Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Egen import

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-15, 21:34 #1
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Medlem

Hej
Anta att ni säljer en kategori produkter som levereras under ett märke inom Europa och ni ramlar över exakt samma varor hos en kinesisk tillverkare.
Produkterna är identiska men givetvis står det inte det märke som det levereras under i Europa.

Priset skulle innebära att vi får ca 300 % i marginal istl för 40%....:-) och ändå sänka priset till konsument då vi enkelt kapar två munnar på vägen som ska mättas.

Skulle ni av ngn anledning inte importera direkt från fabrik? Missar jag ngt i ivern att öka marginalerna..

Tankar? hejarop? Varningar?
Mvh
Gunilla
www.pippilotta.se
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-15, 21:42 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Enda riskerna är väl (antagligen) lägre tillförlitlighet i leveranser.

Sedan kanske dina kunder köper produkterna pga. märket om det står för något speciellt eller är känt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-15, 21:48 #3
Medlem

Medlem

Mm jo det är klart o sedan förskottsbetalar man ju oftast en slant men man måste spela lite också..om man ska hålla konkurrenterna bakom sig...:-)
Men man är alltså fri att döpa om en likadan produkt till annat valfritt eget namn just för att givetvis inte lura kunderna..Självklart ska det framgå att det inte är samma leverantör-utan ngt liknande "med möjlighet till större inköp hos tiilverkare sänker vi nu priset osv..."

Vad jag menar är kort att jag inte kan bli "hängd" av den svenska distributören..:-)

Produkterna är fiffiga produkter som många barnfamiljer älskar men det är inget man visar upp för märket som en skötväska eller liknande.
Oläst 2008-01-15, 21:54 #4
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Rena piratkopior är såklart inte okej, men om det bara rör sig om identiska produkter som inte försöker uppge sig för att vara originalet/märket borde det väl inte vara något problem?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-15, 22:01 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag har själv importerat en del från Kina, men framför allt så har jag erfarenheter från vänner och bekantas verksamheter. Det som är självklart här i Sverige behöver inte nödvändigtvis vara självklart i Kina. Ett bra exempel är då en vän till mig beställde badkar direkt från fabrik. Det visade sig att badkaren inte var vattentäta. Gäller det kläder så är det inte helt ovanligt att byxor har tre ben och att skjortornas två ärmar skiljer med 10 cm i längd.

Det kan även vara så att fabriken skickar perfekta samples i hög kvalitet första gången du beställer i mindre kvantitet. Men när du sedan beställer 100000 ex av samma vara så får du en helt annan kvalité.

Jag tror inte att det är ”exakt samma varor” som du har hittat hos den Kinesiska tillverkaren. Men om det rör sig om bra kopior och det inte finns några rättsliga hinder att sälja dem, så kan det självklart vara bättre att importera än att köpa av svenska leverantörer. Det går att få bra kvalitet även i Kina.

Jag ser att du säljer en del barnartiklar. Om importen gäller just barnartiklar så skulle jag avråda från egen import. Det finns så många bestämmelser, lagar och regler för barnartiklar att du riskerar att hamna i stora problem om du inte vet exakt vad det är du importerar. Att sälja bitringar som innehåller ftalater är t ex ingen bra idé.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-15, 22:04 #6
Medlem

Medlem

Hur får jag reda på om det där väl är viktigt eller inte?
Tips på vart man kan fråga för att ha ryggen fri?
Tullen? Exportråd har vi ju men varför inte importråd?
Oläst 2008-01-15, 22:14 #7
Medlem

Medlem

Tack för snabba svar.
Jo man har ju hört en del skräckexempel.
Jag skuille för mitt liv aldrig ta produkter som finns ngn som helst risk att de inte är säkra för barn såklart men det finns ju en del universalprodukter som inte är avsedda att ha på sig eller äta som exempelvis matvärmare, insektsnät etc

Det borde vara just den tillverkaren som tillverkar även dessa då förpackningen på det ena är identiskt och mönstren samt bilderna är identiska med de vi har i lager.
Kommer inte "allt" från China?:-)
Oläst 2008-01-16, 07:59 #8
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Sålänge det inte är en mekanisk eller elektronisk produkt kan du nog köra på.

Tänk på att vissa saker kanske ser likadana ut men funktion är värdelös, kan finnas kemikalier kvar i tyg, saker vittrar sönder och släpper o.s.v.
En god vän blev nyligen riktigt riktigt dålig sedan han fick i sig gasen ifrån flamskyddsmedlet som dom kör på elektroniska prylar, när det värmdes första gången blev det akut till sjukhus. (Vanligen luktar det bara, men här var det rent av giftigt)

Som exempel. TFT monitorer från kina är oftast big-screens som är nerkapade och isatta i oika prylar, funkar prima tills minsta temperatuväxling eller stöt.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 08:17 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Svårt att veta exakt vad du är ute efter för produkt, men tänk på säkerheten och alla märkningar som används.

Trots allt betalar ju nog hellre ett par gånger mer för en produkt som är testad och säker när det gäller min dotter än en som kanske inte är det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-16, 09:32 #10
Medlem

Medlem

Självklart ska det vara säkra produkter o som jag skrev är vi noga med detta.
Tyvärr har vi varit med om vid ett FLERTAL tillfä'llen att varor som kommer från välkända svenska leverantörer och som är CE-märkta inte håller måttet...
Det är mkt trist-vi synar alltid varan innan vi släpper den i butiken trots märkning.

Tex var det en sk plocklåda med så små delar att vi med blotta ögat insåg att den inte var lämpad till barn ens över 3 år som rek ofta är.
Den var CE-märkt men hur det gåt till vet väl bara den som gjort det..
En annan var en toffla med små ,lösa delar som vi inte heller skulle kunna ha mage att sälja med rent samvetet o utan oro i magen.
Visst det är ju leveranntören som står för ev brister på varan men å andra sidan hur skulle man kunna leva vidare med att ha sålt en vara som orsakat problem och skada för en barnfamilj..??

Nej det är inte helt lätt detta. Uppenbarligen är det lite godtyckligt med CE-märknig också och det är ju nästan värst eftersom folk i allmänhet litar så blint på att det då är säkert.

Gjorde för skojs skull ett test på 10 produkter här på lagret o trots att det är stora välkända varumärken så står det lik förbenat made in china...:-)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017