FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För att göra en grundläggande analys av en länknätverksstruktur så behöver man iterera backlinkcheckern många gånger, samt samköra resultaten med andra verktyg. Men för att påvisa existensen av ett nätverk så kommer man långt med några enkla körningar. Ägarna av länknätverk brukar ekonomisera och samköra länkar så man behöver inte vara särskilt analytisk för att hitta sambanden.
Vad gäller otillbörlig påverkan av sökresultat så är det väl upp till sökmotorägarna att bestämma sig för vilka typer av länkar som ska bidra till sökresultatet. När det väl är gjort och kommunicerat så handlar länknätverken mest om att gömma sig så väl som möjligt för att inte bli påkommen och eventuellt utstraffad. I debatten vänder jag mig främst emot relativisering av länkar, där man försöker dra gigantiska nätverk över samma kam som en kompis som länkar från sin blogg. Det handlar bara om rökridåer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
När det gäller att analysera andra sajter så är min kunskap begränsad, även om den tog ett rejält hopp framåt idag. Det kan vara så att vi som nr 2 får lika mycket / mer trafik än nr 1 i detta fallet, iom att de har kassa title / description. Men eftersom jag är så envis så är det klart irriterande att inte klara av något man kämpat för. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Alla seoáre/spamáre har sina favoriter.
Seo-bloggar Poster i forum & gästböcker Satellitsidor Länkbyten Köpta länkar Länkkataloger Länkbeten Naturliga inlänkar mm Naturliga inlänkar är naturligtvis bäst. Därefter kommer förmodligen länkbeten och sedan satellitsidor. Oavsett vilket så bör du ta reda på vart lejonparten av din konkurrents inlänkar verkar komma ifrån. Med det som utgångspunkt så måste du ta ställning till om det är värt besväret att kartlägga honom. Är det köpta länkar och länkbyten så kan du gå i hans fotspår och skaffa inlänkar från samma sidor. Är det satellitsidor så blir det naturligtvis svårare. Har konkurrenten fler eller färre inlänkar än vad du har? Det kan ju mycket väl vara så att EN av hans inlänkar är snuskigt bra. Låt säga att IBM länkar till honom. Då kan det bli i stort sett omöjligt för dig att gå förbi honom ens om du skaffar hundratusentals nya inlänkar av medelgod kvalité. Min erfarenhet av att kartlägga konkurrenters länknätverk är att det är ganska bortkastad tid. Varje minut som du spenderar på att försöka hitta hans inlänkar, är en minut som du hade kunnat spendera på att skaffa egna inlänkar. Vad gäller att anmäla konkurrenter till Google så är det i min erfarenhet ganska meningslöst. Är det uppenbara regelbrott så ger det ofta effekt. Men handlar det om spam av gästböcker eller seo-bloggar så kommer Google inte att agera på en anmälan. Det måste vara "enkla" fel som Google lätt kan hitta för att de ska orka bry sig. Edit: Ett lite mer konkret svar på din ursprungliga fråga. Om du vill kolla backlinks så är https://siteexplorer.search.yahoo.com/ riktigt bra för ändamålet. Den hittar även djuplänkar till undersidor. Men du kan inte se ankartexten tyvärr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Angående att länka mellan egna sajter; sajterna bör väl ligga på olika C-nät för att det ska ge bra effekt?
Säg att man har 10-20 egna sajter som länkar till varandra, men alla sajter ligger på samma webbhotell och kanske till och med samma server, hur mycket är de länkarna värda då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är bättre att ha sina inlänkar utspridda på olika c-nät. Men rör det sig bara om ett 20-tal sidor så spelar det ingen större roll. Som tidigare nämnts så har Google ingenting emot att du länkar till dina egna sidor. Det är bara systematiska länknätverk med webbsidor som endast skapats för att ge länkkraft, som Google försöker att komma åt. 20 webbsidor har var och varannan webmaster, så det är inga konstigheter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag har en dedikerad server + ett otal olika webbhotellkonton. på den dedikerade servern kör jag många siter, inom samma och/eller närliggande nischer, och naturligtvis länkas de ihop, har även andra siter utspridda. Skillnad? ingen nämnvärd större skillnad skulle jag vilja säga, i det korta loppet. Däremot räcker det att köra alla sina webbplatser på ett c-ip då det går att sprida ut många länkar och få en ip/location diversifiering genom att använda sig av olika typer av social media. I det längre perspektivet ser det onaturligt ut om man endast har länkar från ett ip-nät och resten av länkarna ifrån sociala media. Därav kan det vara bra att sprida ut sina siter över många olika webbhotell, många olika c-nät, låna webbplats av kompisar etc. Patrik Berggren |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har funderat på vad google tycker om webbhotell med 20000 webbsidor på?
Jag tror google först och främst analyserar länkar, sedan om dem ligger på samma server stärker väll nog bara deras misstankar men jag tror inte det spelar så stor roll om man har många sidor på samma server. Så länge man inte länkfarmar i stora mängder så är det nog inga problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
HM det här är ju lite intressant (det finns snarlika texter på massor av sidor)
Google nekar till att C-klass har något värde: http://www.searchenginejournal.com/dedicat...s-and-seo/6444/ |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|