Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hyra digitalkamera?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-17, 23:55 #1
hyperflys avatar
hyperfly hyperfly är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Flitig postare
hyperflys avatar

Hej allihopa!

Fick precis erbjudande om att hoppa in som hockeyfotograf på en kommande match och är väldigt intresserad av att prova på det så måste fixa fram en bra digitalkamera för ändamålet.
Kollade på en http://www.cyberphoto.se/index.php?http://...digital/d70.php men det är alltså 10000kr och till en början bara en match.
Kanske blir fler framöver men kan inte köpa en bara för det.
Har inte heller någon jag känner som har en så pass bra kamera.

Nu undrar jag, går det att hyra digitalkameror någonstans? Då är lite frågan om försäkring också, för det är inte direkt riskfritt att fota hockey :P Är inte plexi såklart, och därmed är kameran körd om man har otur och en puck går emot.
hyperfly är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 09:50 #2
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar

Reg.datum: Apr 2003
Ta och kolla med: HYRMAX
Finns i Göteborg , Stockholm och Malmö

Har dock aldrig använt mig av dem men kör förbi deras kontor i Göteborg nästan varje dag.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 12:22 #3
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Om någon har kännedom om ett sådant företag i Umeå så är jag tacksam för info

Och i brist på möjlighet att hyra kamera kanske du borde fundera på en D50 istället? Då kommer du undan någon tusenlapp billigare iaf
Bejjan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 12:45 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Ska du fotografera ishockey inomhus i dålig belysning kommer du få lägga minst 15-20 papp på ett hyfsat objektiv.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 14:05 #5
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Fanns ett bolag högst upp i PUB-huset förut, som hade både digitalkameror och videokameror i alla prisklasser, för uthyrning. Kommer inte alls på vad de heter, och vet inte om de finns kvar - var ett tag sedan jag var i Stockholm och drällde på PUB, men någon kanske vet.
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 14:08 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Även jag har hört att det har finnits ett företag i PUB huset som har hyrt ut videokameror, dock vet jag inte om dom finns kvar och om dom även hyr ut digitalkameror.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 14:29 #7
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Medlem

Ja, alltså du ger dig in på ett av sportens svåraste områden. Inomhus med stora avstånd och dåligt ljus och varierande bakgrund. Spelare som har bra fart under skridskorna och en puck som du måste följa antingen genom sökaren eller direkt med ögat och då måste du hitta tillbaka med ögat till sökaren, inte helt lätt alla gånger på nära håll. Du kommer inte undan att du behöver ett rejält bra teleobjektiv om du ska sitta på läktaren och täcka hela planen. Ska du stå vid sargen kommer du närmare men du får färre möjligheter att ta bilder och du behöver i alla fall ett bra tele.

För närbilder vid sargen behöver du ha en zoom om du inte avstår från dessa bilder. En ljusstark zoom kostar från 20 000 och uppåt. En ljussvag från några tusenlappar. Mitt tips är att du avstår eller tar jobbet med en överenskommelse om att "det blir som det blir". Lycka till.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 14:53 #8
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by ztream@Oct 18 2005, 12:45
Ska du fotografera ishockey inomhus i dålig belysning kommer du få lägga minst 15-20 papp på ett hyfsat objektiv.
Inte helt sant... bra ljusstark optik är ett måste, men det behöver inte bli så dyrt.

Ett sigma 70-200/2.8 (är väl 80-200/2.8 för canon tror jag) fungerar fint på en kamera som D70, och det kostar inga 15-20000kr. Runt 7-8k nytt, 4-5k beg. i bra skick.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 15:07 #9
Medlem

Medlem

Ja ok. Sant är att man hittar piratoptik för en billigare peng. Sigma har faktiskt gjort riktigt bra gluggar, men köper man pirat ska man nog också köpa en fototidning som testat objektivet annars kan det bli riktigt skevt. Mörka eller oskarpa kanter för att tala om en sak.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 16:19 #10
hyperflys avatar
Flitig postare

Flitig postare
hyperflys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ztream

Citat:
Ursprungligen postat av Axe
Ja, alltså du ger dig in på ett av sportens svåraste områden. Inomhus med stora avstånd och dåligt ljus och varierande bakgrund. Spelare som har bra fart under skridskorna och en puck som du måste följa antingen genom sökaren eller direkt med ögat och då måste du hitta tillbaka med ögat till sökaren, inte helt lätt alla gånger på nära håll. Du kommer inte undan att du behöver ett rejält bra teleobjektiv om du ska sitta på läktaren och täcka hela planen. Ska du stå vid sargen kommer du närmare men du får färre möjligheter att ta bilder och du behöver i alla fall ett bra tele.
För närbilder vid sargen behöver du ha en zoom om du inte avstår från dessa bilder. En ljusstark zoom kostar från 20 000 och uppåt. En ljussvag från några tusenlappar. Mitt tips är att du avstår eller tar jobbet med en överenskommelse om att det blir som det blir. Lycka till.
Håller inte med. Ska stå vid sargen och jag ska göra jobbet åt en vän som fotar med en Nikon D70 och får ut lysande bilder av det. Att göra bilder som ska platsa på enorma affischer kanske inte går men till både tidningar och nyheter på webben så går det utmärkt med en D70. Sen är det säkert lättare och man kan få häftigare bilder med ett tele, men det är ingen möjlighet och därför ska jag inte resonera kring det. Jag har själv sett att man kan få väldigt bra bilder med en sån kamera iaf.

Kollade med Hyrmax, alla deras kameror var uthyrda under en längre period nu, så det blir inget där.

Webm@ster hörde av sig och har erbjudit mig att köpa hans bärbara kamera som är helt okej, men jag vet inte hur det är med begagnat, brukar dra mig för att köpa begagnat.
Funderar lite och kanske köper en fin digitalkamera, isåfall typ 5000-8000kr.
Vill då kunna fota t.ex. ishockey. Hur är det med t.ex http://www.webhallen.com/prod.php?id=35381&traff=1 ?
hyperfly är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017