Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

DHL/Schenker/Posten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-09, 13:08 #11
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
Jag blir otroligt förvånad över Dreamlogistics antagande om utlämningsställen och Schenker, min erfarenhet är tvärtom människor på landsbygden i dag får åka oavsett för allt skickas till samma ställe vare sig det är DHl, Schenker eller posten. Oftast för mig som själv bor på landet så kommer Schenkers paket fram en dag före posten även om de är skickade samtidigt. Kan det vara så att ni använder schenkers ekonomitjänster? Då är nog leveranstiden längre, men med deras vanliga pakettjänst är de oftast lika snabba som posten.

Att säga att DHL däremot är bäst på paket håller jag inte med om. Varje gång jag ska ta emot något från DHL är det konstant strul. Min väninna har observerat detsamma och hon är nog den jag känner som e-handlar mest av alla. Hon köper i princip ALLT på nätet. Hon har konsekvent börjat välja bort webbutiker som levererar med DHL. Det är bland det första hon kollar, är leveransen med DHL, ja då går hon till en annan butik. För mig säger det en hel del om DHL...

Senast redigerad av SweCat den 2010-03-09 klockan 13:12
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-09, 19:02 #12
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Det är nog inte riktigt rättvist att kategoriskt säga att den ena skulle vara bättre än den andra. I många fall är det nog de lokala resurserna som avgör. På en viss ort kanske DHL har haft "otur" med sina anställningar, medan samma sak kan ha drabbat Schenker på en annan ort.

Sedan har ju Posten lantbrevbäring, vilket innebär att de som bor i sådana områden har rätt att får de paket som skickas med Posten utkörda utan extra kostnad. Så på så sätt kan ju Postens service upplevas bättre i glesbygd.

Vi erbjuder f.n leverans med alla tre, så kan kunden välja bort sitt hatobjekt ... ;-) ... det är inte helt optimalt för oss, men vi kör på tills vi hittat den ultimata transportören.
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-10, 13:11 #13
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av backen Visa inlägg
Jag tror att en del av problemet är att avierna är så små och lätt försvinner bland reklam och tidningar. När man bläddrar i en hög med a4 reklam ser kunden inte avin som ligger mitt i och slänger hela rasket. Tror att frekvensen borttappade avier hade miskat om a4 användes.
Håller absolut med om detta. Senast vi hade möte med Posten gick vi igenom detta och tyckte att de borde kunna införa sms-avisering även på brev vilket hade underlättat för oss, för Posten och även för kunden.

I de flesta fall så ligger faktiskt brevet hos utlämningsstället men kunden har inte fått en avi eller att något gått fel vid inregistreringen hos utlämningsstället. Det är inte ofta som ett brev kommit bort på vägen.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-10, 13:17 #14
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av SweCat Visa inlägg
Jag blir otroligt förvånad över Dreamlogistics antagande om utlämningsställen och Schenker, min erfarenhet är tvärtom människor på landsbygden i dag får åka oavsett för allt skickas till samma ställe vare sig det är DHl, Schenker eller posten. Oftast för mig som själv bor på landet så kommer Schenkers paket fram en dag före posten även om de är skickade samtidigt. Kan det vara så att ni använder schenkers ekonomitjänster? Då är nog leveranstiden längre, men med deras vanliga pakettjänst är de oftast lika snabba som posten.

Att säga att DHL däremot är bäst på paket håller jag inte med om. Varje gång jag ska ta emot något från DHL är det konstant strul. Min väninna har observerat detsamma och hon är nog den jag känner som e-handlar mest av alla. Hon köper i princip ALLT på nätet. Hon har konsekvent börjat välja bort webbutiker som levererar med DHL. Det är bland det första hon kollar, är leveransen med DHL, ja då går hon till en annan butik. För mig säger det en hel del om DHL...
Mitt "antagande" om utlämningsställen är inte att Posten har ett utlämningsställe överallt, däremot på bättre platser och ställen än exempelvis DHL eller Schenker.
Några exempel är mitt föräldrarhem som ligger i en mindre ort. Där har Posten ICA medans DHL och Schenker har en blomsterbutik som har betydligt sämre öppettider.

Ett annat exempel är min farmor som hämtar sina paket på Konsum när hon handlar men kommer det med Schenker får hon ta bussen till OKQ8 för att hämta ut paket.

Sen kan jag inte tala om hur det är i hela landet men generellt är detta vad vi har upplevt. Sen tror jag säkerligen att det skiljer mellan orter och utlämningsställen.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-10, 21:31 #15
e-logistik Totalpack e-logistik Totalpack är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2009
e-logistik Totalpack e-logistik Totalpack är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2009
Denna ständiga fråga om vilken speditör att satsa på

Utöver pris och utlämningsställen får ni även ta leveranstiden i beaktning. Vår erfarenhet är att Posten Postpaket, Schenker Privpak (standard), DHL Servicepoint och är snabbast och Schenker Privpak (ekonomi) minst snabbast, generellt över Sverige. Dessa tjänster är för konsumentleveranser och det finns en korrelation mellan pris och leveranstid, vilket gör att du som e-handlare måste även väga in snabbhet kontra pris.

Men för att göra det riktigt lätt för er så är det smidigast att låta en tredjepartslogistiker sköta alla dessa avtal och priser åt er...
e-logistik Totalpack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 11:15 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det lutar mer och mer åt att jag kommer att låta kunden välja fraktbolag själv. Men delar jag upp volymerna på tre, så blir det relativt små kvantiteter som går via varje fraktbolag.

Jag vet att man kan skriva avtal med DHL genom tredje part. Finns det någon som känner till något företag eller organisation som tillhandahåller bra avtal med Schenker?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 06:59 #17
NorberS NorberS är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2007
NorberS NorberS är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2007
Hur kommer man i kontakt med ett tredje part företag om att köpa frakttjänst via dem?
NorberS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 14:11 #18
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av NorberS Visa inlägg
Hur kommer man i kontakt med ett tredje part företag om att köpa frakttjänst via dem?
Fortnis International, Pluskontot eller Lessmore.

Jag kör med Pluskontot.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 21:46 #19
Svante Svante är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
Svante Svante är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av rocky Visa inlägg
Fortnis International, Pluskontot eller Lessmore..
Har något av dem bra avtal med Posten? Jag vet att Lessmore har bra rabatt på DHL men väldigt liten rabatt på Postens tjänster.
Svante är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-21, 12:17 #20
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
Mina kunder kan välja mellan posten och schenker, och jag skulle säga att 20% väljer schenker, främst för att deras priser för skrymmande paket är väldigt bra jämfört med posten, och dom har försäkring och kollinummer. Posten däremot ersätter aldrig brev som försvunnit, tyvärr har det hänt mig ett antal gånger, även när det gäller sökbara postförskott, men tar man inte REK skiter dom i en. Schenker ersätter direkt om något gått sönder osv.

Jag har så dålig erfarenhet av DHL så har inte ens tänkt tanken, förvisso mest av paket som ska till mig och inte från mig, men mitt intryck är inte bra där.
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017