FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
PHP funkar perfekt till enkla webbsidor typ WP osv men ska du bygga avancerade webbapplikationer/applikationer är C# att föredra. Senast redigerad av Ara den 2011-04-08 klockan 15:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du kan ju kolla hur många större företag som använder/söker folk som kan/använder C# vs Django. Vill man lära sig ett språk som de flesta större företagen skriker efter, satsa på C# Senast redigerad av Ara den 2011-04-08 klockan 21:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Citat:
![]() Att PHP ligger så högt beror inte på att det är mest kompetent. Däremot är det otroligt lämpat för agil utveckling och att snabbt få in nya utvecklare i att kunna lösa de flesta uppgifter. Syntax känns igen från alla C-språk, du behöver ingen stor IDE för smidig utveckling, alla utvecklingsverktyg är gratis, du behöver inte välja till massa tunga bibliotek, du kan köra det på valfri plattform, alla webhotell stödjer det för snabb testlansering osv osv.
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag uppfattade dina tidigare inlägg som att du ansåg c# vara ett språk som är bättre och mera lämpligt till att skriva avancerade applikationer på alla sätt och viss, inte enbart när du skriver dem. Smaken är någonting som alltid kommer variera utvecklare emellan. Vad jag söker är mera av vilken anledning du anser att C# är ett bättre språk att skriva avancerade applikationer i, jämfört med t.ex Python.
Citat:
Citat:
[1] http://twitter.com/#!/mdempsky/status/53338542792912896 Senast redigerad av CotopaXi den 2011-04-08 klockan 23:07 Anledning: Typo |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Facebook använder sig av PHP... Då måste PHP vara bäst!!1one.
Skämtåtsido. Använd det språk du känner dig bekväm i. Processortid är något du i regel inte behöver oroa dig över, servrar, VPS:er och system har tillräcklig kraft idag för att hosta i regel vad som helst. Vanligaste flaskhalsen brukar vara IOPs, alltså skrivningar/läsningar mot disk per sekund. Detta går att minimera med t.ex. memcache och andra ram-lösningar, men RAM är relativt dyrt idag. Allt beror på vad du ska göra, men om du kan PHP idag - finns det ingen anledning att byta pga. du har läst att det ska vara tungt eller krävande. Faktum är, att om du skriver samma app i ett språk du kan, och samma i ett du är ny med - är det nog nästan garanterat det språket som du behärskar - som kommer vara mest optimerat och snabbast. Gissa varför? EDIT: Jag skulle dock personligen aldrig någonsin rekommendera någon att använda C# pga licenser och annat tillhörande. Öppna system och öppen mjukvara är framtiden. EDIT2: "PHP funkar perfekt till enkla webbsidor typ WP osv men ska du bygga avancerade webbapplikationer/applikationer är C# att föredra. " Har du NÅGOT som helst som stärker ditt påstående? I mina ögon är det rätt bullshit. Speciellt med tanke på http://trends.builtwith.com/Web-Server/Apache Långt över 50% av hela världens sajter ligger på Apache webbservrar (PHP/Python/Perl/you name it) - inte IIS (C#, .NET). Senast redigerad av Jine den 2011-04-10 klockan 12:05 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Inte för att vara den som tutar i min egen tuta, men se siterna i min signatur. De är alla kodade av mig med Python och Django och jag tycker de funkar hyffsat.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för alla svar! Python med Django låter mest intressant om jag skulle få för mig att byta trotts allt.
Håller mig kvar till PHP ett tag till iallafall tills jag känner att jag vill lära mig nytt. Java är faktiskt intressant det också men hör en massa skit om Oracle nu efter köpet. Men jag skulle dock aldrig få för mig att köra något av Microsofts språk för webbapplikationer då till samma anledning som Jine nämnde med licenser osv. Dessutom är jag förlovad med öppen källkod ![]() Tackar återigen för alla svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Det går att öka prestandan i php väldigt mycket då php stödjer compiler caches, Zend Accelerator, APC, etc (ökar vanligtvis RPS med 40-60%) sen finns det optimizers, ZendOptimizer, ionCube etc, som kan öka koden avsevärt om du inte kan optimera kod. Sen finns det det vanliga att kolla på Reverseproxies, HTTP accelerators, content-compression Output buffering, DBM caching, Database optimization, file caching o.s.v. Förutom det har php möjligheten att utöka Zends core med C-klasser som exekverar väldigt snabbt, dessutom är det väldigt roligt att leka med C-extension då man kan göra mycket roligt t.ex. skicka ett SMS från webbservern i hemmet till mobilen som notifierar att någon har gått in genom dörren i hemmet och koppla upp en webbkamera som skickar en liveström till mobilen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad gäller php kontra c# (eller asp.net snarare) , det blir alltmer en såkallad "ickefråga" ur ett tekniskt perspektiv, man kan se en trend att språken har närmat sig varandra. I både asp.net och php brukar numer MVC paradigmet förordas, och programflöde och syntax är väldigt lika om man ska analysera en controller från asp.net mvc mot t.ex en typisk php Zend dito. Och för att ta ett exempel så används nu ofta ( de i php så bekanta) "otypade" dataseten och variabler, ("var" keyword) i C#. Typningen brukar lyftas fram som en fördel för c# men det finns väl en anledning att MS delvis går ifrån det, speciellt i webbprojekt. PHP i sin tur får mer och mer asp.net godbitar, det kan köras i en förkompilerad version som nämts tidigare i tråden samt att man stödjer alltmer OO grejer som Namespaces m.m. Jo .NET/C# kan vara mer eftertraktat av arbetsgivare/högre lön...men det är lite off topic |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|