| FAQ |
| Kalender |
|
|
#31 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Det beror mycket på lärarnas pedagogik om eleverna får höga betyg också. Kombinatioen bra pedagogik och studiemotiverade elever ger troligen höga snittbetyg. Ingen garanti men stor sannolikhet.
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#32 | ||
|
|||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men den fristående skolan har mycket coaching och andra relaterade saker som får en studie motivierad (av det jag har läst på deras hemsida). Man har även snack med ens handleare en gång per vecka i någon timme eller något i den stilen - för att planlägga sina mål och vad man vill uppnå och vilken strategi man jobbar med. Genomsnitts poäng är : 15,4 - 15,6 för 2010's sista års elever - för den skolan jag har sökt som 1:a för den skolan som jag sökt som andra val, hittar jag tyvärr inte genomsnittspoänget på. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#33 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Att kalla personer korkade är inte heller särskilt klyftigt kanske?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#34 | ||
|
|||
|
Medlem
|
Citat:
Jag vet lärare som ej har fått fortsatt anställning när dom har satt betyg efter prestation och inte efter vad skolledningen ville för att få upp statistiken. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#35 | ||
|
|||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Men sen kan det ju vara så att Snittet är t.ex 15,5 eller 10,5 eller 18,0, men detta är ju bara snittet/medelvärdet.
Någon kan ju lika väl ha 19 och en annan 12 och några mitt emellan osv men jag förstår Bjorne. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#36 | ||
|
|||
|
Flitig postare
|
Citat:
Uppenbarligen är sannolikheten att hitta engagerade och kompetenta lärare och speciellt intelligenta studiekamrater högre på en skola med högt medelbetyg än en på en med lågt.
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#37 | |||
|
||||
|
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Att betygen överhuvudtaget skulle visa på engagerade och duktiga lärare är i sammanhanget taget ur luften. Det är läraren själv som sätter betygen och en oengagerad lärare kan ha många anledningar till att sätta högre betyg än eleverna förtjänar, till exempel för att släta över ett dåligt jobb från lärarens sida eller för att läraren helt enkelt har andra referensramar än en duktig kollega. Senast redigerad av emilv den 2011-03-06 klockan 21:18 |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#38 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Exakt vad menar du med det?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#39 | ||
|
|||
|
Flitig postare
|
Citat:
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#40 | |||
|
||||
|
Bara ett inlägg till!
|
Det är likhetstecknet mellan goda resultat och höga betyg jag ifrågasätter. Om en skola satt det i system att sätta för höga betyg spelar det heller ingen roll hur engagerad läraren är, eleverna får ändå högre betyg än deras kunskaper ger fog för.
Några fler snabba klipp om betygsinflationen: http://www.dn.se/nyheter/sverige/fri...for-hoga-betyg http://www.dn.se/sthlm/forortsskolor...for-hoga-betyg http://www.expressen.se/1.1804897 |
|||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|