika möjligheter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ge alla en iPad med tillhörande trådlöst tangentbord. Känner mig själv betydligt mer fokuserad när jag sitter i Vim eller Koder (http://www.koderapp.com/) på iPaden och webbläsaren är så många fingersvepningar bort.
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|