![]() |
Många jag känner i min omgivning , koppla upp sig emot sin hemma PC via remote Desktop.
Finns det någon tjänst i Sverige, där man kan hyra en kontors PC som virtuell maskin? |
Jag tror faktiskt inte det.. har letat lite, men hittar ingen som erbjuder det. Där har du ju en affärsidé om inget annat :)
|
Jo, det finns bland annat hos Levonline... Det finns fler.
|
Där ser man. Intressant.
|
<ot>
Levonline får lovord här på WN titt som tätt, jag är alltid öppen för att prova nya webbhotell och undrar helt enkelt om det finns någon representant från Levonline här på WN? Ni som är kunder, hur upplever ni er vistelse på hotellet Levonline? </ot> |
Är ju bara köpa VPS och köra valfri plattform på ju, om det rör ett helt kontor så bör det ju inte vara så svårt hitta en lösning alla fall.
Kostnaden för ta fram en sådan lösning är ju i stort sätt inget. |
Har förvisso inga konkreta tips på leverantörer, men det bör finnat ett gäng som erbjuder tjänster baserade på VMware's VDI (http://www.vmware.com/products/vdi/) - vilket är en riktigt smidig lösning för virtuella arbetsstationer. Lär dessutom bli allt vanligare lösning i framtiden.
|
Hej det finns en del företag som erbjuder denna typen av lösning, dock är det inte jättevanligt och man riktar sig vanligtvis inte till små företag. En sådan lösning som du pratar om heter Virtual Desktop Infrastructure (VDI) och är baserad på att du kör ett virtuellt operativsystem remote via internet.
Det finns olika sätt att genomföra detta på både bra och mindre bra sätt. Open Source lösningarna för detta fungerar om du privat ska använda ett skrivbord. Det är inte optimal för ett helt företag att använda sig av ett sådant system. Då bör man istället använda sig av någon av de marknadsledande virtualiseringstillverkarnas lösningar dvs Vmware och Citrix. Mitt företag arbetar med att just leverera sådana lösningar till små och medelstora kunder i Sverige. Och jag läste att någon tror att det inte bör kosta nått att ta fram en sådan lösning för ett helt kontor. Där vill jag gå in och rätta och säga det kostar en himla massa pengar. För både Vmware och Citrix måste du minst använda två fysiska servrar där administrationsverktygen ligger på (nu är det inte medräknat backup och backup-site). Ett företag har mellan 1-20 anställda räknar vi med. Varje anställd ska ha en virtuell server var med valfritt operativsystem. Det kräver att du måste ha en massa minne. du kan räkna med att det går att köra mellan 4-10 virtuella dataskrivbord per fysik server beroende på vad du har för arbetsbelastning på det hela. Men i detta är det räknat med att du kör Windows XP Pro SP2 och Office 2007 samt Internet (IE/FF). Det skulle kräva att varje virtuell dator har minst 512-1024mb i minne en virtuell processor med minst 300mhz för att det skulle fungera hyffsat. Sen kommer den andra delen som är den krångliga delen dvs - LICENSER Du ska ha vmware eller citrixlicenser per användare, du ska ha windows licenser per användrare du ska ha terminal services licenser per användare, du ska ha licenser för office per användare, så det brakar iväg att kosta en heldel kan jag säga. Om det är någon som är intresserad av att veta mer om just VDI och hela konceptet får ni mer än gärna kontakta mig. Eller om ni känner er manade att ta på er en utmaning och sälja framtidens it-infrastruktur för företag. Det är bara att ni hör av er på [email protected] så hör jag av mig. |
Ja, att kostnaden skulle vara "i stort sett ingenting" för en virtuell arbetsstation är ju inget annat än struntprat. Skulle tippa att priserna borde ligga runt 800-1200 kronor per månad per virtuell arbetsstation med licenser, backup och vettig teknisk plattform.
Det är ju kanske inte jättebilligt för en privatperson att använda en sådan lösning, men för ett företag som har kanske 8-10 arbetsstationer blir det både billigt (centraliserad it-service, de fysiska arbetsstationerna behöver inte lika mycket kapacitet vilket kan ge längre livscykel på befintlig utrustning m.m.) och väldigt flexibelt (sätt upp nya virtuella desktop's från en färdig mall, igång snabbt och smidigt, förenklad disaster recovery m.m.). Virtualisering, av såväl servrar som arbetsstationer är helt klart framtidens melodi. |
Licenser är ju ingen kostnad som hör till den virtuella biten, den kostnaden kommer man ändå att ha.
Då man får in 64GB minne på servrar nuförtiden och quadcore så behöver man inte så många servrar för att klara av en del vanliga arbetsdatorer. Samt finns många bra sätt att virtualisera som inte kräver dyra licenser, även bra som inte kostar en förmögenhet. Sedan att många leverantörer lägger på 10-50 gånger marginaler på utpriset än produktionskostnaden är ju en annan sak. Men faktiska kostnaderna för en lösning behöver inte bli alls stor borträknat licenser, men dom slipper man ju ändå inte. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson