FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om du inte skickar mer än 50 försändelser per dag är det ingen idé att använda sig av tre aktörer. Det kommer bli oerhört mycket mer jobb för dig än vad det ger service till kunderna. 90% av dina beställningar väger under 2 kg och lejonparten skickas som brev. Det betyder att du skickar runt cirka 5 paket per dag och av de fem paketen ska kunderna få välja av DHL eller Schenker och du i din tur får tre olika hämtningar med tre olika hämttider. Hur förpackar du varorna och hur adresserar du dem? Har du varit i kontakt med någon på Posten om ditt problem med skrymmande brev? Vi skickar mängder med skrymmande brev och upplever inte så stora bekymmer. Visst händer det att man får ringa ombud men det hör absolut inte till vanligheterna (bortsett från jul när kunder blir hispiga) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tror att en del av problemet är att avierna är så små och lätt försvinner bland reklam och tidningar. När man bläddrar i en hög med a4 reklam ser kunden inte avin som ligger mitt i och slänger hela rasket. Tror att frekvensen borttappade avier hade miskat om a4 användes.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag blir otroligt förvånad över Dreamlogistics antagande om utlämningsställen och Schenker, min erfarenhet är tvärtom människor på landsbygden i dag får åka oavsett för allt skickas till samma ställe vare sig det är DHl, Schenker eller posten. Oftast för mig som själv bor på landet så kommer Schenkers paket fram en dag före posten även om de är skickade samtidigt. Kan det vara så att ni använder schenkers ekonomitjänster? Då är nog leveranstiden längre, men med deras vanliga pakettjänst är de oftast lika snabba som posten.
Att säga att DHL däremot är bäst på paket håller jag inte med om. Varje gång jag ska ta emot något från DHL är det konstant strul. Min väninna har observerat detsamma och hon är nog den jag känner som e-handlar mest av alla. Hon köper i princip ALLT på nätet. Hon har konsekvent börjat välja bort webbutiker som levererar med DHL. Det är bland det första hon kollar, är leveransen med DHL, ja då går hon till en annan butik. För mig säger det en hel del om DHL... Senast redigerad av SweCat den 2010-03-09 klockan 13:12 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är nog inte riktigt rättvist att kategoriskt säga att den ena skulle vara bättre än den andra. I många fall är det nog de lokala resurserna som avgör. På en viss ort kanske DHL har haft "otur" med sina anställningar, medan samma sak kan ha drabbat Schenker på en annan ort.
Sedan har ju Posten lantbrevbäring, vilket innebär att de som bor i sådana områden har rätt att får de paket som skickas med Posten utkörda utan extra kostnad. Så på så sätt kan ju Postens service upplevas bättre i glesbygd. Vi erbjuder f.n leverans med alla tre, så kan kunden välja bort sitt hatobjekt ... ;-) ... det är inte helt optimalt för oss, men vi kör på tills vi hittat den ultimata transportören. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Några exempel är mitt föräldrarhem som ligger i en mindre ort. Där har Posten ICA medans DHL och Schenker har en blomsterbutik som har betydligt sämre öppettider. Ett annat exempel är min farmor som hämtar sina paket på Konsum när hon handlar men kommer det med Schenker får hon ta bussen till OKQ8 för att hämta ut paket. Sen kan jag inte tala om hur det är i hela landet men generellt är detta vad vi har upplevt. Sen tror jag säkerligen att det skiljer mellan orter och utlämningsställen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Denna ständiga fråga om vilken speditör att satsa på
![]() Utöver pris och utlämningsställen får ni även ta leveranstiden i beaktning. Vår erfarenhet är att Posten Postpaket, Schenker Privpak (standard), DHL Servicepoint och är snabbast och Schenker Privpak (ekonomi) minst snabbast, generellt över Sverige. Dessa tjänster är för konsumentleveranser och det finns en korrelation mellan pris och leveranstid, vilket gör att du som e-handlare måste även väga in snabbhet kontra pris. Men för att göra det riktigt lätt för er så är det smidigast att låta en tredjepartslogistiker sköta alla dessa avtal och priser åt er... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det lutar mer och mer åt att jag kommer att låta kunden välja fraktbolag själv. Men delar jag upp volymerna på tre, så blir det relativt små kvantiteter som går via varje fraktbolag.
Jag vet att man kan skriva avtal med DHL genom tredje part. Finns det någon som känner till något företag eller organisation som tillhandahåller bra avtal med Schenker? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
I de flesta fall så ligger faktiskt brevet hos utlämningsstället men kunden har inte fått en avi eller att något gått fel vid inregistreringen hos utlämningsstället. Det är inte ofta som ett brev kommit bort på vägen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|