FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om ett företag gör ett undermåligt jobb gentemot sina aktieägare (grova saker som tex inte svarar på supporten eller inte fixar till webbsida med buggar) finns det då ngt man som aktieägare kan kräva? Tex ersättning eller stämning? Hoppas ni förstår vad jag menar, tackar på förhand igen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Praxis är ägarna som ska rösta om ansvarsfrihet på stämman en gång om året för styrelsen samt VD om det finns någon. Men oavsett finns det inget som hindrar dig göra en stämning, dock kan bli väldigt dyrt för dig själv. Sedan nästan omöjligt för dig bevisa att företag lidig ekonomiskt skada i verkligheten. Som ensam liten minoriteters ägare är man princip chanslös, om man inte vill slänga flera miljoner på egen stämning och ofta tjänar man inget på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Enklast i detta fall är att tillämpa ditt minoritetsskydd.
Du går ihop med aktieägare som totalt äger 10% av aktierna i bolaget. Ni kan då begära speciella åtgärder, t.ex. granskning av transaktioner med mera. Kolla upp hur du använder minoritetsskyddet så lär det nog passa din sits. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|