FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi implementerade ett nytt system förra hösten. Eftersom vår plattform bygger på lastbalansering, cachande revserse proxy servrar och separata memcache system, samt stöd för, förutom php5, Perl, Python, Django samt Ruby on Rails, så har vi utvecklat vårt eget kontrollpanelssystem. Det viktiga har varit att det ska vara stabilt, enkelt att använda, vara komplett men framförallt även vara snabbt. Vi tycker att det har fungerat otroligt bra från start, men vi arbetar sedan en tid tillbaka med v2, eftersom användarvänligheten ytterligare kan förbättras. Några extra funktioner planeras även in. Det är dock svårt för mig att objektivt berätta om för- och nackdelar. Panelen har även funktionaliteten att fungera för våra återförsäljare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
|
Det blir lite snett när man diskuterar kontrollpaneler för det är att diskutera ett väldigt brett område. Det finns kontrollpaneler för vps, webbhotell, domäner etc. och dessutom för olika OS. Det blir väldigt spretigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Flitig postare
|
När man kollar på API listan för SolusVM så har ju den betydligt fler funktioner än vad jag har tillgång till på min VPS. Ser lovande ut.
Jag kör som du sa Kloxo för administration av maskinen, och inte deras virtualisering. Vet faktiskt inte om Kloxo är bra för att ha kunder och sådant, men tycker att det är lätt att sätta upp en bra bas för nya sidor man skapar. Sen så får man ju självklart konfigurera varje sida separat. Jag använder Webmin på en server jag har här hemma i garderoben. Tycker inte det är något speciellt. Inte ens särskilt användbart. Det enda jag egentligen använder det till är att lätt kontrollera mina cron jobs. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har funderat lite på det där med webbgränssnitt på servern för att hantera vissa saker så att man slipper SSH in och ändra i config-filer.
De sakerna jag vill kunna göra är främst: - Hantera vhosts i nginx (jag vill kunna göra en hel del olika saker här och kunna stälal som jag vill). - Uppdatera systemet(via aptitude). - Starta om olika tjänster, t.ex. mysqld, php-fpm, nginx. - Möjlighet att hantera flera servrar via samma gränssnitt(ej krav men vore bra). - Mäta load och eventuellt trafik över tiden om det är möjligt. - Det ska vara snabbt och enkelt. Inte massa jobbigt lull-lull. Detta ska bara vara för mina egna sidor och kanske någon kompis sidor. Ingen webbhotellsverksamhet alltså. Finns det någon bra kontroll panel för det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Via Webmin kan man göra väldigt mkt i en Linux-kärra. Kolla om den har stöd för nginx.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kollade faktiskt upp det här om dagen och hittade en forumtråd där det förklarades att Webmin inte hade stöd för nginx och att det inte fanns några planer på att skaffa det i dagsläget heller.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|