FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du behöver inte sätta på olika portar när det gäller Webb (HTTP), läs om vhost. Är bara om ni ska ha olika HTTPS (SSL) sidor med olika cert som behövs olika IP. Alla företags linor ingår IP efter behov.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag gissar att vhost o.dyl. kräver att klienten (webbläsaren) använder HTTP/1.1?
Å andra sidan gör väl så gott som alla webbläsare det? / Algot |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
|
Du kan utan problem köra flera tusen domäner på samma ip-address.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nån som har något tips hur man enklast fixar bandbreddsfördelning?
Linux-burk med någon käck mjukvara, eller hårdvaru-lösning typ switch med bandbreddsbegränsningsmöjlighet? / Algot |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
FTP, e-post med mera går väl inte att dela på det sättet? I annat fall vill jag verkligen veta hur! / Algot |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Mail kan du även göra samma på, FTP går ej. Isåfall får du koda någon fulhaxx lösning som läser av vissa login ska gå till en viss ftp server.
Går lösa med linux router, även i riktiga switchar/routrar som Cisco/Extreme networks etc har mycket fin QOS möjlighet. Visst finns det budget skit som klarar det med som Dlink/Netagear etc men skulle alldrig köra det på seriösa saker. Blir billigare för dig att försöka få dag i några U hos någon mer seriös colo firma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Edit: Rolig formattering av länkar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Ett fungerande server-kollektiv skulle tillsammans bestämma vilken service man vill ha, t.ex. UPS, backup-system, kyla, rack och sånt. Dessutom tänker jag att blir man några stycken, så att man kanske klarar av att fylla ett full-rack, så behöver det kanske inte bli så dyrt per skalle. Köra sin egna web/mail/spel-server i ett rack man kan vara med och bestämma över kanske tilltalar folk som försöker köra det i garderoben eller är less på att sitta i knät på något webbhotell där man har måttligt till inget inflytande över driften, utan bara ses som ytterligare en stackare som ska klämmas på pengar. (Cynisk, jag!?) Det någon föreslog, företagsabonemang hos Blixtvik (10 MBps för knappt 1000:-), kan ju bli riktigt billigt om man är ett hundratal eller så. Men, jag kanske underskattar all övrig logistik. Men tanken är att det ska vara ideella krafter i föreningen som tillsammans gör sånt som behövs för att få det att rulla. Är det någon som vet var man lättast/bäst hittar begagnade/billiga rack/ups:er/kyllaggregat å såna prylar? / Algot |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
Kommer bli billigare att fixa in på colo än bygga upp det du vill ha, sjävklart vill någon ha betalt för åka ut om du vill ha tillgång på natten.
Är inte billigt bygga upp något bra om du vill ha 10Mbit+ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Alla får ta fullt ansvar för sin egen burk, och delat ansvar för resten. / Algot |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|