Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kommunal / Friskola?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-28, 19:33 #11
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Vet inte hur det är på andra ordet, men här är det ganska många friskolor som har ett lunchkort, där eleverna får välja mellan ett stort utval av lunchrestauranger, istället för att de mindre friskolorna har egna matsalar. Yes, Max hamburgare finns med, men man får, enligt ryktet, inte köpa pommes till burgaren :P
På min skola får man 35 kronor om dagen på sitt matkort. Något många inte vet är att man alltid blir tvungen att lägga till pengar ur egen ficka förutsatt att man inte hittar någonting för 35 kronor.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-28, 19:35 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Oftast är en friskola lite mer modernare, bättre miljö och mer frihet öppenhet och kanske inte lika stel miljö.

Hur bra utbildningen är kan man kanske fråga sig, det lär ju skilja mycket mellan skolorna.

Jag gick på friskola, dock kunde jag sakerna innan istället. Då man kunde mer än lärarna på tekniska utbildningarna.

Fick även fullt ansvar för drifta skolnät och lärarnät under min tid på gymnasiet, hade global enterprise administrator konto. Även full tillgång till koncernens nät/servrar då den behörigheten var global. Även full behörighet på alla servrar inklusive betyg systemen.

Hade även extremt många timmar ledigt sista 2 åren, där emot var det många som missbrukade friheten och satt och spelade hela dagarna på sin laptop som dom har fått.

Då var det tiden lunarstorm var lite mer aktivt och modernt, folk blev rätt tjuriga när man blockerade det. Dom som var snälla kunde jag råka ge tillgång till ICQ och lunarstorm :P

Men nu börjar jag nästan bli gammal och har ju hänt extremt mycket senaste åren just på friskolor och ökningen av friskolor.

Dock så är ju alltid konkurrens bra, vilket ökar kraven även på friskolorna som dom kommunala.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-28, 19:40 #13
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Har WN som tidsfördriv

Jo, som ni påpekar så kan friskolor vara lite mindre "bra" än kommunala.
Har inte träffat på någon kommunal friskola (haha låter lite smått roligt)

Dock kan jag hålla med Nabil att 35 kr inte är så mycket, vet inte ens vad man kan få för detta inne i stan riktigt, förrutom 3 cheesburgare, och ja, vad det mättar och är nyttigt *or not*.

Jag ska iaf hursomhelst, söka denna skola, sen ta en kommunal, och sedan prata med min syo och gå på öppet hus längre fram.
Får verkligen inte missa öppet hus nu annars sticker jag bara till skolan på egen hand och frågar någon lärare eller något.

Sen tycker jag att patrikweb förklara ganska bra och man fick lite perspektiv, även om det var ett antal årsen du gick gymnasiet säkert.
Konkurrens är bra, jag vill dock inte gå med folk som har byxorna uppe i naveln och hängslen osv, (nu skämtar jag lite) men jag vill gå mer i en halvbra skola, alltså där det inte är för högt tempo om man säger så.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-28, 19:54 #14
Sweelys avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Dock kan jag hålla med Nabil att 35 kr inte är så mycket, vet inte ens vad man kan få för detta inne i stan riktigt, förrutom 3 cheesburgare, och ja, vad det mättar och är nyttigt *or not*.
Min skola har en hälsopolicy av något slag. Vi får inte lov att köpa sötsaker/kebab/den där typen av mat på våra matkort.

Inte ens cola. Eller bullar.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-28, 19:54 #15

Det finns ju alla typer av personer, vissa väljer ju friskola endast för det är slappt (mer frihet själv) eller för dom vill ha en dator.

Med största sannolikhet så har du mer möjligheter och friheter på en friskola, där emot krävs det ju att man tar ett större ansvar själv med då.

Så var det ju även på min tid, alla olika typer av folk. Dom som hade intresse och hade kunskaper gick det bra för alla fall dom som jag vet. Sedan fanns ju det ju personer som var totalt hopplösa. Dom vet jag inte vad dom gör idag eller så då men.

Vissa ville ju inte ta sig tid att försöka lära sig kändes det som.

Vi hade bra mat på skolan med, samtidigt som skolan även hade restaurangutbildning med, maten ingick ju självklart.

Dock blev det ofta ändå att man gick och åt på resturang flera dagar i veckan alla fall.

Tyckte det var helt okej dagar, rätt skönt ha en laptop på skolan och kunna sitta dricka kaffe under morgonlektionerna och dagarna. Eller om man gick in till serverrummet och tog sig en kopp kaffe och slö surfade. (Det var lite lugnare miljö i serverrummet ibland)

Och tyckte lärarna var bra så, dom var alla fall rätt unga inte någon gammal antik sak som borde hamna på museum istället.

Sedan var det ju vissa saker som lärarna var missnöjda över, men det handlade mer om saker mellan ägande bolaget av friskolan. Det var ju inget som kom ner officiellt till vanliga eleverna.

Är det så att man får betala för maten i skolan i Göteborg? För en bekant fick betala för maten i den kommunala gymnasiet i Lerum vet jag. Men det var ju som sagt även det en massa år sedan nu.
Oläst 2011-02-28, 20:12 #16
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det finns ju alla typer av personer, vissa väljer ju friskola endast för det är slappt (mer frihet själv) eller för dom vill ha en dator.

Med största sannolikhet så har du mer möjligheter och friheter på en friskola, där emot krävs det ju att man tar ett större ansvar själv med då.

Så var det ju även på min tid, alla olika typer av folk. Dom som hade intresse och hade kunskaper gick det bra för alla fall dom som jag vet. Sedan fanns ju det ju personer som var totalt hopplösa. Dom vet jag inte vad dom gör idag eller så då men.

Vissa ville ju inte ta sig tid att försöka lära sig kändes det som.

Vi hade bra mat på skolan med, samtidigt som skolan även hade restaurangutbildning med, maten ingick ju självklart.

Dock blev det ofta ändå att man gick och åt på resturang flera dagar i veckan alla fall.

Tyckte det var helt okej dagar, rätt skönt ha en laptop på skolan och kunna sitta dricka kaffe under morgonlektionerna och dagarna. Eller om man gick in till serverrummet och tog sig en kopp kaffe och slö surfade. (Det var lite lugnare miljö i serverrummet ibland)

Och tyckte lärarna var bra så, dom var alla fall rätt unga inte någon gammal antik sak som borde hamna på museum istället.

Sedan var det ju vissa saker som lärarna var missnöjda över, men det handlade mer om saker mellan ägande bolaget av friskolan. Det var ju inget som kom ner officiellt till vanliga eleverna.

Är det så att man får betala för maten i skolan i Göteborg? För en bekant fick betala för maten i den kommunala gymnasiet i Lerum vet jag. Men det var ju som sagt även det en massa år sedan nu.
" Och tyckte lärarna var bra så, dom var alla fall rätt unga inte någon gammal antik sak som borde hamna på museum istället. "
Haha. Jag kan inget annat att hålla med.

Jag tycker personligen att fler "vuxna" och inte "pensionärer" ska jobba i skolan, bara för att skapa den kontakten, med eleverna.
T.ex så kommer jag bättre överrens med unga lärare i skolan än dom som är lite äldre, ja, vad kan det bero på? Dom hänger inte med i dagens samhälle så mycket, man kan inte skapa den känslan, t.ex att prata om vardagliga saker som går utanför skolans gränser och allt sådant med dom, ni hajar säkert.

Dock prata jag med en kompis nu som går på den fristående skolan, han sa den va skit bra, bra touch mellan lärare/elever/betyg och allt, egen dator, eget ansvar en hel den är det även om han inte sa det då jag inte frågade men detta är bara bra tror jag, i en viss mån, bara för att bli förbredd inför det verkliga livet.

Maten är gratis (Det är egen matsal) där men det finns resturanger och sådant där i närheten.
Oläst 2011-02-28, 20:35 #17
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Att man får en dator är ju inget som är förbehållet privata friskolor. I Helsingborg har vissa av kommunens skolor gett ut laptops till grundskolan, det gick ju inte så bra kan man konstatera.

Men egentligen, om en skola är bra eller dålig har ingenting med om den är kommunal, kommunal friskola eller privat friskola. Det är helt andra saker som avgör om en skola är bra än vilken ägarform den har.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-28, 20:39 #18
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Att man får en dator är ju inget som är förbehållet privata friskolor. I Helsingborg har vissa av kommunens skolor gett ut laptops till grundskolan, det gick ju inte så bra kan man konstatera.

Men egentligen, om en skola är bra eller dålig har ingenting med om den är kommunal, kommunal friskola eller privat friskola. Det är helt andra saker som avgör om en skola är bra än vilken ägarform den har.
Håller med lite där.
På vår skola har en hel del små kidds i 5-an och/lr 6:an fått egna laptops.
Dock avgör ju inte detta heller om det är en bra skola eller inte ;-)

Men det är mycket fritt arbete, ta eget ansvar som gäller på den fria skolan.
Av vad jag läst och hört från min kompis nu, och från er då
Oläst 2011-02-28, 20:40 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Det är en extrem åldersdiskriminering som Patrik ger uttryck för men inget överraskar mig längre... Självklart ska man inte bli av med jobbet när man fyller 60. Det bästa är en blandad ålder med lärare från 23 till 70. Att inte äldre människor ska kunna umgås och samtala med yngre är lika korkat som att irakier och svenskar inte kan umgås.
Oläst 2011-02-28, 21:00 #20

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är en extrem åldersdiskriminering som Patrik ger uttryck för men inget överraskar mig längre... Självklart ska man inte bli av med jobbet när man fyller 60. Det bästa är en blandad ålder med lärare från 23 till 70. Att inte äldre människor ska kunna umgås och samtala med yngre är lika korkat som att irakier och svenskar inte kan umgås.
Fast är det för lärarens skull vi har skolor eller elever?

Det finns många med rätt gammal inställning och utbildning, samt som i regel är rätt trött på allt som vet att dom ändå inte kommer få något annat jobb och håller sig kvar.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017