FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
hur stor är säkerheten på en affiliate länk? Vilka faktorer spelar in? Det är ju allt vanligare att cookies blir bortagna ect ect.. hur stor är risken att man blir blåst? Att folk köper via min länk men ej registreras att komma ifrån mig. Någon som är insatt i detta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Välkommen till WN, jakobander.
Du fick inte svar eller kommentar inom ett dygn. Det är ett känsligt ämne du tog upp. Jag har skrivit så här en gång: "som affiliate får man gilla läget om man alls ska få något med av kakan". Alltså, det är helt klart att vissa klick inte räknas som egentligen borde räknas, men man får leva med det. För ett annonserande företag så är det bara lite utjämning emot de fuskklick som förekommer, men för en helt ärlig liten afiliate kan det där kännas betungande när man tar reda hur pass stora felräkningar man får räkna med p.g.a. företaget Norton främst men också det faktum att många, många sitter med samma IP-adress utåt. Därutöver har vi direkta tekniska fel av tillfällig natur, ibland får man en ursäkt, inte mer, ofta erkänns det aldrig utan tystas ner. Sådan är verkligheten. /Bengt
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack! Ditt svar gjorde mig bara mer nyfiken, det här ska jag dyka djupare ner i. Googlade lite och fick fram snabbt att det finns "cookieless tracking system". Borde juh alla ha i med att folk deaktiverar cookies mer o mer.
Detta hittade jag på tradedoubler... "Hur spårar Tradedoubler ett lead eller sale? TradeDoubler använder cookies för att spåra annonsörers sales och leads. Först klickar besökaren på en trackerlänk. Sedan länkas besökaren via TradeDoublers system till annonsörens webbplats. På denna webbplats kan besökaren fylla i ett formulär, ett köpa någonting och den här aktiviteten registreras utan att besökaren märker någonting. Hur går det med de besökare som stängt av cookies? Den allra största andelen av internetanvändare tillåter cookies i sin browser (en liten procent har blockat cookies pga den mjukvara de kanske använder). Cookieteknologi kommer att fortsätta vara en del av spårningen på det allmänna internetanvändandet. Men, numera kan fler och fler av TradeDoublers annonsörer spåra köparen även om cookien är blockerad." De säger att en liten procent men det tror jag inte på. Citerar en annan källa. " Users with disabled cookies are the pain in the ass when you try to grow your TGP since the Internet Explorer version 6 came in - the cookies are disabled as default since this version. 10% - 25% out hits (and still growing as the people start using IE6 more and more) are generated by users with disabled cookies. Those outgoing clicks are all wasted, because when you send it to your trades, their script can't count it, because the counting is based on cookies. SmartTrafficTrader solves this problem - not only it can count nocookie hits (what alone solves nothing), but it sends them to the sites using scripts that don't use cookies to count incoming hits (SmartTrafficTrader, CJOverkill, TrafficDrive). If you don't get it, never mind. This script is simply the only one that saves 10% - 25% of your traffic and growing your site will be much easier because of it." Tycker det minsta man borde begära är att man kan enkelt se exakt vilket system de använder. Finns ju teknik som är oberoende av cookies. Det är ju bedrägeri att använda ett system som blåser affiliates. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Börjar bli ett allvarligt problem detta, många affiliates (och TD) som går miste om intäkter. 10-25% låter rimligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur tycker ni att man ska sköta trackingen istället då som erbjuder en större säkerhet?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hade en ide om omvandlingsspårning
"Vid onlineannonsering inträffar en omvandling när ett klick på din annons leder direkt till användarbeteenden som du anser värdefulla, t.ex. köp, registrering, sidvisning eller intresseanmälan. Google har skapat ett verktyg för att mäta dessa omvandlingar och slutligen hjälpa dig att identifiera hur effektiva dina AdWords-annonser och sökord är. Det fungerar på så sätt att en cookie placeras i användarens dator när han/hon klickar på en av dina AdWords-annonser. Om användaren sedan kommer till en av dina omvandlingssidor, ansluts cookien till din webbsida. När detta inträffar registrerar Google en lyckad omvandling åt dig. Observera att cookien som Google lägger till i användarens dator när han/hon klickar på en annons försvinner efter 30 dagar. Denna praxis och det faktum att Google använder separata servrar för omvandlingsspårning och sökresultat, skyddar användarens integritet." Men som du ser det e också beroende av cookies... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
För att inte tala om hur många som kanske följer en annons, går in och konstaterar att den sidan har intressanta produkter, men känner sig osäker på att köpa direkt och köper vid ett senare tillfälle. Då är det mer eller mindre omöjligt att hålla koll.
Jag har själv aldrig följt en annons och köpt direkt. Dock har det hänt flera gånger att jag sparat länken och funderat ett tag, och sen köpt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Framför allt är det ju viktigt att veta att idag går det inte alls att använda så kallade tredjepartscookies. Det är blockerat som standard och hur många tror ni manuellt slår på det och börjar tillåta tredjepartscookies? Dessvärre kan inte jag definiera exakt när en cookie kallas tredjepartscookie och när den inte gör det, det kanske någon annan kan definiera? Finns tveksamma gränsfall som är svåra att avgöra om man inte är väl insatt, tycker jag. Om vi nu kommer dithän att en alltför stor andel blockerar cookies, och dessutom en ökande andel inte skickar med rätt referrer - ja, vad återstår? Fasta priser, analys av serverloggar... /Bengt
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
en cookie kan numer bara accessas på den domänen där den skapades om jag fattat rätt (förr var det ju så att det inte fanns ngt som hette tredjepartscookie, och man kunde läsa andra cookies än sina egna). Cookies är ju överlägsna i just det avseendet att de sparas på användarens dator, och då kan man spåra dom "försenade" affärerna som DeSoto skriver om. Men inte länge till....
Det MÅSTE komma något som löser detta problem, annars kommer vi snart återgå till stenåldern och börja trejda click.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
As of Firefox Beta 2. så kan man rensa allting genom en knapptryckning...
Då försvinner ALLT som sparas med webläsaren. Cookies, Historik, Type-ins mm.. Så problemet blir bara större o större... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|