FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
tartareanddesire: Jag håller med dig om att det kan vara overkill att lära sig ett ramverk (öht) om man inte håller på med lite mer komplexa sajter. Däremot så är det många av mina gamla sidor som jag känner att jag kan göra saker jag inte kunnat drömma om innan nu med RoR / ramverk.
Svårt att beskriva för någon var gränser går dock och när "kunskapsinvesteringen" blir betald i form av tidsbesparande. Har man lite ambitioner med sitt webbutvecklande tycker jag dock att man bör lära sig ett ramverk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Och då inte som ramverk utan snarare som bibliotek. Använd till exempel bara validerare och filter till formulär, eller view helpers för att formatera utdata. Detta utan att kalla in hela ramverket. Enkelt att implementera, och du får en säker applikation utan att behöva skriva dina egna validerare eller filter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Verkar vara en samstämmig slutsats att just ramverket tillför struktur och ordning i projektet. oavsett vilket ramverk man väljer att jobba i.
Nu har jag inte kunskaper nog att jämföra ramverken sida vid sida. Så det får var och en välja själv. Postgre hamnade jag i av en slump, och noterade att en hel del saker som man tar för givet i MySQL inte finns eller fungerar likadant (insert ignore, replace, insert .. on duplicate key update, concat, hur autoincrement fungerar för att nämna några) och då får man skriva om sina frågor. En nyttig upplevelse! Om postgre är bättre eller inte kan jag inte bedöma, det stora problemet för den mindre utvecklaren är väl att andelen webhotell med stöd för postgre är försvinnande litet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|