FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har tänkt att bredda min hemsida lite (i antalet pixlar) men vet inte hur bred
en hemsida kan vara idag för att synas utan scrollning på en vanlig bildskärm samt en vanlig inställning för skärmupplösning! Just nu är sidan 746 pixlar bred, men hur stor kan den vara för att synas utan scrollning ? Kolla gärna hur det ser ut idag på erotikboden.com. Min tanke är att bredda den så jag får plats med lite mer på förstasidan osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det hela beror ju på användarens upplösning på skärmen. De flesta kör väl 1024x768 idag. Sen finns en del som kör mer 1280x960 och en del kör mindre tyvärr 800x600. Sedan kör vissa med maximerat fönster, andra med lite mindre fönster. Vissa har sökrutan eller favoriter-rutan öppen till vänster. Svårt att säga nått generellt. Det ultimata är ju att koda så att hemsidan anpassar sig efter bredden och samtidigt behåller ursprunglig design men det kan vara svårt. Vill man att det ska se bra ut på 800-skärmar får man väl köra upp till ca 760 i bredd och ska det se bra ut på 1024 skärm kan man ha upp till ca 980 i bredd. Själv brukar jag köra på lite drygt 900 i bredd och då ha själva hemsidan på ca 760 + en kolumn med reklam.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Okey. Men hur är statistiken idag då ? Är det många som fortfarande kör 800x600 som upplösning på sina skärmar ?
Känns som det är ute för länge sedan, eller ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Validating
|
Helt ovetenskapligt så här är statistiken på en av mina sajter...
Kod:
1024 x 768 65.7 % 1280 x 1024 17.3 % 800 x 600 13.7 % >= 1600 x 1200 2.3 % 640 x 480 0.7 % Okänd 0.3 % |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Glöm inte att kolla alternativa webbläsare än IE, att producera hög kvalitet på sidorna innebär att man inte ska låsa in sig i webbläsarnaivitet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Browser stats: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
17% kör mozilla? ca 5% skulle jag säga 35% kör 800x600? 15-20% skulle jag säga 10% har javascript avstängt? undeer 1% skulle jag säga |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Tex. så har ju Microsoft släppt XPlite eller vad dom kallar det som enbart kan köras i 800x600 så statestiken kan nog stämma över hela världen... I europa har vi det nog lite bättre ställt... <!--QuoteBegin--Från w3schools[/i] Statistics Are Often Misleading You cannot - as a web developer - rely only on statistics. Statistics can often be misleading. Global averages may not always be relevant to your web site. Different sites attract different audiences. Some web sites attract professional developers using professional hardware, other sites attract hobbyists using older low spec computers. Also be aware that many stats may have an incomplete or faulty browser detection. It is quite common by many web stats report programs, not to detect new browsers like Opera and Netscape 6 or 7 from the web log. (The statistics above are extracted from W3Schools' log-files, but we are also monitoring other sources around the Internet to assure the quality of these figures) [/quote] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ta följande ovetenskapliga statistik
800 x 600 13.7 % och säg att det är så få så de får scrolla. Tänk då även följande. Är jag beredd att förlora 13,7 % av mina potentionella kunder? Bland dessa 13,7 % procent kan det finnas en riktigt bra kund som köper mycket. Egentligen kanske det inte är så intressant att veta vilken skärmupplösning mina besökare har utan vilken skärmbred mina kunder har. Det kan faktiskt vara på det viset att av mina kunder har 70 % skärmupplösningen 800 x 600. Det kan faktiskt vara på det viset att jag säljer en eller flera produkter som tilltalar folk som även tilltalas av webbläsaren Firefox. Om jag då tittar på hur många människor som använder IE och beslutar mig för att bygga sidan för IE och inte vill ödsla tid eller pengar på att få en den fullt användbar på FF, då är fråga hur många kunder jag har förlorat. Man skall nog vara väldigt försiktig när man väljer att diskriminera någon oavsett om det gäller webbläsare eller skärmupplösning. Det skulle även kunna vara på det viset att två webshopar som säljer i stort sätt identiska produkter med ungefär samma priser men har olika skärmupplösning får kunder efter sin skärmupplösning. Vad jag menar är att kunder som har skärmupplösningen 800 x 600 väljer att handla från den webbutiken som stödjer den skärmupplösningen än den andra webbutiken som har en högre upplösning som därmed kanske krånglar till det hela. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
|
||