FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej allihopa!
Fick precis erbjudande om att hoppa in som hockeyfotograf på en kommande match och är väldigt intresserad av att prova på det så måste fixa fram en bra digitalkamera för ändamålet. Kollade på en http://www.cyberphoto.se/index.php?http://...digital/d70.php men det är alltså 10000kr och till en början bara en match. Kanske blir fler framöver men kan inte köpa en bara för det. Har inte heller någon jag känner som har en så pass bra kamera. Nu undrar jag, går det att hyra digitalkameror någonstans? Då är lite frågan om försäkring också, för det är inte direkt riskfritt att fota hockey :P Är inte plexi såklart, och därmed är kameran körd om man har otur och en puck går emot. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ta och kolla med: HYRMAX
Finns i Göteborg , Stockholm och Malmö Har dock aldrig använt mig av dem men kör förbi deras kontor i Göteborg nästan varje dag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Om någon har kännedom om ett sådant företag i Umeå så är jag tacksam för info
Och i brist på möjlighet att hyra kamera kanske du borde fundera på en D50 istället? Då kommer du undan någon tusenlapp billigare iaf ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ska du fotografera ishockey inomhus i dålig belysning kommer du få lägga minst 15-20 papp på ett hyfsat objektiv.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Fanns ett bolag högst upp i PUB-huset förut, som hade både digitalkameror och videokameror i alla prisklasser, för uthyrning. Kommer inte alls på vad de heter, och vet inte om de finns kvar - var ett tag sedan jag var i Stockholm och drällde på PUB, men någon kanske vet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Även jag har hört att det har finnits ett företag i PUB huset som har hyrt ut videokameror, dock vet jag inte om dom finns kvar och om dom även hyr ut digitalkameror.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, alltså du ger dig in på ett av sportens svåraste områden. Inomhus med stora avstånd och dåligt ljus och varierande bakgrund. Spelare som har bra fart under skridskorna och en puck som du måste följa antingen genom sökaren eller direkt med ögat och då måste du hitta tillbaka med ögat till sökaren, inte helt lätt alla gånger på nära håll. Du kommer inte undan att du behöver ett rejält bra teleobjektiv om du ska sitta på läktaren och täcka hela planen. Ska du stå vid sargen kommer du närmare men du får färre möjligheter att ta bilder och du behöver i alla fall ett bra tele.
För närbilder vid sargen behöver du ha en zoom om du inte avstår från dessa bilder. En ljusstark zoom kostar från 20 000 och uppåt. En ljussvag från några tusenlappar. Mitt tips är att du avstår eller tar jobbet med en överenskommelse om att "det blir som det blir". Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Ett sigma 70-200/2.8 (är väl 80-200/2.8 för canon tror jag) fungerar fint på en kamera som D70, och det kostar inga 15-20000kr. Runt 7-8k nytt, 4-5k beg. i bra skick. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja ok. Sant är att man hittar piratoptik för en billigare peng. Sigma har faktiskt gjort riktigt bra gluggar, men köper man pirat ska man nog också köpa en fototidning som testat objektivet annars kan det bli riktigt skevt. Mörka eller oskarpa kanter för att tala om en sak.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Kollade med Hyrmax, alla deras kameror var uthyrda under en längre period nu, så det blir inget där. Webm@ster hörde av sig och har erbjudit mig att köpa hans bärbara kamera som är helt okej, men jag vet inte hur det är med begagnat, brukar dra mig för att köpa begagnat. Funderar lite och kanske köper en fin digitalkamera, isåfall typ 5000-8000kr. Vill då kunna fota t.ex. ishockey. Hur är det med t.ex http://www.webhallen.com/prod.php?id=35381&traff=1 ? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|