FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Sweely:
Om dina intäkter för 2010 var lägre än 17400kr så behöver du inte skatta. Så så länge dina affiliateinkomster från 2010 inte översteg det beloppet så har du inte gjort något fel alls. Sedan är det ytterligare 1200kr i pensionsavdrag. Det är endast belopp över detta som du behöver skatta på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Här är min favorituträknare för skatt:
http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut10ink1.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Sedan är väl gränsen för det man skall skatta för mer kopplat till vad det handlar om när det gäller att sälja via då internet. Om du säljer varor på regelbunden basis skall det skattas för från första kronan http://www.skatteverket.se/privat/sk...fa8000834.html Men vad som är regelbundet eller hur affiliteinkomster hamnar i det perspektivet har jag inte kläm på. Ett bra tips där är att ringa till Skattemyndigheten och fråga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
captaindoe: Skatta nej, deklarera ja. Eller?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är faktiskt inte hundra. När jag var yngre så jobbade jag på somrarna och jag behövde inte skatta någonting, men jag fick dock en deklaration som kom hem och den visade också att jag inte behövde skatta något. (Fick t.om pengar tillbaka för hade skattat lite).
När jag hörde av mig till Skatteverket och frågade så svarade de "Hej! Om du kommer att tjäna mindre än 17 400 kr under 2008 (17 100 kr under 2007) behöver du inte betala någon skatt. Använd i så fall detta intyg - för utbetalning av lön utan skatteavdrag (pdf, 39 kB) som du kan skriva ut och fylla i. Intyget lämnar du direkt till din arbetsgivare. Du hittar mer information på den här sidan: http://www.skatteverket.se/4.18e1b10...c80001023.html Med vänliga hälsningar Kerstin Svensson Skatteverket, Servicejouren" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Moderator: Flytta gärna den ideologiska diskussionen till en annan tråd :-)
Sweely: Skall du leva på ditt bolag eller skall du ha det vid sidan av studier / annan inkomst? Om du inte skall leva på det (= ta ut den lön från det) så kan du låta pengarna vara kvar i bolag och låta ditt bolag köpa och äga t.ex. elektronik som relaterar till din verksamhet. Du kan också gå kurser, utbildningar, vara med på konferenser etc utomlands och låta företaget stå för detta. Om inkomsterna från bolaget skall gå till din huvudsakliga inkomst så måste du naturligtvis ta ut lön. Att ta ut lön istället för annan form av krånglig ersättning via bolag i utlandet är bra, för då betalar du även in till PPM, etc. Även om skattenivån kan tyckas hög så är det exakt samma skatt som arbetsgivare skulle betalat om du vore anställd. Är man duktig och har en bra affärside så är det inga problem att dra in pengar i företaget så att du får en trevlig lön. Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|