Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa sajt som företag från minderårig privatperson?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-25, 19:53 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Tack för era svar. Kanske skulle jag ha valt att skapa en ny tråd istället för att fortsätta på den gamla, men tänkte att det kunde vara smidigt att samla allt i en tråd.

Bolagskraft är med andra ord inget jag tänkt använda mig av.

Nu till era svar, känns som om jag är tillbaka lite till ruta ett igen.

Att man inte kan dra av moms på köp från privatperson är jag helt klar över. Och om det rör sig om ett köp av en tjänst hade momsen varit given. Men min egentliga undran är, huruvida det skall läggas på moms då man i egenskap köper en egendom från en privatperson.

Se t.ex. denna tråd http://eforum.idg.se/topic/332387-ko...enskild-firma/
Ett företag kan inte köpa en tjänst från en privatperson. Då är det frågan om Lön för utfört arbete.

Det går att köpa "saker" eller imateriella rättigheter från privatpersoner.

Man ska inte redovisa "fiktiv" moms, utan du redovisar bara moms när du säljer saken vidare. Då redovisar du moms på hela försäljningsbeloppet, men får inte göra avdrag för den moms som redan är betald av privatpersonen.

Om privatpersonen ger dig dennes inköpskvitto kan du dock dra av momsen. Då blir ju det ungefär samma sak som ett "utlägg" men ditt företag betalar mindre än privatpersonens faktiska utlägg.

Men du kan välja att använda s.k. VinstMarginalBeskattad (VMB) vara (det finns egna konton i kontoplanen för detta), men då måste du redovisa dina inköpskostnader till din kund och redovisa på fakturan vad ditt "påslag" är. Då behöver du bara betala moms på det påslag du gör.

Detta är inte så vanligt men fullt legitimt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-03, 19:06 #12
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det går att köpa "saker" eller imateriella rättigheter från privatpersoner.
Hur bokför jag ett sådant köp - förslag på konto?
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-04, 09:05 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Hur bokför jag ett sådant köp - förslag på konto?
Vad är syftet med inköpet? Har du planer på att sälja det vidare eller är avsikten att använda det i din verksamhet för "eget bruk".

Är avsikten att sälja det vidare så ska du använda kontoklass 4 dvs konton i intervallet 4000-4999 för kostnaden. Eventuellt ska du även hantera det som en lagertillgång vid inköpet och debitera kostnaden först när du säljer det vidare.

Köper du för att sälja vidare så blir det en tillgång i balansräkningen. och ska inte bokföras som en kostnad.

Är avsikten att använda köpeobjektet för "eget bruk" så Finns flera alternativa sätt att bokföra det. Ett sätt är att använda konto 6900 (gruppkonto) för övriga externa kostnader. Men om detta med att köpa in domäner och webbplatser är någon viktig del av din verksamhet som du kanske kommer att göra mer regelbundet och vill ha lite bättre koll på så kan du lägga upp egna konton i kontogrupperna 66 och 67 dvs konton i intervallet 6600-6799.

Du kan då hitta på ett syfte som du tycker är mest intressant för dig själv. Exempelvis:

Konto 6610 "Internetdomän"
Konto 6620 "Webbplats"

Detta är bara exempel på hur du kan göra.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-10-04 klockan 09:11
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-07, 21:33 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
Det är inte möjligt att dra momsen vid inköp av privatpersoner. Såvida inte Bolagskraft påverkar den faktorn så kommer ni att betala full ej avdragsgill moms ovanpå den avtalade köpesumman.

Kan vara bra att ha med i beräkningen.
När du köper varor från en icke-momsregistrerad säljare är ingen moms inblandad i affären.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017