Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nån har snott min sida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-17, 10:28 #31
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:

Du får ta bilder på vem du vill, men du får INTE publicera dessa bilder hur du vill!

Nja det stämmer inte riktigt om man ser till vad någonstans du tar bilderna.
Du får inte fotografera in i människors lägenheter.

Så länge du står på publik mark får du det.
Hade lite fel där, det var på förslag att det skulle bli förbjudet men det gick inte igenom.
Men
"Det finns två tidigare fall i högsta domstolen där avgörandet gjort att det inte är förbjudet att filma/fotografera någon mot dennes vilja. Däremot kan det bli förtal om bilderna sprids, men det är en annan sak. Fotograferingen är tillåten." Från fotosidan.se, har inte orkat leta upp lagtexten.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-17, 11:14 #32
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Mycket fel och missuppfattningar ser jag.

1. Tillstånd för publicering krävs inte bara för att man kan se vem det är. Däremot om det skall användas i reklam krävs det tillstånd från personerna på bilden.
2. För att bli registrerad som media eller publikation så finns det mer att läsa här: www.rtvv.se
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-18, 11:26 #33
johan.thid johan.thid är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
johan.thid johan.thid är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
På Datainspektionen finns mycket info. Just nu har den tydligen blivit hackad h34r:
MEN:
Vill du bli Webbutgivare kan du anmäla dig hos RTVV
Alla webbplatser grundlagsskyddas på samma sätt som massmedier. Då ska man vända sig till Radio- och TV-verket och anmäla en ansvarig utgivare. Mer information på www.rtvv.se.
Mors!
Johan
johan.thid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-18, 16:44 #34
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by zoran@Jan 15 2005, 23:14
Däremot tycker jag att en del bilder är rent osmakliga. Hur gammal är den här tjejen:

<hans adress>/special003009.JPG

Inte mer än 13-14. Det tycker jag är osmakligt.

/Z
Jag kan garantera att tjejen i fråga var minst 18... Eller garantera kan jag väl inte men enligt min bedömning när jag fotade henne så var hon det.

Iblad ser personer yngre eller äldre ut på bilder... Jag fotar inte tjejer under 17..

Hur vida min sida är laglig eller ej så kan jag bara säga att enligt polisen så är min sida OK.

Jag har förvrängt alla ansikten, tom tagit bort tydliga födelsemärken m.m. för att göra dem ogigenkänliga.

Hittills har inte en enda person sagt att de känner igen någon på bilderna eller att personen i fråga själv sagt att hon inte vill vara med på sidan.
Med hittills 400'000 unika besökare tycker man att det borde kommit in någon klagan om folk brydde sig så mycket.

Enligt mitt !sanna! tycke så tycker jag inte att det är så farligt att vara med på någon bild. Skulle själv inte ha något emot det.

Taskigare vore ju om jag fotade tjockisar och skrev taskiga saker om dem, men så är ju inte fallet...
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-18, 20:27 #35
chewies avatar
chewie chewie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
chewie chewie är inte uppkopplad
Medlem
chewies avatar

Reg.datum: Nov 2004
uh du springer runt och smygfotar folk på gatorna?
chewie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-19, 00:11 #36
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Westman:
Citat:
1. Tillstånd för publicering krävs inte bara för att man kan se vem det är. Däremot om det skall användas i reklam krävs det tillstånd från personerna på bilden.
Du hävdar alltså att man kan publicera bilder på folk man känner igen, om det inte används i reklamsyften?

Det är helt fel! När det gäller publicering på Internet så betraktas en bild där man kan känna igen personen i fråga som personuppgift och går då under den omtalade personuppgiftslagen, PUL.

När det gäller undantag från denna lag så finns det några sätt, ett är att ge ut en tidsskrift och i o m det kunna få igenom en ansökan om grundlagsskydd för tidningar, vilket har nämts i tråden.

Vill dock poängtera att bilder är personuppgifter och alltså inte kan publiceras hur som helst utan medgivande eller utan laglig rätt genom undantag.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-19, 12:06 #37
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by Kristofer@Jan 19 2005, 01:11
Westman:
Citat:
Du hävdar alltså att man kan publicera bilder på folk man känner igen, om det inte används i reklamsyften?

Det är helt fel! När det gäller publicering på Internet så betraktas en bild där man kan känna igen personen i fråga som personuppgift och går då under den omtalade personuppgiftslagen, PUL.

När det gäller undantag från denna lag så finns det några sätt, ett är att ge ut en tidsskrift och i o m det kunna få igenom en ansökan om grundlagsskydd för tidningar, vilket har nämts i tråden.

Vill dock poängtera att bilder är personuppgifter och alltså inte kan publiceras hur som helst utan medgivande eller utan laglig rätt genom undantag.
För skojs skull: Om jag skulle ha fel så innebär det att MASSOR med sidor är olagliga och däribland de stora fotojättarnas webalbum. Inte så vidare värst troligt.

Nej jag har inte fel. Du kan kontrollera med jurist om du vill. Det har jag gjort.

OT: PUL är för övrigt en tandlös lag. ABB, IBM m.fl. loggar information om de anställda på ett sätt som de inte får enligt en revision men inte blir det något åtal inte.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017