FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Fast det behöver inte vara negativt för alla. Det finns idag ganska många småföretagare som lever helt på egenutvecklade webbplatser. Vet flera sådana som lyckats mycket bra trots att deras kod inte skulle ses som särskilt "bra" av lite striktare programmerare. Det är för dom viktigare att koda snabbt och funktionellt än att deras kod ska fungera som arbetsprov för en framtida anställning. Denna bredd och variation tycker jag snarare gör branschen mer intressant.
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Absolut, håller med.
Men just i detta fall fick jag uppfattningen att trådskaparen hade programmering som yrke och då vore det fel om han lät sig avskräckas av det faktum att ruby verkar vara svårare att "fulhacka" jämfört med php. Han tar upp det som en nackdel, vilket i varje fall i mina öron låter lite vanvettigt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Roligt med all er feedback! Det bör nog påpekas att jag inte rackar ned på php. Jämförelsen haltar som sagt eftersom jag aldrig testat ramverk för php och kan inte jämföra rakt av. Jag gissar att mycket av det jag gör med Rails nu också kan göras med php och andra programmeringsspråk.
Syftet med tråden var mycket att lyfta fram lite frågor och svar kring Rails som det annars var ganska tomt om här på WN tycker jag. Därtill tror jag att många programmerar utan ramverk och inte har någon riktig koll på RubyOnRails (eller kanske vad ramverk egentligen innebär). Syftet är egentligen inte så mycket att utröna vilket programmeringsspråk som är bäst utan bara mina upplevelser av det. Jag tror att om jag gjort detta idag hade jag eventuellt gått vägen via ett ramverk för php och lärt mig det först. Hade jag vetat om problematiken med hosting hade jag nog varit än mer angelägen om det. Några svar på era frågor: - Jag valde inte postgre egentligen. Heroku.com har det som förvald db. - Det stämmer. Jag har inte utforskat programmeringen mer än jag behövt, 5 års erfarenhet betyder inte att jag haft en stadigt ökande kurva ![]() - Med tröskeln menar jag både språket och ramverket. Att tänka ramverk och MVC är ganska nytt. De flesta funktioner för själva Ruby är ganska lätt att hitta i referenser och mha Google. Skulle vara intressant att höra från någon som testat php med ramverk samt RubyOnRails och dennes upplevelser om de olika språken. Oavsett vad så känns ett ramverk nästan som ett måste om man ska göra lite mer seriösa webbsidor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||
|
||||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
I takt med att komplexiteten över så försvinner möjligheten att använda ett webhotell. Citat:
Citat:
Rails-teamet har löst många skönhetsproblem m.h.a monkey-patchning, något som b.la gjort de möjligt att skriva just 3.days.ago + 1.day. Citat:
Aaa, vad jag älskar de här argumentet. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det hanns med två svar medan jag skrev.
Jag är långt ifrån programmerare till yrket. Jag lever dock på att göra webbsidor där programmering är en del av vad jag gör. Denna sida är den mest avancerade jag gjort (mycket är Wordpress samt lite enklare varianter). Det jag menar med att det är positivt med fulhack är att det är ganska skönt att bara få igenom nåt ibland när man inte orkar gå till botten med varenda bugg som dyker upp. Det är dock oftast bara en kortsiktig lösning men flyter båten så gör den det, har jag resonerat ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nerix: Mycket intressant att höra dina synpunkter också!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ruby-communityt uppmuntrar, enligt egen mening, till bättre, stabilare och mer modulär kod. Pakethanterare som "gem" gör det supr-enkelt att distribuera sin kod och på så vis modularisera sin kodbas. Tester är på något vänster är obligatoriskt, något som man inte riktigt få känslan av i PHP-communityt. Man pushas hela tiden för att bli bättre, skriva bättre kod, testa på nya tekniker, något som gör en till en bättre utvecklare. Folks öppenhet ökar även utvecklingshastigheten. Ta bara en titt på Github. Ruby har trots sina fåtalet användare, näst flest repos. I princip all projekt (även detta i skrivande stund) på "most watched" är Ruby-relaterade projekt. Det är helt enkelt väldigt roligt att vara delaktig i ett så snabbt växande community som Ruby faktiskt är. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
tartareanddesire: Jag håller med dig om att det kan vara overkill att lära sig ett ramverk (öht) om man inte håller på med lite mer komplexa sajter. Däremot så är det många av mina gamla sidor som jag känner att jag kan göra saker jag inte kunnat drömma om innan nu med RoR / ramverk.
Svårt att beskriva för någon var gränser går dock och när "kunskapsinvesteringen" blir betald i form av tidsbesparande. Har man lite ambitioner med sitt webbutvecklande tycker jag dock att man bör lära sig ett ramverk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |