FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Intressant Internet Sweden men det svarade tyvärr inte på min fråga om någon har statistik över hur många som råkar skriva wwwdomän.se eller domän-se.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
|
Citat:
Sen vet jag inte riktigt hur du tänker med "domän-se", men jag tror du menar www-domän.se - av dessa är wwwdomän.se säkert 20-30 ggr vanligare. Nej när jag räknar efter är det ännu mer ![]() Sen tror jag inte att du kommer att hitta statistik som går att lita på vad gäller detta - orsaken till det är att felstavningar styrs av andra faktorer också - som vilka tecken domänen är uppbyggd av, längd på domänen, målgrupp etc etc Men en "välkänd" domän på runt 5-7 tecken skulle jag gissa har en felrate på ca 15% Dvs 15% av sitens besökare som skriver in fel adress vid första försöket. Låter kanske mycket, men det finns ett tjugofemtal ganska vanliga varianter att skriva fel på - utgår vi från doman.se (för att jag är lat och inte orkar med IDN just nu) Dessa är vanligast: wwwdoman.se - glömmer punkt dmoan.se - switchar ordningen doamn.se - switchar ordningen domna.se - switchar ordningen doman.de - byter s mot d i tldn (.de för Tyskland) doman.ae - byter s mot a i tldn (.ae för Arab Emirates) Sen utan att vara säker på följd doman.sd - byter e mot d i tldn (.sd för Sudan, administreras av .ae) doman.es - switchar ordningen på s och e i tldn (.es för Spanien) www-doman.se - byter punkt mot bindestreck Felstavningar (feta fingrar) knapptryckning brevid rätt tangent eoman.se soman.se coman.se foman.se diman.se dlman.se dpman.se donan.se dokan.se dojan.se domsn.se domzn.se domqn.se domam.se domah.se domab.se Sen finns det också en del som "tappar bort" tecken: oman.se dman.se doan.se doma.se Sen finns det förstås kombinationer av ovan wwwdoman.ae www-dmoan.se osv osv |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Vad jag menar med domän-se är att man i stället för punkt skriver - som ligger till höger på svenska tangentbord. Då tror flera webbläsare att man ska till .com-addressen och det blir alltså domän-se.com.
Men det är alltså inte så vanligt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag uppskattar det inte som speciellt frekvent iaf |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Jag trodde det var vanligt hos alla större webbläsare eftersom jag kör mac. Där vet jag ingen som inte lägger till .com förutom nyaste firefox.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|