FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men "Det finns två tidigare fall i högsta domstolen där avgörandet gjort att det inte är förbjudet att filma/fotografera någon mot dennes vilja. Däremot kan det bli förtal om bilderna sprids, men det är en annan sak. Fotograferingen är tillåten." Från fotosidan.se, har inte orkat leta upp lagtexten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Mycket fel och missuppfattningar ser jag.
1. Tillstånd för publicering krävs inte bara för att man kan se vem det är. Däremot om det skall användas i reklam krävs det tillstånd från personerna på bilden. 2. För att bli registrerad som media eller publikation så finns det mer att läsa här: www.rtvv.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Nykomling
|
På Datainspektionen finns mycket info. Just nu har den tydligen blivit hackad
![]() MEN: Vill du bli Webbutgivare kan du anmäla dig hos RTVV Alla webbplatser grundlagsskyddas på samma sätt som massmedier. Då ska man vända sig till Radio- och TV-verket och anmäla en ansvarig utgivare. Mer information på www.rtvv.se. Mors! Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Iblad ser personer yngre eller äldre ut på bilder... Jag fotar inte tjejer under 17.. Hur vida min sida är laglig eller ej så kan jag bara säga att enligt polisen så är min sida OK. Jag har förvrängt alla ansikten, tom tagit bort tydliga födelsemärken m.m. för att göra dem ogigenkänliga. Hittills har inte en enda person sagt att de känner igen någon på bilderna eller att personen i fråga själv sagt att hon inte vill vara med på sidan. Med hittills 400'000 unika besökare tycker man att det borde kommit in någon klagan om folk brydde sig så mycket. Enligt mitt !sanna! tycke så tycker jag inte att det är så farligt att vara med på någon bild. Skulle själv inte ha något emot det. Taskigare vore ju om jag fotade tjockisar och skrev taskiga saker om dem, men så är ju inte fallet... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Medlem
|
uh du springer runt och smygfotar folk på gatorna?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Westman:
Citat:
Det är helt fel! När det gäller publicering på Internet så betraktas en bild där man kan känna igen personen i fråga som personuppgift och går då under den omtalade personuppgiftslagen, PUL. När det gäller undantag från denna lag så finns det några sätt, ett är att ge ut en tidsskrift och i o m det kunna få igenom en ansökan om grundlagsskydd för tidningar, vilket har nämts i tråden. Vill dock poängtera att bilder är personuppgifter och alltså inte kan publiceras hur som helst utan medgivande eller utan laglig rätt genom undantag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Nej jag har inte fel. Du kan kontrollera med jurist om du vill. Det har jag gjort. OT: PUL är för övrigt en tandlös lag. ABB, IBM m.fl. loggar information om de anställda på ett sätt som de inte får enligt en revision men inte blir det något åtal inte. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|