Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Moral och etik på internet. (kopiering osv.)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-31, 22:30 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Katinka: Inget du vill säga om uttrycket "lilla gubben"?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-31, 22:36 #12
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av katinka Visa inlägg
Hej,
Det var jag som skrev blogginlägget av den anledning att jag tycker att det är tråkigt med folk som istället för att ta fram egna idéer och koncept surfar runt och tar inspiration ifrån andra.
Hur får du inspiration? Hur undersöker du prisläget på en marknad? Hur undersöker du konkurrensen på en marknad?

Citat:
Det var också ett snabbt och effektivt sätt för mig att uppmärksamma ägaren på problemet och få en reaktion genom att publicera länk.
Telefon är en gammal uppfinning som dock fungerar ganska skapligt även i dagens samhälle. Samt ett långt mer effektivt sätt att få kontakt med en person eller ett företag.

Citat:
Jag tycker att lite väl mycket inspiration kommer i från oss om man jämför våra startsidor http://www.mithon.se/ och http://www.atrox.se/.
Peka på nått? Förutom att våra verksamhetsområden är ganska lika.

Citat:
Jag har dock inget intresse av att sänka Mithon och blogginlägget kanske var en lite väl tuff (men dock effektiv) metod.
Jag vill inte ens kommentera metoden, dock kan jag säga att det är inget jag förväntar mig att seriösa företag ska pyssla med. Dvs att försöka smutskasta andra företagare på tämligen oklara grunder.

Citat:
Men jag hoppas att min poäng är tagen och att Mithon i en framtid bygger sin verksamhet och dess webbplats på sina egna idéer så kommer han nog att slippa liknande påhopp. Men om det nu är som killen säger att han inte kände till oss sedan tidigare (trots att vi ligget etta på Google vid sökning på Webbyrå) hoppas jag att han åtgärdar problemet från och med nu.
Okej, låt oss sammanfatta.

1) Jag driver en "Webbyrå"
- Det är tyvärr inget unikt!

2) Jag sysslar med IT-Support.
- Det är inte heller unikt!

3) Min framsida beskriver lättfattat mitt företag och mina tjänster.
- Det är vad jag brukar sträva efter att göra?

Citat:
Jag har tagit bort mitt blogginlägg och jag tror säkert att Mithon innerst inne vet om och förstår vad jag menar med likheten.

/Katinka
Förstår vad du menar med likheten? Att vi har två siter som innehåller vissa ord som är lika? Absolut...

Sammanfattning av texten ovan: Jag tänker inte ändra något på min site. Vill ni vara unika, hitta på något unikt, varumärkesskydda det och se glada ut. Jag har inte kopierat något från er site, och jag förväntar mig snarare en ursäkt från dig och ditt företag.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-31, 22:53 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Kan hålla med dig. Blogginlägget var skrivet helt utan sakliga påståenden. Det fanns inte ETT enda exempel på vad som fick henne att reagera på det viset. Det är nog faktiskt på gränsen till förtal och absolut inget seriösa företagare bör ägna sig åt.
Oläst 2010-03-31, 22:55 #14
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

MikaelB, blogginlägget är borta. Så vad är syftet från din sida med en fortsatt diskussion?

Tar du konflikt med alla som du inte gillar på internet så kommer du inte att få en sekund över till att jobba, samtidigt som du riskerar att orsaka dig själv och andra stor skada. Som företagare kommer du att bli angripen och uthängd många gånger framöver. Är du en hygglig och ärlig kille så kommer det inte att hända särskilt ofta. Men är du trätgirig så kommer du aldrig att få en lugn stund.

Släpp det och gå vidare. Ursäkter kan du kräva av företag som du är kund hos. Men kräver du ursäkter av konkurrenter så skapar du bara konflikter som i längden skadar dig själv. I det fallet så spelar det absolut ingen roll om en ursäkt hade varit befogad eller inte. Blanda inte in din personliga stolthet i affärer. Du kan som företagare aldrig kosta på dig att agera som man gör som privatperson.

Det här är ett mycket uppriktigt råd och du kommer att ha stor glädje av det om du följer det. Dvs stå på dig när det är viktigt för din verksamhet att du får rätt. I sådana situationer ska du gå in för din sak till 100 %. Men tjafsa aldrig om småsaker.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-31, 23:06 #15
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Det här är skrämmande dåligt från Atrox Development AB's sida. Jag tittade igenom båda era sidor, och jag kan inte se några andra likheter mer än att ni sysslar med internet båda två.

Någon rubrik kan jag ge er. Kalla det inspiration, plagiat eller tillfällighet. Men det hade varit bättre om ni, Atrox bara släppte allt från början.

Härskarteknikerna är pinsamma. Du (Katinka) nämner "killen" i ditt inlägg här, trots att du ser och vet vad trådskaparen heter. Kallar ni era klienter för "Lilla gubben" också när de vill ha svar på saker? Han kunde ringa dig, varför kunde du inte ringa honom? Ett mail hade man kunnat skicka istället för att smutskasta!

Du skriver om Sociala Medier på din blogg. Du borde fundera på om det verkligen är lämpat att gå vägen du valde. En social interaktion hade varit att gå via mail eller annan kommunikationskanal och sedan, om du inte får svar, gå via din blogg.
Oläst 2010-03-31, 23:14 #16
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Att prata illa om konkurrenter är den lägsta formen av marknadsföring som finns. Det är en varningssignal om att den som gör det har dåligt omdöme. Tyvärr är den här branchen en sandlåda befolkad av människor med alldeles för stora egon så man blir inte förvånad längre.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-31, 23:22 #17
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Feb 2005
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag tycker det är dålig stil av dig MikaelB att påstå att du inte "sett deras sajt" innan.
Det finns rätt MÅNGA likheter mellan era tjänster.

Sånna avslöjande saker som stjärnona under "webbpaket" är gemensamt för er båda, knappast en slump.

Text, benämning av innehåll i webbpaketen och dylikt är ju kopierade rätt av med.
Rent plagiat imo.

Jämför:
http://www.atrox.se/webbyra/webbpaket/
http://www.mithon.se/index.php/webbpaket

Jag tycker Atrox har gjort fel i att hänga ut dig, men du gjort ännu mer fel i att försöka åka på deras koncept och idéer, samt att lägga ut en tråd om det - och ljuga för din fördel är värre.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 00:12 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Du kan som företagare aldrig kosta på dig att agera som man gör som privatperson.
Det där håller jag absolut inte med om. Samma principer som jag står för som privatperson står jag även för som företagare och det tycker jag alla bör göra. Jag skulle exempelvis aldrig i livet ta ett uppdrag från ett företag som nyligen dömts för uppenbart miljöbrott.
Oläst 2010-04-01, 01:14 #19
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det där håller jag absolut inte med om. Samma principer som jag står för som privatperson står jag även för som företagare och det tycker jag alla bör göra. Jag skulle exempelvis aldrig i livet ta ett uppdrag från ett företag som nyligen dömts för uppenbart miljöbrott.
Du river meningen ur sitt sammanhang. Mitt inlägg berörde konflikthantering och inte etiska spörsmål. Som privatperson kan man kosta på sig lite tjafs bara för sakens skull. Det kan man inte göra som företag. Argumenterar du med en kund eller konkurrent, som du gör med dina barn eller föräldrar, så kommer det att orsaka ditt företag skada. Särskilt om du gör det på ett öppet forum.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 07:55 #20
Andesh Andesh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Andesh Andesh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Håller med Hjorten - att ringa eller mejla innan är inte för mycket begärt.
Andesh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
atrox, atrox development, atrox development ab, atrox elaka, atrox katinka, atrox lilla gubben, atrox plagiat, atrox sur kund

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017