FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Drar upp den här tråden igen.
Det är så att jag tagit fram en ehandelslösning för en kunds räkning. Nu vill dom kunna importera ordrar till VISMA Administration, och från vad jag har kunnat utläsa efter en del googlande, så kan man importera en XML fil med order info direkt till VISMA. Problemet är att jag inte hittar någon dokumentation om hur XML filen ska se ut. Det bästa hade varit att få en exempelfil som man kan laborera med. Någon här som sitter inne med lite information? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns en del färdiga lösningar enligt VISMASPCS: http://www.vismaspcs.se/integrationslosningar
Men det finns även en del infor att hämta på www.sie.se (mest räkenskapsinfo), men för en webbshop är du väl mest ute efter att kunna importera/exportea Kundregister, Artikelregister och Orderregister. ett sätt är att använda SPCS API, men ett annat är att jobba direkt mot databasen för det är en vanlig Foxprodatabas med DBF-filer för data och CDX-filer för index. Finns oftast färiga ODBC-drivisar elelr OLEDB-drivisar för Windows för detta. Jag har testat att det går ra att läsa info i filerna, men har inte jobbat med att skicka in data till databasen den vägen. Så länge du är försiktig och inte stoppar in data i Verifikation eller transaktions-tabellerna så borde det kunna fungera. Med Verifikation och transaktionstabellerna har checksiffra för att kunna detektera extern manipulation så om du pular med de tabellerna så blir resultatet oförutsägbart. Men man kan ju skapa ett testbolag och köpa på de databasfilerna för att se vad som funkar och inte. Jag har jobbat mycket med DBF och CDX-filer (kallas ofta XBase och härstammar från dBase-världen) så filformatet är konstruerat på 1970-talet och var en bärande del av databasen Vulcan och ursprungligen utvecklades formatet för den första Viking-landaren som skickades upp på 1970-talet. XBase formatet användes både för Clipper och FoxPro samt Visual Objects samt en rad andra utvecklingsmiljöer och verktyg. Det är ett mycket välkänt och väletablerat databasformat och är helt filbaserat, dvs varje tabell är en egen fil på hårddisken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Helst hade jag sluppit att hålla på med databasen över huvud taget. Jag har kunnat läsa mig till att man kan importera ordrar och fakturor direkt i Visma Administration, genom en importfunktion som egentligen är till för att importera från Visma Tid. Problemet är att jag inte har någon exempelfil från Visma Tid.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|