Citat:
Ursprungligen postat av demain
Skulle aldrig hålla. Det skulle utan tvekan anses vara ett kringgående av distansavtalslagen. Syftet verkar främst vara att skydda företag som behöver investera arbetstid i ett visst projekt från att konsumenten bestämmer sig för att avbeställa tjänsten när den redan är slutförd. Det blir ju svårt att "lämna tillbaka" en ren tjänst, till skillnad från en tjänst som går ut på att få produkter hemskickade.
Citat från prop. 1999/00:89 s. 63: "Om distansavtalslagen inte skulle innehålla ett sådant undantag, finns det en risk för att näringsidkarna inte vill utföra beställda tjänster förrän ångerfristen har löpt ut, vilket i sin tur skulle kunna få till konsekvens att det inte skulle vara möjligt för en konsument att träffa ett avtal på distans om det är nödvändigt att tjänsten påbörjas direkt."
|
Fast driva en webbshop är ändå typ av en tjänst, att packa och slå in kunds produkt bör med räknas som en tjänst. Man kan undra varför kund ska ha rätt få tillbaka frakt kostnad för det är en hel tjänst.
Iofs hade man kunnat ha 2 företag en som säljer produkt och en som säljer frakten som separat beställning.
Men oavsett lättast ha bolag utanför EU som är juridiska sälj företag för slippa alla sådana regler. Billigare med utan behöva tänka på moms.