Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

LapTop's kortlivslängd ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-11, 10:28 #11
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg

Har också en ASUS 1000H (minipc 10"-skärm) som funkar helt felfritt efter två år utan omläggning av OS. Den kommer nog leva ett bra tag till. Peppar, peppar ta i bajs
1000H är oväntat bra kvalitet för det låga priset och det hårda liv den lever. Min har klarat sig i tre år snart och fått ta mycket stryk, jobbar på bra fortfarande. Använder den som slängdator på resor, landet och hemmavid.
Prestanda är dock för dåliga för att den ska kunna vara ett alternativ för jobbet.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 10:39 #12
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Det är som sagt stor skillnad på business-modellerna som kostar rätt mycket mer och har 3 års garanti.

Min Thinkpad X41 från 2003 är still going strong (har bytt batteri en gång) - väger som en netbook, har prestanda som en netbook - har större skärm och bättre upplösning än en netbook. Men den kostade 25 papp 2003 :-)

Men kika på Lenovos Thinkpads!
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 11:00 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Alla mina Dell fungerar fortfarande. Min äldsta är från 1995 och fungerar felfritt . Processorn är ett monster på 233 mhz.

Edit: Det slog mig nu att min förrförra Dell har en slö o-tangent. Men det har alltid varit min åsikt att o är en överskattad bokstav.

Senast redigerad av Gustav den 2010-10-11 klockan 11:38
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 13:08 #14
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Tappar man i marken mye så kanske de går sönder :P

Neh men jag har kört många olika men gillar HP's företags serie, de är bra byggda och garantierna är bra. Ringa så kommer UPS killen o hämtar så har man tillbaka den efter några dagar. Dvs om den går sönder.
Har fortfarande kvar två hp 6910p som jag gillar, 6930p gillade jag inte "viss var snygg men gillade inte tgb och pekplattan". Alla fall 6910p'sen blev lite trötta efter ett tag men med en SSD disk i så galoperar den som en häst igen.

Senast redigerad av BarateaU den 2010-10-11 klockan 13:11
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 13:40 #15
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Mycket flitig postare

Kan hålla med tidigare postare att HP och Dell håller länge.
Acer m.fl. är mest strul.

Vill du vara riktigt säker på att få en bärbar som håller i längden så är det faktiskt MacBook (Pro) du ska satsa på. Det är kvalitet rakt igenom. Dessutom slipper du virus och Max OS X är ett underbart operativsystem.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 13:46 #16
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Kan hålla med tidigare postare att HP och Dell håller länge.
Acer m.fl. är mest strul.

Vill du vara riktigt säker på att få en bärbar som håller i längden så är det faktiskt MacBook (Pro) du ska satsa på. Det är kvalitet rakt igenom. Dessutom slipper du virus och Max OS X är ett underbart operativsystem.
Man slipper inte virus, ju större OS X blir desto mer öppnas ögonen upp hos virusmakarna. Inom nåt år (om Apples produkter fortsätter växa) har vi även här en hel del små virus...

OS X är inte så underbart som alla påstår, det duger men inte till mycket Men datorn är underbar, det kan jag hålla med om. Kommer nog inte köpa något annat märke än Apple när det gäller bärbara datorer.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 13:52 #17
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Man slipper inte virus, ju större OS X blir desto mer öppnas ögonen upp hos virusmakarna. Inom nåt år (om Apples produkter fortsätter växa) har vi även här en hel del små virus...
Visst är det så att virusen kommer så småningom. Tror det finns ett fåtal (kanske 2-3 st) kända virus till Mac, men de kan inte göra så mycket. OSX är "säkrare" från grunden än windows. Därmed inte sagt att det är omöjligt att skapa virus... Finns ju Norton Anti-virus för Mac också.

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
OS X är inte så underbart som alla påstår, det duger men inte till mycket Men datorn är underbar, det kan jag hålla med om. Kommer nog inte köpa något annat märke än Apple när det gäller bärbara datorer.
Jag gillar OSX som operativsystem och grafiskt interface, men är inget fan av finder. Jag ÄLSKAR Windows Utforskaren. Den är bäst!
Annars slår OSX Windows på fingrarna vad gäller prestanda, användarvänlighet mm.

Hårdvarumässigt är det kvalitet rakt igenom i Apples produkter. När man hade testat Windows Vista (när det kom ut) så rullade det bäst på en MacBook Pro! :-)
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 15:50 #18
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Kan bara instämma, väljer man en modell som inte är i segmentet "allra billigaste" så håller de bra.

Har någon Dellmodell som jag haft i 5-6 år, den tuffar fortfarande på även om den numera förvandlats till en extra hemmadator och inte längre flyttas runt. Batteriet är dock heldött, men det tycker jag man får räkna med. Har varit en del service på den, bytt fläktar och hårddisk, men man köper givetvis 3 års NBD avtal.

Har även en lågpris-mega-budget Dell, deras billigaste Vostro-dator. Den blir överdrivet varm, hänger sig ibland, nätverkskortet fungerar inte, men för 3.000:- är det vad man får. Första året fungerade den perfekt, andra året ganska bra, nu är vi inne på tredje året och den fungerar ju, men inte mer än så.

Gjorde misstaget att få tag på en konsument-Dell den senaste, så serviceavtalet är lite sämre, 3 dagars inställelsetid instället för 1. Men det värsta är att det är mycket "svårare" att få service på den. Med företagsavtal ringer man 1 gång och de skickar tekniker direkt, nu har jag verkligen fått tjata, göra flera diagnostiktest, tjata ännu mer och tjata en gång till, innan de kom och fixade.

Mina kollegor är inbitna Mac-användare, och även de har problem med hårdvaran ibland. På 2 datorer har hårdvaran gått sönder så att det varit dyrare att byta än att köpa nytt (om man inte har Apple-care, såklart). På en är det glapp i skärmkontakten. En hade ett fel som gjorde att hårddisken kraschade lite då och då.

Slutsats: Köper man budget får man skit. Betalar man lite mer pengar får man grejor som håller, men ett serviceavtal är alltid att rekommendera! Oavsett tillverkare, PC/Mac eller annat.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 17:28 #19
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Apple har haft stora problem främst med de gamla macbooks:en. På den gamla G5-tiden så tycker jag apple höll bättre standard än nu. Jag har tex. bytt en av mina appledatorer 7 gånger på 3 år pga dåligt tangentbord. Jag byter kanske 1 gång i halvåret. Det är ganska drygt men det tar ju bara 1 h och sen så har man ett helt fräscht tangentbord i kanske 4 månader.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 18:06 #20
klein klein är inte uppkopplad

klein klein är inte uppkopplad

ACER är ett riktigt skräp märke och HP har en del modeller som man skall undvika. DV6 serien bl a, har extrema värme problem. Min personliga åsikt är att man skall köpa Intel och lite dyrare maskiner. Har själv nyligen köpt en Macbook, en sån där kritvit historia är faktiskt hyffsad nöjd med den.

Citat:
Ursprungligen postat av inpbox Visa inlägg
Nu har jag snart fått nog av dessa bärbaradatorer ! Jag får köpa mig en ny varje år inprincip. Olika små saker som går sönder hela tiden. Antingen strömkontakten, tangentbordet, mousepaden osv.

Självklart går det ju att byta ut dessa saker men vem orkar pilla med sånt.

Är det bara jag som lider av samma problem eller är livslängden på en bärbardator 1 - 2 år ?

Har förövrigt använt mig av HP och ACER.

Vad använder ni er av för datorer ?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017