FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det någon som vet hur många % av internetanvändarna som har fast ip-adress? Man kan ju alltid kombinera cookie med en kontroll av ip-nummer, då minskar man ju iallafall antalet fel.
Om man tittar på de som inte skickar referer så förlorar man endast i klickersättningen, leads och sales får man ju ersättning för ändå. Dock går det att analysera trafiken baserat på en mängd faktorer och ersätta även för en stor andel av de klick som inte har referer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
man KAN göra mycket, men de teknologier som finns kräver ganska mkt arbete för att funka bra (IP-kontroll - man måste kombinera det med annat. Dessutom finns ju NAT, så det kanske inte blir någon bättre kontroll direkt...och jag tror inte att det är en stor % av de svenska användarna som har fast IP. Stora leverantörer vill helst inte tilldela folk fast IP av nån anledning).
Och annonsörerna är väl bara glada om dom får 15-25% köp "gratis", så länge affiliatesen inte sticker, och det gör dom ju inte i första taget... ![]() Det år att fixa, men den perfekta universalteknologin, som cookies faktiskt i många avseenden var, är dömd ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Den bästa lösningen är nog en kombination av olika sätt. Först och främst cookies och referer, eftersom de flesta trots allt inte vet hur man tar bort dem, och ännu mindre vet vad cookies är.
I andra hand kan man använda en kombination av IP, browser och tid. Är det från samma IP, med samma browser-typ och inom 24 timmar, så kan man vara hyffsat säker på att det är samma person. Sen skulle man kunna göra som så, att är det samma IP, samma browser-typ men inom 48 timmar, så minskar sannolikheten att det är samma. Då får man en mindre summa, eftersom det förmodligen är den personen, men att man inte vet helt säkert. Här kan man göra en MD5-sträng av IP, http_user_agent, http_accept, http_accept_charset, http_accept_encoding och http_accept_language som identifieringssträng. Man sparar tid och den strängen och har att få fram unika. Att två personer skulle ha exakt samma inställningar och samma IP inom 24 timmar är väldigt osannolikt. I sista, och mest osäkra, hand kan man låta kunden fylla i hur den hittade till sidan och sedan köpte produkten. På så sätt kan man i vissa fall även komma åt de som inte gör köpet vid samma dator som de hittade dit vid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Så, säker på att det är samma person kan man alltså inte vara. Jag skulle nog säga att man inte ens kan vara "hyffsat" säker. /Bengt
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det har du helt rätt i Bengt. Men samtidigt så får man tänka på hur många som köper saker online när de sitter på jobb, eller när de har rast i skolan. Jag hade aldrig slängt upp kreditkortet och gjort ett onlineköp om jag inte satt lugnt och tryggt vid min dator här hemma. Jag får dock tyvärr medge att jag inte har någon undersökning eller liknande för att backa upp mina argument, utan jag får kalla det intuition.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Säg att 10 % blockerar cookies (Troligtvis en lägre siffra), av dessa sker 5% av köpen från en dator med gemensamt ip-nummer utåt och EXAKT samma mjukvara på datorerna. Denna siffra är troligen lägre, skulle gissa på 1 procent. Detta ger en felmarginal på 0.5% (1 av 200) av köpen, jämför detta med att affiliatesen förlorar 10% (1 av 10) av köpen. Sedan får man också komma ihåg att det finns en personer som EJ har fast ip-nummer, dessa betalas det inte ut någon ersättning för och denna förlust får då affiliaten stå för, om man då jämför med att 1 av 200 köp blir felaktigt krediterade till affiliaten så är går nog detta på ett ut. Något måste göras, jag har inte riktigt fattat varför alla är så rädda för cookies, det är snarare så att rädslan beror på människor som inte har någon kunskap försöker stifta lagar till höger och vänster om något de inte förstår. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
javisst, rädslan för cookies är helt "medial", folk som inte fattar ett skit försöker göra sig märkvärdiga på andras bekostnad. MEN det kan inte vi göra något åt, cookiesen är nu kändaoch folk tror att dom e farliga eller nåt...
det fnns ett problem till, det är INTE affiliatsen som skriver koden som ska kontrollera och spåra köp, och även om vi lever i den bästa av världar så är nog annonsörerna intresserade av att status quo bevaras så länge som möjligt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
/Bengt
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om vi nu ska dra ut på det så ska vi även förbjuda alla former av betalning med kort då även dessa transaktioner loggas och kan matchas mot en person, man visar ju upp både kort och id när man betalar och allt detta loggas i butikens dator. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Fast IP har inte vanligt folk den kopplingen till. Det är ju inte heller så att en fast IP i sig kan användas för den typ av "spionage" och kartläggning som en cookie faktiskt kan användas till av illvilliga personer. Nja, det gäller ju nu inte någon lagstiftning emot cookies, och inte emot att skicka med referrer heller. Det handlar ju mer om allmänhetens attityd. Men det var så när man en gång införde betalkort, att det var ett stort motstånd bland många under en lång tid. Det har nu gått över och få tänker på risken med betalkort längre (trots att det finns klara risker med det). Sedan när man skulle börja använda betalkort via internet var ju länge motståndet kompakt under lång tid bland större delen av allmänheten. I det fallet finns ju fortfarande ett stort motstånd kvar, även om det har minskat. /Bengt
![]() |
Svara |
|
|