Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
Intressant. Då bör man alltså åtminstone lägga LiIon-batterierna i kylskåp när man inte använder dem. Hur låga temperaturer klarar de?
Jag har tidigare läst att LiIon-batterier bör ligga på 40% laddning när man inte använder dem, och när jag kollade något nyinköpt batteri så låg det på just 40%.
|
Det optimala för LiJon-batterier är att dom ska ligga på just 40%. Då är bortfallet bara 4% vid 25 grader. (Nu motsäger jag vad jag tidigare skrev, men då var det vardagsbruk jag menade. Hur många har sina batterier på konstant 40%?) 40% laddning vid 0 grader blir förlusten bara 2 %.
Rekommendationen är att man inte ska ha dom under 0%, mest beroende på kondens som sker vid temperaturskiftningar. Sen ska man inte köra alla dessa batterräddar-funktioner på en LiJon batteri, eftersom djupurladdningar försämrar det. Att ta ur batteriet när man kör på nätström förlänger också batteriets livslängd.
Men enklast är ändå att byta till ett nytt (kolla tillverkningsdatum) batteri när det gamla börjar bli 2-3 år gammalt om man nu vill köra datorn på batteri länge.