Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hyra digitalkamera?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-18, 16:58 #11
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Vad har han för objektiv till sin D70 då?

Poängen är att det kvittar vilken kamera du har om du ska fota inomhus. Suger objektivet kommer bilderna bli skit oavsett om du lägger 10 papp på ett kamerahus eller inte. Hög isokänslighet har sina begränsningar.

I sådant fall kan det nästan bli bättre med en digitalkompaktare med hög upplösning och hög ljuskänslighet.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 17:03 #12
hyperflys avatar
hyperfly hyperfly är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Flitig postare
hyperflys avatar

Citat:
Originally posted by ztream@Oct 18 2005, 16:58
Vad har han för objektiv till sin D70 då?
Poängen är att det kvittar vilken kamera du har om du ska fota inomhus. Suger objektivet kommer bilderna bli skit oavsett om du lägger 10 papp på ett kamerahus eller inte. Hög isokänslighet har sina begränsningar.
I sådant fall kan det nästan bli bättre med en digitalkompaktare med hög upplösning och hög ljuskänslighet.
Vet inte men ska ta reda på det.. Funderar dock på vad ni menar med inomhus. Jag står vid isen som är bra belyst (lampor ovan för att spelarna ska se nått) och ljuset reflekteras ju också av isen. Svårt att tro att det skulle krävas så mycket?
Kommer inte bara fota inomhus, tanken är även att prova på att fota fotboll till min sajt Fotbollsnytt.se.

Du verkar ha koll iaf, vad tror du Minolta A200? Duger den?
hyperfly är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 17:23 #13
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Inomhus är inomhus oavsett hur bra belyst det är. Ljuset är betydligt "sämre" än riktigt solljus.

Jag har själv fotat med canons digitala systemare och det jag direkt märkte var att budget-objektiv var helt värdelösa.

Ett vanligt misstag är att man köper en dyr digital systemkamera men glömmer att man måste lägga minst lika mycket pengar på bra objektiv.

Tyvärr är jag inte så insatt i exakta modeller men ta en titt på www.dpreview.com det är en bibel för kameraälskare. Låter dock som en bra idé att låna din polares kamera och se vad du tycker.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 18:30 #14
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by Axe@Oct 18 2005, 15:07
Ja ok. Sant är att man hittar piratoptik för en billigare peng. Sigma har faktiskt gjort riktigt bra gluggar, men köper man pirat ska man nog också köpa en fototidning som testat objektivet annars kan det bli riktigt skevt. Mörka eller oskarpa kanter för att tala om en sak.
Piratoptik? Gillar inte det uttrycket, det har mycket dålig klang, och i mina och många andras ögon direkt felaktigt uttryckt.

Det är inte reservdelar eller kopior på redan befintlig optik från canon eller nikon utan helt egen optik som dock passar dessa kameror. Att blanda in ord som pirat tycker jag är väldigt fel iaf och ger helt fel bild av tillverkare som t.ex. Sigma.

Sigma har mycket optik i riktigt bra kvalitet, men också mycket budget, precis som Canon och Nikon... Det finns optik i olika prisklasser och kvalitet från alla tillverkare.

Vi kan ta Nikons 70-300 och Sigmas APO2 70-300. Samma område, lika bländare, dock är Nikons runt dubbelt så dyrt, och dessutom är Sigmas bildkvalitet i princip bättre än Nikons variant. Ett exempel bland många... referens: fotosidan.se (forumet).

Edit: småsaker...
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 20:52 #15
hyperflys avatar
Flitig postare

Flitig postare
hyperflys avatar

Tack chrizz, såg den sidan nu och är en bibel!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D70S1870

Frågan är om inte en Nikon D70 enligt ovan är bästa köpet?
Oläst 2005-10-18, 20:53 #16
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Medlem

Gillar eller gillar inte ordet pirat... det är så man benämner icke märkes-optik. Likadant om det så gäller bildelar av hög kvalitet eller liknande. Och jo, hyperfly, jag har rätt bra koll också även om du inte gillar det jag skriver. Vill du veta vad som är det viktigaste på en bra digitalkamera förutom en skarp glugg? Jo, det är brusnivån på CCD-cellen. Och ja, det är klasskillnad på CCD-cellerna i billiga och dyra kameror så det är som alltid. Bilderna blir inte bättre än den svagaste länken.

Ska man plåta till familjealbumet så är det helt ok med en enklare kamera. Bilderna skrivs ut på familjens bläckstråleskrivare i litet format och vare sig färger eller skärpa granskas av någon större publik. Och visst, för publicering på webben behövs ingen superskärpa, men fortfarande behöver man ljus och det är ljusårs skillnad mellan lågdagerupplösningen på en bra och mindre bra CCD.

Jag upprepar poängen med andra ord. Du kan få ett jättefint resultat om du ska göra ett icke-profesionellt jobb. Ska du investera så är det som med all hårdvara, den sjunker i pris och prestandan ökar. Sedan att man måste läsa proffstester för att få koll på CCD-kvalitet är nästa steg, men det finns forum på nätet. Sök innan du köper. Många som vill kränga kameror jämför upplösningen i pixlar, men om man tar exemplet med att bilden ska visas på nätet, då har du ingen nytta av en 6 megapixel kamera om den inte levererar en låg brusnivå till bilderna med skärpa i de pixlar som skall levereras, för ovan skribenter har rätt. I en ishall är det både mörkt. Och ljust. Höga kontraster. Inget enkelt jobb skulle jag tycka i alla fall.

Här är en glugg som jag tror kan göra jobbet på medeldistans i en hockeyrink: http://www.cyberphoto.se/index.php?h...ticle=D70S1870

om du kikar på den D70 du är intresserad av så har den två stora fel för hockey. 1. Den har en alldels för svag ljusstyrka och den är dessutom flytande mellan typ 4,5-5,6 och ser du på bildtesterna av kameran så har du ingen upplösning i de svarata partierna under skärmen på bilden med BMW (jo, det får du med en bra glugg) och du ser en del artifakter i övergångarna mellan ljust och mörkt. Ska den röda färgen flöda utanför nallebjörnen? Tror inte det är ett färgfel på björnen även om det ser så ut.

Edit: Lägger till en länk
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 21:07 #17
Medlem

Medlem

Dumt av mig... frågan är ju ställd på ett annat sätt än vilken utrustning man ska ha. Svret på frågan i tråden är JA, du kan hyra bra grejer för jobbet. Profoto i stockholm har det du behöver. http://www.profoto.se/default.php och i Umeå? Ja:
Fotohörnan SWEFO AB
Phone: +46 90 12 81 00 Fax: +46 90 14 08 47
Nygatan 52, 903 30, Umeå, Sweden
Authorized: Dealer

Länk: http://www.profoto.se/product_finder...D=10&action=go

Lycka till.

Edit: Lade till en korrekt länk.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 21:16 #18
hyperflys avatar
Flitig postare

Flitig postare
hyperflys avatar

Tack Axe men har ändrats till att köpa och vilken
Behöver väl inte göra ny tråd för det?
Oläst 2005-10-18, 22:20 #19
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Ett litet inlägg angående "piratobjektiv": Visst är de många gånger lika bra men det är inte alla gånger de fungerar på nya kamerahus. Objektiv är tydligen det som fotografer behåller medans de upgraderar husen. Tex Sigma har inte avtal med Canon om deras "standard" så teknikerna på Sigma får reverse enginer'a Canons system för att få objektiven att fungera. Jag fick tyvär uppleva detta själv den dyra vägen när jag köpte ett nytt Canonhus och (givetvis) ville behålla mitt gamla sigmaobjektiv... men den hade Canon satt ur spel minsan... =)

Nåja, men nu var det Nikon du fiskade efter...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 23:00 #20
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Cyberphoto hyr ut alla typer av kameror...
Stor inkomst tydligen.

Kolla med CP!
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017