FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Gäller konkurrensklausulen alla medarbetare på MediaAnlays?Man kan ju fundera över varför folk på teknikavdelningen av omfattade, men det verkar ju iaf vara långtifrån "alla" som omfattades. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men hade inte ett sekretessavtal varit mer lämpligt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Sist var erbjudandet 3 månaders uppsägningstid och 6 månaders karens. Det ska mycket till att hitta en ny arbetsgivare där man kan börja först om 9 månader. I företagsledande befattning kan sådant MÖJLIGEN vara vettigt; inte för en vanlig anställd. Lagen om företagshemligheter räcker långt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Detta skulle ju medföra att den person som skrivit på ett sådant avtal skulle ha näringsförbud från den/de branscher man verkar inom. Och det är ju inte heller så moraliskt rätt att sätta en svagare part på pottkanten. Det är ju alltid företaget som är den starkare parten i dessa ärenden. Och har man väl skrivit på ett sådant avtal så måste man ju lyda företagets minsta vink.. För säger man upp sig så gör man det till arbetslöshetens öppna armar iom konkurrens klausulen.
Men Lagen tycker inte om sådana avtal och friar i de flesta fallen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej Anders,
Citat:
Fri konkurens tror jag vinner på att vara just fri. Det inbegriper även arbetsgivarsidan. Ett företag som erbjuder bäst produkt/tjänst och marknadsför dessa bäst blir en uppenbar vinnare, men det är förmodligen svårt utan trygga medarbetare. Hur knyter man nyckelpersoner till sig, jo genom att erbjuda ett "bra" arbete, ur olika aspekter. Inte genom att hålla kvar dom i företaget genom tveksamma avtal. Därmed inte sagt att nyckelpersoner och chefer kan sprida företagshemligheter och strategier omkring sig hur som helst. Men sådant får man ju försöka ombesörja genom nämnda sekretesskontrakt och en gnutta förnuft.
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Jag är som dig egenföretagare och driver tillsammans med 4 andra ett produktionsbolag. Vi skulle aldrig drömma om att ha ett sånthär avtal, och jag håller med dig om att det gäller att se till att man vill jobba där, inte tvinga folk.
Men jag kan ändå se tillfällen då det kan vara bra med sådana avtal. Då ska man bla få lön under karantänstiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag håller med om att lön under karantänstiden är en förutsättning, om åtgärden överhuvudtaget anammas. Jag kanske låter som Wanja Lundby-Wedin nu ;-)
![]() |
Svara |
|
|