Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur bred kan en sida vara ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-15, 21:12 #11
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by guran@Oct 15 2004, 00:29
Man skall nog vara väldigt försiktig när man väljer att diskriminera någon oavsett om det gäller webbläsare eller skärmupplösning.
Sant, ett skräckexempel är nog jmedata.se, kör man en upplösning lägre än 1024x768 så kan man inte gå till kassan och betala för den knappen hamnar då utanför och en scroll kommer aldrig upp. Sen så funkar t.ex inte menyn i Opera, gjorde inte det innan iaf. Undrar hur många kunder dom förlorar på det.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-16, 01:42 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Väldigt svårt att generalisera med hjälp av osäker statistik, men ett försök kan man göra:

>= 1024x768 - En stor del av besökarna, förmodligen större än 50%
= 800x600 - Förmodligen mindre än hälften men absolut ej försumbar del av besökarna
< 800x600 - Vanligtvis en väldigt liten del av besökarna, möjligtvis försumbar

Det bästa är givetvis att anpassa sidan så att den ej alls är beroende av specifika upplösningar. Ibland kan det självklart vara svårt och då anser jag att det ända man har råd att förlora är utseende för de med upplösning under 800x600. Självklart ska det även för den lilla gruppen visas en scroll, så att även de kan tillgodogöra sig informationen/funktionen.

För 800x600 är det runt 760 pixlar som gäller (vilket nämts ovan), dock är det oftast bra att fixera så lite som möjligt till pixelbredd, och istället använda relativ bredd.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-16, 09:01 #13
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Om jag driver en internettjänst som jag tjänar pengar på, så finner jag det ganska svårt att säga att jag skall kapa bort en del av min förtjänst genom att strunta i kunder som har en mindre skärmupplösning än den jag vill att min hemsida skall vara "optimerad" för.

Skulle jag köpa in produktionen av en hemsida, så skulle jag definitivt fråga den firman vilka som inte kommer att kunna se min hemsida. Börjar de då räkna upp webbläsare, skärmupplösningar eller svarar "vad menar du", då skulle jag springa därifrån.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017