Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Server-kollektiv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-02, 23:45 #1
AlgotR AlgotR är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2005
AlgotR AlgotR är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2005
Jag undrar om det finns något server-colocation-kollektiv eller nåt liknande?
Vad jag tänkte var att några med rimlig teknisk kunskap som önskar en burk med fast internet och hela baletten men inte kräver dunder support och fantastiskt säkra miljöer skulle kunna tänka sig att gå ihop om en fetlina och rack och liksom bara betala vad det kostar att ha allt gemensamt?
Idag finns det ju ideela föreningar för snart sagt vad som helst, och många som vill ha colocation m.m. tror jag egentligen är tillräckligt brighta för att kunna ratta en server själv, så egentligen borde det inte vara någon omöjlighet att gå ihop om fetlina och se till att alla har sin egen nyckel till rack-skåpet, och hoppas att folk kan sköta sig?
Problemen som jag omedelbart ser är att alla som vill ha en seriös site definitivt vill ha garanterad uptime, support m.m. men det var egentligen inte dem jag tänkte på som målgrupp, utan snarare folk som gärna driver sin lilla site själv, har en gammal burk som samlar damm som skulle kunna sköta jobbet (jag kan direkt plocka fram 5 gamla lik som skulle kunna driva en måtligt besökt site ur garderoben) och bara inte vill ha den stående hemma, med en ADSL-lina som bara släpper max 1 MBit uppströms...

Vad säger ni? Tror ni det är en genomförbar idé, och är det någon som skulle vara intresserad av något sånt i Uppsala?
Jag har tillgång till en lokal, men jag har absolut ingen aning om vad en fetlina som man faktiskt får driva server på kostar.
Nån som vet?

Jag undrar, när jag ändå är inne på det spåret, om någon läst igenom ComHem:s avtal och vet om man får driva komersiella servrar via deras vanliga abbonemang? De har förresten inga företagsabbonemang, men jag har för mig att de inte tillåter någon serveraktivitet alls, eller också är det bara frågan om graden av kommersialitet... Frågan är ju då var en förening hamnar?

Eder svammelpåse,

/ Algot Runebjörk
AlgotR är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017