FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
okey if you say so. Tänker inte orda med någon/några som inte förstår vad de riktigt pratar om. Som sagt jag levererar dessa lösningar redan idag, allt från server-, applikation, och lagringsvirtualisering till kompletta desktopvirtualiseringslösningar.
När det gäller licenser, visst man kommer aldrig ifrån licenskostnaderna. Det har jag aldrig påstått heller. en vmware licens kostar ca 22 000kr exkl.moms för 2 processorer som ESX-plattformen licensieras på. Sen är frågan vilken retundans vill man ha? Använda en server med 64GB minne, quatro processor med dubbla 1Git-nätverkskort visst det funkar men tro mig, inget företag kommer gå med på att det inte finns nån retundans. Med två servrar med lika då kan vi börja prata. optimal är minst 3st för att kunna använda vmware vmotion med mera. Sen måste du ha en lina som klarar av att hantera samtlig överföring av information. så minst en 10Gbit dedikerad lina Annars kan man lika gärna ge upp för det kommer aldrig fungera med överföringarna som det ska. Jo om du har 1-1 relation så funkar det men inte i 1-många och många-många. Sen är frågan ska du köra ICA-protokollet eller RDP-protokollet en kostnadsfråga. Vad ska du använda för program, vanliga windows med office-paketet fungerar med SLA-licensen. Nå mycket andra programvaror får du inte köra via hosting. Själva arbetsstationerna hos kund spelar ingen roll det är deras kostnad. Sen har du strömkostnaden för alla servrar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Så klart alla företag försvarar sina kostnader/priser, skulle dom sagt att det kostar 10-50 gånger mindre i faktiskt kostnad till kunden så skulle dom få svårare sälja lösningen för samma pris. Allt handlar ju om kunden inte vet.
Finns andra lösningar som kostar mindre än ESX, nu kommer ju även vmware släppa ESXi gratis. Självklart blir kostnaden högre om man vill ha helt failover. Men då får man fundera vad skulle en timmes nertid kanske kosta om året. 10Gbit till vadå? då handlar det om extremt många samtidigt som överför information. Stora kostnaden blir lagringen om det nu skulle behövas större SAN, men beror även där på hur stora företag det handlar om. Men kostnaden per själva virtuell server blir ändå inte så stor. ICA/RDP nu är det en licens fråga igen, behöver företaget köra ett sådant skit system som windows om dom endast behöver ett office paket? Dock förstår jag inte meningen med att virtualisera varje arbetstation utan tunna klienter och någon central server med citrix är ju bättre. Och då handlar det ju inte så mycket om virtualisering. Strömkostnaden blir ju knappt fika pengar i det stora hela för ett företag räknat för servrarna. Inte precis som man behöver 10 rack fyllda med bladservrar då får man allt ha många anställda. Men jag vet väl själv kostnaden för att ta fram virtualla maskiner, windows licenser är en annan del av det hela. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Denna lösning ska klara av ett företag med 10 anställda som vill använda
* Windows Vista Business * Office 2007 small business Enkel Prismodell: För virtuella skrivborden: 2st PowerEdge 6850 pris: 138 358kr Med: * 2st dual core intel 2,6Ghz processorer * 32GB internminne * 2port intel gigabit-ethernet kort * inget operativsystem För bakomliggande system som AD, Databaser, V-Manager etc. 2st PowerEdge 6850 Pris: 86 538 Med: * 1st dual core intel 2,6Ghz processor * 16GB internminne * 2port intel gigabit-ethernet kort * inget operativsystem Alltså visst windows är inte bra, men windows används av 70% av sveriges företag, det är ett faktum. Så ska man lyckas får man allt rätta sig efter marknaden. Det ända jag ville förmedla till honom som börja skriva detta är att. Ja det är en jättebra idé men den kostar så himla mycket. EDB, Atea, SiiS Solutions, Teitorenator med flera levererar redan dessa lösningar till företag idag. Så kalkulera lite mer på det hela så kommer du förstå vad jag pratar om. Och ESXi är en väldigt väldigt slimmad version av ESX och kommer fortfarande kräva licenser. Ja det handlar mycket om licenser för det är där kostnaderna drar iväg. Hårdvara är småpotatis i denna fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag gjorde en egen uträkning på vad som skulle krävas för att få igång ett system som klarar 50st virtuella skrivbord.... kom snabbt fram till att det blir för dyrt för mig
![]() I början, när jag ritade upp allt i huvudet så verkade det inte bli så farligt.. men när jag kollade priserna och plockade ihop allt som behövdes så slängde jag mina kalkyler ganska så snabbt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
observera i min lösning framgår ingen lagring alls. Du bör ha ett separat SAN,NAS för att få ut det bästa, och kunna göra backuper, inget företag, jag menar inget företag går med på att hyra en lösning och inte få nån backup så det måste räknas med men orkar inte sitta och kolla upp priser på ett SAN + backup
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det är dyrt, mycket dyrt och sen underhåll på det också hehe det blir mycket pengar under 1år. Vi på SiiS Solutions har en buget på 9 miljoner för att starta igång vårt VirtualCorp som ska klara av 2000 anställda under 1års tid med 30 TB lagring exkl backup och underhåll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Nu räknade du med riktigt dyra servrar, du får lätt bättre prestanda för endast 30-40k st från andra leverantörer än DELL. Och dåligt val av modell med av DELL för klara 10 anställda.
Och för 10 anställda, är ju som att sälja en BMV till en som behöver en barnvagn. Skulle få ihop en lösning för 10 anställda för under 10k samt under 500 i månaden i driftkostnad. Då inte räknat på licenser. Eller har du tänkt att dom 10 anstälda sitter arbetar med stora CAD saker? Sitter företaget endast med normala kontorsarbete så kräver det inte alls mycket lagring eller diskprestanda på det sättet. Deras office dokument är ju inte precis något diskrävande arbete. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
För alla som läser denna tråd vill jag klargöra ett par saker:
Virtualisering är framtiden, enligt mig och många. Det finns många sätt att använda det på. Man måste skilja på att virtualisera arbetsstationer (klientdatorer) och servrar. När det gäller en VDI-lösning som pratas om här är det INTE klientdatorerna som jag pratar om utan om servrarna. I en VDI-lösning spelar det ingen roll om du sitter på en bärbar, stationär eller en tunn klient. Det är bara kostnaderna för underhåll av dem som skiljer sig. De stora kostnaderna ligger i själva hårdvaran i datahallen där AD, Mail, Databaser, V-managerkoncoler etc ligger. samt alla virtuella dataskrivbord. En VDI-Lösning lämpar sig mer till större företag med över 50 anställda om man inte använder en variant av VDI som VirtualCorp som levereras av SiiS Solutions som är anpassad för 1-50 anställda. Så när ni ska göra något, tänk en extra gång, räkna en extra gång, var kritisk, det är det bästa för att lyckas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
patrikweb tänker inte kommentera nått mer av det du skriver eftersom det du säger är inte verklighetsförankrat. Men om du nu tror på att det du säger fungerar, go for it och kom till mig och säg efteråt - i told you so istället för att sitta här och orda om nått du inte har dragit igång själv. Jag levererar dem här systemen redan är certifierad i både vmware och citrix. Säljer till storkunder såsom småkunder, din VPS lösning funkar, inget med det, men det fungerar inte för större företag.
som sagt jag har sagt vad jag vill säga till personen som starta denna tråd och gav honom råd och lite efarenheter från min sida med det hela. Så kör ditt race så får vi se vad som händer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Tror du själv på att någon skulle betalat närmare 250k för en lösning för hantera 10 anställda för att dom ska kunna köra office paketet centralt och virtualiserat?
Mot dom 10-30k det skulle kostat köpa in 10 stationära datorer istället? Kostnaden för att köra 10 virtuella burkar eller några tunna klienter skulle inte ens gå på i närheten av den summan du vill få det. Även om man kör vettig backup och redundans. Vadå inte dragit igång själv? Nej jag säljer inte specefikt en tjänst inom det området utan mer brett. Dock bygger jag efter mer öppna saker som är skalbara och anpassningsbara, inte betalar massa pengar för låsta lösningar som man sitter fast med. Fast är ju lite som windows och linux, windows får du betala för något helt värdelöst medans andra lösningen är helt gratis som både är mer skalbar och bättre. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|