Citat:
Ursprungligen postat av aram
Enligt Google så spelar det ingen roll vilken sorts redirect man använder längre (om det bara är Google man optimerar för), däremot är det självklart bäst att göra 301 då andra sökmotorer kanske inte agerar likadant.
Med det sagt, så är det normalt att man tappar en del vid plattform/designbyte Lancelot, avvakta lite till så bör allt återgå till det normala.
Om det inte rättar till sig, så kan det vara dags att analysera.
|
1. Som du säger man bör hålla sig till standarder, det finns fler att ta hänsyn till än Google.
2. Testar har visat (enligt moz.com) att det tar längre tid innan Google skickar länkkraften vidare med en 302 än en 301. Det låter troligt då en 302 är en temporär redirect och då vill väl Google hantera den temporärt och väntar tills den verkar vara permanent innan dom ändrar något. Har dock inte sett någon anledning till att själv testa då det är så lätt att göra rätt och att jag anser att man ska hålla sig till standarder.
Så jag ser ingen anledning till att chansa här utan att kolla och sen ändra till 301 om det är det redan. Driver man en kommersiell hemsida betyder ju varje dag av tappad ranking ekonomiska förluster.
Sen kan jag tillägga att min erfarenhet (har jobbat professionellt med SEO sedan 2002 och har bland annat rekordet i att ligga 1:a längst på ordet "sökmotoroptimering") att vad Google säger och hur det funkar i verkligheten är två olika saker.