Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Analysera länknätverk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-05, 20:58 #11
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
För att göra en grundläggande analys av en länknätverksstruktur så behöver man iterera backlinkcheckern många gånger, samt samköra resultaten med andra verktyg. Men för att påvisa existensen av ett nätverk så kommer man långt med några enkla körningar. Ägarna av länknätverk brukar ekonomisera och samköra länkar så man behöver inte vara särskilt analytisk för att hitta sambanden.

Vad gäller otillbörlig påverkan av sökresultat så är det väl upp till sökmotorägarna att bestämma sig för vilka typer av länkar som ska bidra till sökresultatet. När det väl är gjort och kommunicerat så handlar länknätverken mest om att gömma sig så väl som möjligt för att inte bli påkommen och eventuellt utstraffad.
I debatten vänder jag mig främst emot relativisering av länkar, där man försöker dra gigantiska nätverk över samma kam som en kompis som länkar från sin blogg. Det handlar bara om rökridåer.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 22:29 #12
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av MrWize
Ett bra länknätverk hittar du inte med backlinkwatch.com, eller liknande programvara ... bara de enklare typerna av nätverk. *snipp* Frågan är om det är VÄRT tidsmässigt att hålla på ett år och slita med ett enda sökord, för att hoppa upp en plats. Det är inte säkert ni får mer besökare för det. Med rätt title och beskrivning kan pos 2 3 slå den som ligger på pos 1.

När det gäller att analysera andra sajter så är min kunskap begränsad, även om den tog ett rejält hopp framåt idag. Det kan vara så att vi som nr 2 får lika mycket / mer trafik än nr 1 i detta fallet, iom att de har kassa title / description. Men eftersom jag är så envis så är det klart irriterande att inte klara av något man kämpat för.

Citat:
Ursprungligen postat av MrWize
Vad är: black-hat SEO-kompetens? Hur definierar du black-hat SEO? Så fort du konstrar, bygger länkar själv, så tycker jag att det är blackhat SEO ...
Mycket bra fråga. Var drar man gränsen. Att länka ihop sina egna sajter i ett nätverk måste ju helt klart vara tillåtet - länkar är ändå en fundamental byggsten i html.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 23:21 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Alla seoáre/spamáre har sina favoriter.

Seo-bloggar
Poster i forum & gästböcker
Satellitsidor
Länkbyten
Köpta länkar
Länkkataloger
Länkbeten
Naturliga inlänkar
mm

Naturliga inlänkar är naturligtvis bäst. Därefter kommer förmodligen länkbeten och sedan satellitsidor. Oavsett vilket så bör du ta reda på vart lejonparten av din konkurrents inlänkar verkar komma ifrån. Med det som utgångspunkt så måste du ta ställning till om det är värt besväret att kartlägga honom. Är det köpta länkar och länkbyten så kan du gå i hans fotspår och skaffa inlänkar från samma sidor. Är det satellitsidor så blir det naturligtvis svårare.

Har konkurrenten fler eller färre inlänkar än vad du har? Det kan ju mycket väl vara så att EN av hans inlänkar är snuskigt bra. Låt säga att IBM länkar till honom. Då kan det bli i stort sett omöjligt för dig att gå förbi honom ens om du skaffar hundratusentals nya inlänkar av medelgod kvalité.

Min erfarenhet av att kartlägga konkurrenters länknätverk är att det är ganska bortkastad tid. Varje minut som du spenderar på att försöka hitta hans inlänkar, är en minut som du hade kunnat spendera på att skaffa egna inlänkar. Vad gäller att anmäla konkurrenter till Google så är det i min erfarenhet ganska meningslöst. Är det uppenbara regelbrott så ger det ofta effekt. Men handlar det om spam av gästböcker eller seo-bloggar så kommer Google inte att agera på en anmälan. Det måste vara "enkla" fel som Google lätt kan hitta för att de ska orka bry sig.

Edit: Ett lite mer konkret svar på din ursprungliga fråga. Om du vill kolla backlinks så är https://siteexplorer.search.yahoo.com/ riktigt bra för ändamålet. Den hittar även djuplänkar till undersidor. Men du kan inte se ankartexten tyvärr.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-06, 17:41 #14
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Angående att länka mellan egna sajter; sajterna bör väl ligga på olika C-nät för att det ska ge bra effekt?

Säg att man har 10-20 egna sajter som länkar till varandra, men alla sajter ligger på samma webbhotell och kanske till och med samma server, hur mycket är de länkarna värda då?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-06, 18:31 #15
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by BjörnJ@May 6 2009, 17:41
Angående att länka mellan egna sajter; sajterna bör väl ligga på olika C-nät för att det ska ge bra effekt?

Säg att man har 10-20 egna sajter som länkar till varandra, men alla sajter ligger på samma webbhotell och kanske till och med samma server, hur mycket är de länkarna värda då?
512 kr och 50 öre?

Det är bättre att ha sina inlänkar utspridda på olika c-nät. Men rör det sig bara om ett 20-tal sidor så spelar det ingen större roll. Som tidigare nämnts så har Google ingenting emot att du länkar till dina egna sidor. Det är bara systematiska länknätverk med webbsidor som endast skapats för att ge länkkraft, som Google försöker att komma åt. 20 webbsidor har var och varannan webmaster, så det är inga konstigheter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-07, 11:31 #16
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by BjörnJ@May 6 2009, 17:41
Varför tar du inte och testar?

Jag har en dedikerad server + ett otal olika webbhotellkonton. på den dedikerade servern kör jag många siter, inom samma och/eller närliggande nischer, och naturligtvis länkas de ihop, har även andra siter utspridda.

Skillnad? ingen nämnvärd större skillnad skulle jag vilja säga, i det korta loppet.

Däremot räcker det att köra alla sina webbplatser på ett c-ip då det går att sprida ut många länkar och få en ip/location diversifiering genom att använda sig av olika typer av social media.

I det längre perspektivet ser det onaturligt ut om man endast har länkar från ett ip-nät och resten av länkarna ifrån sociala media. Därav kan det vara bra att sprida ut sina siter över många olika webbhotell, många olika c-nät, låna webbplats av kompisar etc.

Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 02:59 #17
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag har funderat på vad google tycker om webbhotell med 20000 webbsidor på?

Jag tror google först och främst analyserar länkar, sedan om dem ligger på samma server stärker väll nog bara deras misstankar men jag tror inte det spelar så stor roll om man har många sidor på samma server.

Så länge man inte länkfarmar i stora mängder så är det nog inga problem.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 08:07 #18
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
HM det här är ju lite intressant (det finns snarlika texter på massor av sidor)

Google nekar till att C-klass har något värde:
http://www.searchenginejournal.com/dedicat...s-and-seo/6444/
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017