Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Analysera länknätverk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-05, 08:44 #1
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Hej!

Jag har ett speciellt sökord som jag under en lång tid har legat 2:a på. Under flera år har vi med hjälp av ett stort länknätverk med bra länktexter slitit för att komma 1:a, men tyvärr - det går bara inte på just detta sökordet. Till saken hör att min sajt är 100% relativ till sökordet och avvisningsfrekvensen är mycket god. Båda sajterna etablerades under 90-talet. Läget börjar bli lite uppgivet..

Nu behöver jag lite hjälp för att gå vidare..

Finns det något bra verktyg / google hack för att analysera konkurrentens länknätverk? Det jag är ute efter är att se vilka sajter som länkar in med ett visst keyword i länktext / title.

Kan de vara så att de har köpt black-hat SEO-kompetens? Hur tar man reda på sådant?

Tacksam för all hjälp
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 08:48 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Den här kan man komma rätt långt med: http://www.backlinkwatch.com/
Sen ska du läsa Internet Swedens trådar om hur han avslöjade diverse länknätverk, han använde andra verktyg som kan ta fram information om domänägarna för att se vilka domäner som hänger ihop.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 08:58 #3
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Tack Magnus.. Precis vad jag var ute efter! Mycket intressant läsning.. Fyll gärna på med mer tips..

Över till en annan fråga.. är det värt att anmäla misstänkta köpta länkar till Google? Någon som har erfarenhet där?
Oläst 2009-05-05, 09:03 #4
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Du får börja lobba för att keywordspy.com ska inkludera Sverige i deras lista av länder. Då har du ett verktyg där du t.o.m. kan se vilka ord som dina konkurrenter bjuder på i AdWords, hur många klicks, pris per klick, total budget m.m.

Annars finns det en del andra här:
http://www.searchenginejournal.com/how-to-...chor-text/7001/
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 10:33 #5

Angående att anmäla seo-fusk, däribland länkfarmare, till Google så är mina erfarenheter positiva. Har gjort det vid några tillfällen och det har hänt saker i index efter det. Om det är anmälan som fått igång processen eller om sidorna skulle åkt dit ändå kan jag inte veta. Men jag tror att en anmälan åtminstone hjälper Google att hålla sig uppdaterade om olika typer av fusk samt att de får en chans att slipa på sina algoritmer för att upptäcka fusk. Räkna med att det tar någon månad innan något händer. Och du får ingen feedback.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 11:21 #6
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Tänk på att i slutändan spelar On page-optimeringen in ganska mycket. Jag tror inte ni gjort allt 100% rätt om ni kämpat så länge, annars är det ett extremt sökord ni konkurrerar om, och dessa är sällan värda att vinna kampen om då mängden besökare är mindre än man tror.

PM:a gärna nyckelordet så man kan kolla lite
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 14:52 #7
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Det stämmer att vi säkert har en hel del kvar, både när det kommer till länkar och On page-optimering. Jag tror dock vi har kommit så långt vi kan, utan att blanda in SEO-proffs. Vår budet tillåter inte det tyvärr..

Sökordet är inte extremt, bara rätt så populärt - och det är retsamt att ligga som nr 2

Det var intressant att använda http://www.backlinkwatch.com/ - kan se exakt vilken SEO-expert de har använt, och att 99% av länkarna med detta keyword kommer från en enda sajt.
Oläst 2009-05-05, 16:57 #8
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Flitig postare

Ett bra länknätverk hittar du inte med backlinkwatch.com, eller liknande programvara ... bara de enklare typerna av nätverk.

Du ser inte djupet i ett länknätverk med den typen av tjänster/verktyg. Du ser bara "skalet" ... vilket man OCKSÅ kan gömma, om man är lite "sneaky".

Frågan är om det är VÄRT tidsmässigt att hålla på ett år och slita med ett enda sökord, för att hoppa upp en plats. Det är inte säkert ni får mer besökare för det. Med rätt title och beskrivning kan pos 2 & 3 slå den som ligger på pos 1

Skulle vara roligt att veta vilket sökord det är. PM:a gärna om du inte vågar skriva ut det öppet (vilket jag inte skulle rekommendera)

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 16:58 #9
Flitig postare

Flitig postare

Vad är: "black-hat SEO-kompetens"?

Hur definierar du "black-hat SEO"?

Så fort du konstrar, bygger länkar själv, så tycker jag att det är "blackhat SEO" ...

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 19:49 #10
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by MrWize@May 5 2009, 16:58
Så fort du konstrar, bygger länkar själv, så tycker jag att det är "blackhat SEO" ...
Jag håller med om att om man bygger stora länknätverk med 100-tals domäner så är det ett seriöst försök att påverka sökresultatet till ens fördel.

Men jag tycker inte man kan klandra någon med 2-3 hemsidor för fusk om denne skapar länkar mellan dem, t.ex "Kolla gärna in min andra sajt om delfiner". Det är ju en självklarhet att man länkar mellan sina sajter. Och många gör det inte för att påverka sökresultatet (de har ingen aning om SEO-effekten), de gör det helt enkelt för att slussa besökare från den ena till den andra hemsidan.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017