Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Egen import

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-16, 14:54 #11
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
CE-märkning säger egentligen inte ett skit längre. Så missbrukat.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 15:30 #12
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Medlem

Lite läskigt egentligen att det inte ska gå att lita på "säkerhetsmärkningar".
Vad ska man då som konsument tro och kunna lita på?
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 15:50 #13
micnil micnil är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
micnil micnil är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
En liten tanke bara....

Om jag företrädde ett "känt märke" och ville tillverka produkten billigt så skulle jag väl som de flesta snegla mot Kina eller något annat land i Asien. Vi skall väl inte sticka under stol med att väldigt mycket faktiskt tillverkas i Asien även för de stora väletablerade märkena.
Som ett relativt stort företag har jag också resurser att undersöka kvalitet etc hos min potentiella leverantörer i Kina. När jag sedan skickar mina prototyper, design, och ritningar till tillverkaren så skickar jag med ett gäng jurister som är väldigt noga med att skriva non-disclosure agreements eller på annat sätt förhindrar att fabriken helt enkelt tar min design, masstillverkar den och säljer den till mina konkurrenter.

Är det så att du hittar en helt identiskt produkt i Kina så kan det mycket väl vara original produkten och vara samma tillverkare som det "kända märket" använder sig av. Vad man då skall fråga sig är om detta verkligen är en pålitlig leverantör, kan de masstillverka och sälja en annan kunds produkt till dig så kanske de en dag försätter dig i samma sits. Är det kläder det rör sig om så kan man inte idag få Copyright på själva designen (om man undantar logotyper). Är det någon form av annan produkt så kan ju det "kända märket" mycket väl ha copyright/patent på sin produkt och helt enkelt komma efter dig eftersom du bryter mot deras rättigheter.

Sen är ju Kina piratkopiorna förlovade land. Så det är inte heller otroligt att det faktiskt är en skickligt gjord kopia.

Försätt dig inte i en situation som gör att du riskerar att bryta mot copyright/patent rättigheter. Då kan det svida i plånboken.
micnil är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 16:45 #14
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Kontakta Hong Kong Trade Development Council, så kan dom säkert hjälpa dig med lite funderingar.....

http://www.tdctrade.com/about/office/stockholm.htm
46-(8)-411-5690
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 17:42 #15
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Vilken typ av varor gäller det? Är det kläder bör du läsa på en del innan du tar hit något. Om fabriken producerar dessa produkter på uppdrag av leverantören/märket i europa kan dom ha ensamrätt på dessa produkter inom europa. När det gäller alla typer av märkesvaror finns en mängd regler man måste följa, det säkraste är därför att hålla sig inom EU där vi har frihandel....

Detta behöver dock inte gälla dina produkter, jag vet ju som sagt inte exakt vad det är du tänkt att importera...
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-21, 21:19 #16
Medlem

Medlem

Tack för bra tips och råd.
Härligt med ett forum med så många kloka människor:-)

Jag ska plugga på mera så får vi se hur framtiden blir-kanske en liten semestertripp nu när det går att flyga direkt så man får allt i verkligheten till att börja med.
Mvh
Gunilla
www.pippilotta.se
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017