Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Offert och priser på nytt jobb, åsikter please :)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-18, 14:05 #11
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Yllas Visa inlägg
Jag tycker det är löjligt och ta 90 000kr för något som redan är färdigt såsom wordpress. Det tycker jag är att blåsa en kund....
Som sagt beror det helt på vad som ska göras. Bortsett från att det ska finnas utrymme för möten med kunden, ta fram design, skapa tema, ha ännu fler möten etc etc. Ska det dessutom fungera i allt från IE6 till nyaste webbläsaren försvinner det ännu fler timmar.

Utan att vara alldeles för elak, men troligen hade inte kunden blivit nöjd om du hade gjort jobbet för 25.000. Det baserar jag helt enkelt på att du inte ens har läst tråden innan de svarade. 90.000:- är *inte* en Wordpressinstallation enbart, utan även en hel webbshop, betalflöden, gränssnitt för att söka mot deras databas etc.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 15:06 #12
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Jag tycker att stormfrogs tidsbedömning verkar rimlig. Det är en sak att slänga ihop en design på en timma, och implementera den i wordpress eller Joomla på en halvtimma, men sen visar det sig att man stör sig på en marginal som är konstig, en border som har fel färg, att saker kommer i fel ordning samt andra småfix. Sen ska man skriva texter (eller justera kundens egna texter så de blir läsbara) och lägga in bilder osv. Helt plötsligt visar det sig att den "enkla" wordpress-sida man räknade med skulle gå att göra på en arbetsdag (och därmed offererat 10000 kr) tog visst en vecka och så har man jobbat för 80 kr/tim och tycker synd om sig själv.
Visst går det att bygga en wordpress-sajt på några timmar, men ska man göra det seriöst så är det inte gjort på en dag.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 17:23 #13
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Bara ett inlägg till!

40h för att skapa en site i wp? låter som galet mycket tid, du behöver nog speca lite mer exakt vad det är som tar så lång tid.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 17:37 #14
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
40h för att skapa en site i wp? låter som galet mycket tid, du behöver nog speca lite mer exakt vad det är som tar så lång tid.
Det kan ta 300 timmar att göra en site i WP också.

Nu skriver han ju "Anpassa efter deras behov", och om han räknat ut 40 timmar till det så tar det väl runt 40 timmar enligt honom.

Det beror ju helt på vad som ska göras. Att "göra en site i WP" kan ta allt från 1 timme till 300 timmar (och mer).

Till TS: Var beredd på att det kanske tar mycket längre tid än du först har tänkt. Lägg till några timmar för möten/telefonsamtal/projektering och höj timpriset
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 17:48 #15
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Det kan ta 300 timmar att göra en site i WP också.

Nu skriver han ju "Anpassa efter deras behov", och om han räknat ut 40 timmar till det så tar det väl runt 40 timmar enligt honom.

Det beror ju helt på vad som ska göras. Att "göra en site i WP" kan ta allt från 1 timme till 300 timmar (och mer).

Till TS: Var beredd på att det kanske tar mycket längre tid än du först har tänkt. Lägg till några timmar för möten/telefonsamtal/projektering och höj timpriset
Det var ju därför jag skrev att han skulle speca tydligare............
Oläst 2011-09-18, 17:50 #16
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Det var ju därför jag skrev att han skulle speca tydligare............
Jo men du skrev även "40h för att skapa en site i wp? låter som galet mycket tid".
Oläst 2011-09-18, 19:11 #17
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Jo men du skrev även "40h för att skapa en site i wp? låter som galet mycket tid".
Det tycker jag om man sätter upp 40h på att bygga en site i wp, utan att speca exakt vad man ska göra.
Har du inte mer detaljer i offerten så betyder det i stort bara att du ska installera wp och det tar inte 40h, men specar man upp mer exakt vad man gör och hur lång tid låter det inte galet mycket.

Man kan inte beskriva 40% av projektet med en mening (det är galet mycket tid för att inte speca bättre), hoppas du fattar vad jag menar nu.

Senast redigerad av Ara den 2011-09-18 klockan 19:17
Oläst 2011-09-19, 08:39 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Det tycker jag om man sätter upp 40h på att bygga en site i wp, utan att speca exakt vad man ska göra.
Har du inte mer detaljer i offerten så betyder det i stort bara att du ska installera wp och det tar inte 40h, men specar man upp mer exakt vad man gör och hur lång tid låter det inte galet mycket.

Man kan inte beskriva 40% av projektet med en mening (det är galet mycket tid för att inte speca bättre), hoppas du fattar vad jag menar nu.

Jo, jag är med på vad du menar.

Det jag menade var mer att 40h inte alls behöver vara speciellt mycket för en WP-sida. Men jag håller med om att dessa 40h behöver specas bättre.

Senast redigerad av StefanW den 2011-09-19 klockan 08:42
Oläst 2011-09-19, 10:01 #19
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Citat:
Jag tycker det är löjligt och ta 90 000kr för något som redan är färdigt såsom wordpress. Det tycker jag är att blåsa en kund....
Ja verkligen!!

Kan bero på:

Citat:
Jag jobbar aldrig med generella "templates" som jag förändrar och säljer utan allt jag gör är helt unikt
Är det ditt ego som talar eller är det kundnyttan? Kan ju vara så att kunden fullständigt skiter i om det finns en hemsida i Uzbekistan som har samma template som han. Kan vara bra att lägga dina egna intressen åt sidan och fråga kunden vad han vill ha, kan och vill betala för.

MVH

R
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-20, 12:00 #20
stormfrog stormfrog är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
stormfrog stormfrog är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Citat:
Min erfarenhet är att WP och andra CMS i princip alltid tar längre tid att få att se vettiga ut än det tar att implementera sin design själv med bara html/css. En webbplats där det på något sätt lyser igenom att den kör WP är enligt mig rätt patetiskt.

(Och Joomla är djävulen själv i den bemärkelsen imho ).
stormfrog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017