Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Specter affärsystem till EHANDEL - Utvärdering -

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-12-21, 12:15 #1
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Nu har jag själv ingen erfarenhet av Specter, men man blir mörkrädd när man läser hur pass lite de verkar bry sig om sina kunder.

Dock förstår jag att det är svårt när ens företag i princip är "inlåst" i den här typen av system där man har hela sin verksamhet kopplat till det och bara får bita i det sura äpplet och vänta snällt.

Själv jobbat på ett företag där mentaliteten tyvärr var densamma; man ser hellre att sälja in nya system och kopplingar till företag för att få in snabba pengar just detta året än att faktiskt fixa buggar.
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-12-29, 12:10 #2
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
Jag tycker Specter fungerar helt OK.

Angående samlingsplocklistor så är det något Specter har sagt kommer åtgärdas. Kan du inte tills vidare skriva ut samlingsplocklistor från din ehandelsplattform? Vi ville exempelvis ha med produktbilder på våra plocklistor och då fixade vi detta själva utanför Specter.

Det enda jag inte gillar i Specter är:
1. Om man använder Klarna och ska kreditera en order så måste man göra det både i Specter och Klarna. Det tar alltså 30 sekunder extra vilket inte är hela världen.
2. När man snabblevererar en order så scannar man plocklistan och trycker enter 2 gånger (leveranssida först och sedan faktureringssidan). Det borde räcka med att scanna utan att behöva trycka enter. Detta kan lösas med två checkrutor på snabbleveranssidan (visa leveranssida och visa faktureringssida) som styr om man ska se dessa två sidor eller inte. Huruvida checkrutorna ska vara förbockade eller inte styrs via två inställning i "Systeminställningar".

Ovan punkter är för oss småsaker och jag vet att det inte finns något annat system som kan lösa det bättre (utan att kosta skjortan).
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-12-29, 12:42 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av x264 Visa inlägg
Nu har jag själv ingen erfarenhet av Specter, men man blir mörkrädd när man läser hur pass lite de verkar bry sig om sina kunder.

Dock förstår jag att det är svårt när ens företag i princip är "inlåst" i den här typen av system där man har hela sin verksamhet kopplat till det och bara får bita i det sura äpplet och vänta snällt.

Själv jobbat på ett företag där mentaliteten tyvärr var densamma; man ser hellre att sälja in nya system och kopplingar till företag för att få in snabba pengar just detta året än att faktiskt fixa buggar.
Det är knappast så att de inte bryr sig om sina kunder. Alla företag har begränsade resurser så man måste alltid prioritera. Icke-kritiska buggar är det allra enklaste som kan nedprioriteras. Det är knappast så att de har tio utvecklare som sitter och rullar tummarna och kan hoppa in och fixa allt som behövs direkt. Alla företag som har blivit tillräckligt stora måste fatta rent affärsmässiga beslut hela tiden som ibland kan påverka vissa kunder negativt och ibland gynnar samma kunder. Att göra alla kunder nöjda är förunnat små företag med få kunder men där är det istället större risk att företaget går under eller säljs till en större konkurrent.

När det gäller själva produkten så är det ju också så att större system passar olika bra i olika verksamheter beroende på hur de används. Specter fungerar utmärkt för vissa medan det funkar mindre bra för andra, ungefär som en Formel 1-bil rusar fram på bana men råkar illa ut om man försöker köra skogsrally med den.

Tips och råd till alla som köper in tredjepartstjänster, oavsett vad det gäller:
1. Specificera dina krav på systemet
2. Testa tjänsten utifrån dina krav innan den används, i synnerhet om den är kritisk för din verksamhet
3. Läs vad som skrivits av andra kunder på nätet och undersök om problem som är relevanta för dig kvarstår (inlägg kan vara gamla, missnöjda kunder skriker alltid högst osv.)

Jag är inte alls avundsjuk på Specter. Att bygga om ett monster är inte kul men som redan påpekats i tråden så är det något de måste göra. Förhoppningsvis håller tillräckligt många kunder ut under tiden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-12-29, 13:11 #4
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är knappast så att de inte bryr sig om sina kunder. Alla företag har begränsade resurser så man måste alltid prioritera. Icke-kritiska buggar är det allra enklaste som kan nedprioriteras. Det är knappast så att de har tio utvecklare som sitter och rullar tummarna och kan hoppa in och fixa allt som behövs direkt. Alla företag som har blivit tillräckligt stora måste fatta rent affärsmässiga beslut hela tiden som ibland kan påverka vissa kunder negativt och ibland gynnar samma kunder. Att göra alla kunder nöjda är förunnat små företag med få kunder men där är det istället större risk att företaget går under eller säljs till en större konkurrent.

När det gäller själva produkten så är det ju också så att större system passar olika bra i olika verksamheter beroende på hur de används. Specter fungerar utmärkt för vissa medan det funkar mindre bra för andra, ungefär som en Formel 1-bil rusar fram på bana men råkar illa ut om man försöker köra skogsrally med den.

Tips och råd till alla som köper in tredjepartstjänster, oavsett vad det gäller:
1. Specificera dina krav på systemet
2. Testa tjänsten utifrån dina krav innan den används, i synnerhet om den är kritisk för din verksamhet
3. Läs vad som skrivits av andra kunder på nätet och undersök om problem som är relevanta för dig kvarstår (inlägg kan vara gamla, missnöjda kunder skriker alltid högst osv.)

Jag är inte alls avundsjuk på Specter. Att bygga om ett monster är inte kul men som redan påpekats i tråden så är det något de måste göra. Förhoppningsvis håller tillräckligt många kunder ut under tiden.
Det är jag fullt medveten om; var en av huvudutvecklarna till Sveriges största affärssystem i sin nisch.

Men saker som prioriterades var superlöjliga ibland "byt nyans på den här knappen", sedan skulle nya system och moduler säljas in till kunder innan man ens rådfrågat utvecklare om tid. Sedan skulle det prioriteras med översättningar till fem olika språk trots att det inte fanns några kunder i dessa länder.

Visst jag förstår att man vill expandera, men ibland kan man faktiskt prioritera att ändra om en PDF utskrift som minst 10% av alla kunder önskat.

Att skriva om kod får man räkna med som utvecklare; har man inte resurser så kanske man har tagit sig vatten över huvudet och spenderat pengarna fel i min mening. Vilket är rätt respektlöst mot sina kunder.
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017