WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vanligaste felskrivningar för .se-domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32054)

Erik Stenman 2008-09-22 09:05

Hej!
Jag funderar på att registrera några felskrivningar för en domän. Är det någon som har statestik på vilka som är vanligast?
Nu tänker jag mig att registrera domän-se.com och möjligen wwwdomän.se. Är dom vanligare än t.ex. doämn.se eller dmoän.se?

autosvar 2008-09-22 11:29

Jag tror du får söka på felskrivningar rent alltmänt där jag tidigare sett lite siffror. Dock har det genomgående gällt engelska språket och inte svenska. Du kanske kan få lite hjälp av att kolla vad olika rättstavningsprogram automatiskt korrigerar för bostavsomkastningar.

OT: statestik? :)

Tez 2008-09-22 11:36

Citat:

Originally posted by autosvar@Sep 22 2008, 11:29
Jag tror du får söka på felskrivningar rent alltmänt där jag tidigare sett lite siffror. Dock har det genomgående gällt engelska språket och inte svenska. Du kanske kan få lite hjälp av att kolla vad olika rättstavningsprogram automatiskt korrigerar för bostavsomkastningar.

OT: statestik? :)

statestik.se får nog en del felskrivningstrafik. ;)

Men, ja, det är en intressant fråga. Får se om någon vet mer.

eliasson 2008-09-22 11:43

Jag skulle faktiskt tvivla på att de finns "statistik" över felskrivningar, eftersom dessa registreras snabbt då personer vill tjäna pengar på felskrivningar.

Anders Larsson 2008-09-22 11:43

Sätt upp en DNS-server nånstans i ett större nät, som loggar alla uppslag den gör.
Kontrollera sedan vilka domäner som är lediga, och regga dem (felstavningar)

JonathanS 2008-09-22 12:01

Det finns Internetoperatörer som säljer statistik av detta slag.

Erik Stenman 2008-09-22 19:06

Jag tänkte bara om någon redan köpt tex wwwmindomän.se och mindomän-se.com och sett hur stor del av trafiken som kommer via felskrivningarna?

eliasson 2008-09-23 20:07

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 22 2008, 12:01
Det finns Internetoperatörer som säljer statistik av detta slag.

Det där känns ju inte helt okej ändå. Mer folk som registrerar fula type-ins.

jonny 2008-09-23 22:11

Ännu mer pinsamt är det när man stavar fel och inte ser det och registrerar domänen i tron att man gjort ett fynd. Råkade registrera riodejanerio.se härom natten...

Internet Sweden 2008-09-23 23:42

Citat:

Originally posted by jonny@Sep 23 2008, 22:11
Ännu mer pinsamt är det när man stavar fel och inte ser det och registrerar domänen i tron att man gjort ett fynd. Råkade registrera riodejanerio.se härom natten...
Misströsta inte jonny - vi är många som lyckats med det koststycket - och se det så här: lyckas du skriva fel - kommer du säkert få typeins på den ;)

@eliasson - jag vill inte göra egenreklam, men det kan ju tänkas att jag nyligen presenterat en hel del intressanta siffror ang. andelen typo-domäner i parkeringsprogrammen och vilka domäner som genererar högst PPC
- för innehavaren
- för parkeringsprogrammet
- för Google (eller motsvarande)

Anser Moderator att det känns stötande, så får ni väl radera denna länk till postningen på min blogg.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson