Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

EU-valet!

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Nya Moderaterna 24 17.27%
Socialdemokratiska Arbetarepartiet 7 5.04%
Centerpartiet 4 2.88%
Folkpartiet Liberalerna 4 2.88%
Kristdemokraterna 2 1.44%
Vänsterpartiet 2 1.44%
Miljöpartiet de Gröna 3 2.16%
Junilistan 2 1.44%
Sverigedemokraterna 7 5.04%
Piratpartiet 84 60.43%
Antal röster: 139. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-13, 16:38 #111
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Citat:
Originally posted by -Spindel@May 13 2009, 09:09
Men snälla, såklart jag har. Det jag fastnade för var formuleringen icke-kommersiellt. Självklart tänkte jag sprida era webbsidor i icke-kommersiellt syfte och sedan använda sidan som länkkraft till min egna sida som jag tjänar pengar på.

Jag förstår din synpunkt till viss del, men bara för att man vill ha en förändring betyder det inte att man måste leva enligt förändringarna redan idag. Visst, det kanske kan ses som hyckleri men jag tycker inte det.
Jag släppte precis newyork.se som CC-attribution för kommersiellt bruk bara för att visa att det inte är något jag är rädd för (okej lite rädd är man väl. Man vet ju inte vad som händer), det kommer bli såhär om 10-20 år på Internet. Lika bra att börja jobba med affärsidéer som håller för framtiden redan nu.
Men det är verkligen inget som hindrar dig från att använda Creative Commons. Jag är absolut inte emot CC, finner det i mångt och mycket som en bra sak. Men det måste vara upp till var och en. Vill jag inte att någon ska sprida just mina verk så vill jag ha rätten att säga Nej. Och om någon ändå bryter mot mitt Nej vill jag ha lagen på min sida att vidta åtgärder och att lagen efterlevs.

Jag vill ha kontrollen över mitt varumärke, vill kunna bestämma när och var det skall synas. Lägger man sådan stor vikt vid den personliga integriteten, så som många "piratpartister" säger sig göra, så tycker jag att man ska respektera det. Vad gör att ni får rätten att bestämma över mina prylar?
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy
Det handlar inte om att snylta på andra bara för att man kan. Det handlar om att kunna få previews på filmer och spel så man slipper lägga ut pengar i onödan. Och det handlar om att vissa (t.ex. jag) inte har ekonomi nog för att betala för mej ännu. Jag lever på 4550kr i månaden. Minus räkningar och mat så är det inte speciellt mycket kvar. Det räcker knappast till en film, ännu mindre ett spel. Jag kommer börja betala för mej, den dagen jag har en vettig inkomst.
Livet är inte rättvist. Jag finner det inte som en mänsklig rättighet att man ska få tanka film, spel, musik gratis från nätet eller att man bör ha en mobiltelefon, plasma-tv, xbox 360, playstation 3. Även om det säkert hade varit trevligt med alla prylar i hela världen, så måste vi ha ett rättvist system (dvs marknadsekonomi) där man måste förtjäna något för att få det.

Jag skulle gärna vilja ha en Ferrari, en villa (slott?) i stil med "Mike Tyson's mansion", oändligt med cash. Om jag röstar på Piratpartiet, kan jag inte få det då? Jag vill ju nämligen inte jobba livet av mig, köpa dessa prylar och sedan inse att jag har slösat bort pengarna på skit.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 16:57 #112
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by Spindel@May 13 2009, 16:38

Livet är inte rättvist. Jag finner det inte som en mänsklig rättighet att man ska få tanka film, spel, musik gratis från nätet eller att man bör ha en mobiltelefon, plasma-tv, xbox 360, playstation 3. Även om det säkert hade varit trevligt med alla prylar i hela världen, så måste vi ha ett rättvist system (dvs marknadsekonomi) där man måste förtjäna något för att få det.

Jag skulle gärna vilja ha en Ferrari, en villa (slott?) i stil med "Mike Tyson's mansion", oändligt med cash. Om jag röstar på Piratpartiet, kan jag inte få det då? Jag vill ju nämligen inte jobba livet av mig, köpa dessa prylar och sedan inse att jag har slösat bort pengarna på skit.

Du bör tänka på att i Sverige så bor det ca 250.000 tusen barn ungdomar som ligger under gränsen för fattigdom...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article199766.ab

Först så får dom inte äta sig mätta sen ska dom tvingas till en KULTURSVÄLT
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 17:00 #113
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Originally posted by biokonsult@May 13 2009, 16:57
Du bör tänka på att i Sverige så bor det ca 250.000 tusen barn ungdomar som ligger under gränsen för fattigdom...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article199766.ab
Först så får dom inte äta sig mätta sen ska du tvinga på dom tvingas till en KULTURSVÄLT
Haha, var det där seriöst skrivet, eller skojar du bara?

Kultursvält? Det är ta mig fan pinsamt att du jämför barn som inte får äta sig mätta med att inte få ladda ned oändligt med spel, film och musik via Pirate Bay... Skärpning!
Oläst 2009-05-13, 17:04 #114
Cykelpedals avatar
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Medlem
Cykelpedals avatar

Jag tycker IPRED och FRAlagen är väldigt korkade och jag tycker regeringen skämmer ut sig när de skaffar lagar på det här sättet. Jag gillar inte heller politiker som sitter i EUparlamentet och röstar för liknande saker, t.ex. telekompaket.

Som ztream sa tidigare, demokrati och val är egoistisk. Jag skiter i saker som arbetslöshet och andra frågor då jag tror att det sköts bra här i Sverige. Jag kan ha fel, finns säkert något parti som har bra förslag där också, men jag pluggar och tjänar mina egna pengar och är som sagt inte arbetslös.

Jag bryr mig mest om upphovsrätten, mitt privatliv och jag vill inte att allt jag gör ska övervakas. Även om jag är oskyldig vill jag inte veta att allt kan sparas, helt lagligt, och dessutom kan jag bli anmäld för något min brorsa (t.ex.) gör på min dator.
Jag blir rädd när Frankrike stänger av fildelare och då denna fråga säkert tas upp i EU snart igen vill jag veta att partiet jag röstar på tänker tvärtom och vill värna om mitt privatliv och förstår vad internet handlar om.

Vilket parti ska jag rösta på i EU-valet? Moderaterna?
Cykelpedal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 17:18 #115
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Cykelpedal@May 13 2009, 16:04
Vilket parti ska jag rösta på i EU-valet? Moderaterna?
Tycker jag var en bra fråga. Om jag ogillar IPRED och FRA-lagen och inte vill att det ska spridas vidare, vilket parti ska man rösta på i EU-valet?

Sen gör vi svenskar mer rätt för oss när det gäller piratkopierade program jämfört med resten av världen. Är det pga/tack vare IPRED etc? Knappast, vi vill och är duktiga på att göra rätt för oss.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 17:24 #116
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@May 13 2009, 17:18
Sen gör vi svenskar mer rätt för oss när det gäller piratkopierade program jämfört med resten av världen. Är det pga/tack vare IPRED etc? Knappast, vi vill och är duktiga på att göra rätt för oss.
Såklart att IPRED har minskat piratkopieringen, bara att kolla på beviset här:
http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/all_year_sum.png

(IPRED infördes 1 april)
Oläst 2009-05-13, 17:31 #117
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Det där är inget bevis dock. All internettrafik minskade pga det fina vädret i april. Den måste dessutom vägas mot föregående års trafikkurvor.

Dessutom kommer nivån vara återställd på 7 månader om den nu berodde på IPRED.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 17:34 #118
Cykelpedals avatar
Medlem

Medlem
Cykelpedals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson

(IPRED infördes 1 april)
Oj, vilket bevis. Trafiken var ännu mindre maj-juli förra året (om jag förstod det rätt) och beror troligen på vädret eller liknande. Sedan vet jag inte vart den källan är ifrån och hur du har fått tag på den. Men jättefint bevis iallafall...
Cykelpedal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 17:38 #119
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Det där är inget bevis dock. All internettrafik minskade pga det fina vädret i april. Den måste dessutom vägas mot föregående års trafikkurvor.
Dessutom kommer nivån vara återställd på 7 månader om den nu berodde på IPRED.
Citat:
Originally posted by -Cykelpedal@May 13 2009, 17:34
Citat:
Originally posted by -Spindel@May 13 2009, 17:24
Citat:
(IPRED infördes 1 april)
Oj, vilket bevis. Trafiken var ännu mindre maj-juli förra året (om jag förstod det rätt) och beror troligen på vädret eller liknande. Sedan vet jag inte vart den källan är ifrån och hur du har fått tag på den. Men jättefint bevis iallafall...
Jag ger upp... Tråkigt att debattera med en vägg.

OK, vädret var som sämst den 31 mars och som bäst den 1 april i år!

Statistiken kommer från Netnod.se.
Oläst 2009-05-13, 17:40 #120
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
(IPRED infördes 1 april)
Formulerar om mig. Vi svenskar gjorde, innan IPRED börjar gälla, mer rätt för oss när det gäller piratkopierade program jämfört med resten av världen. Det var inte tackvare IPRED.

Sen har fildelningens trafiken minskat sedan IPRED börjar gälla men det är inte samma sak som att försäljningen ökat och att vi har börjat handla mer? Dock kanske det är för tidigt att se försäljningssiffror.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017