Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Macbook för någon som alltid kört PC?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-06-18, 14:38 #1
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
Rvns avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag bytte arbetsdatorn på jobbet mot en macbook pro retina för 2 år sen. Det tog mig 2 arbetsdagar att komma igång i osx istället för windows, samtliga applikationer som jag använde i windows finns även i osx versioner (netbeans, filezilla, photsohop osv).

Vissa saker är annorlunda som bland annat beskrivits här i tråden med vilka kortkommandon som används i finder (motsvarighet till utforskaren) bland annat. Men i ärlighetens namn, hur ofta använder man finder när man har en riktig editor med projekthantering?

Det jag uppskattar mest skulle jag säga är att man slipper väntetider på att starta program. Photoshop och såna tunga applikationer ska man oftast vänta på en stund för att få igång i windows men i osx startar dem nästan instant. Det finns även programhängningar i osx även om det sker sällan och här behöver man ofast bara forcea avstängning en gång.. Inte trycka 20 gånger på avsluta aktivitet som ibland krävs i windows.

Köra med flera skärmar är heller inte ett problem idag. Det största problemet jag stötte på var att använda ett vanligt PC tangentbord, det funkade inte alls bra för mig och ganska drygt att behöva mappa om knappar. Kör på apple mini tangentbord med en magic touchpad dockad på högersidan. Föresten, magic touchpad med gester är också klockrent alternativ till mus, vissa saker går bara så mycket snabbare!

Mvh
Philip
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-18, 21:40 #2
magnusmagnuss avatar
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2011
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
magnusmagnuss avatar

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Rvn Visa inlägg
Jag bytte arbetsdatorn på jobbet mot en macbook pro retina för 2 år sen. Det tog mig 2 arbetsdagar att komma igång i osx istället för windows, samtliga applikationer som jag använde i windows finns även i osx versioner (netbeans, filezilla, photsohop osv).

Vissa saker är annorlunda som bland annat beskrivits här i tråden med vilka kortkommandon som används i finder (motsvarighet till utforskaren) bland annat. Men i ärlighetens namn, hur ofta använder man finder när man har en riktig editor med projekthantering?

Det jag uppskattar mest skulle jag säga är att man slipper väntetider på att starta program. Photoshop och såna tunga applikationer ska man oftast vänta på en stund för att få igång i windows men i osx startar dem nästan instant. Det finns även programhängningar i osx även om det sker sällan och här behöver man ofast bara forcea avstängning en gång.. Inte trycka 20 gånger på avsluta aktivitet som ibland krävs i windows.

Köra med flera skärmar är heller inte ett problem idag. Det största problemet jag stötte på var att använda ett vanligt PC tangentbord, det funkade inte alls bra för mig och ganska drygt att behöva mappa om knappar. Kör på apple mini tangentbord med en magic touchpad dockad på högersidan. Föresten, magic touchpad med gester är också klockrent alternativ till mus, vissa saker går bara så mycket snabbare!

Mvh
Philip
Tack Philip.
Då jag är lite nervös inför detta - på riktigt - så har ju valet att gå vidare med PC varit enklare. Sitter här nu och gör en bloggpost om min lilla stuga... och jag håller fan på att bli tokig tror jag. Vartenda klick, uppdatering, byte av fönster tar närmare 10 sekunder. Upptäcker sedan att Windows kör en av sina (många) uppdateringar i bakgrunden vilket tar allt fokus från prestandan...

Det lutar mer och mer mot en Mac!
magnusmagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017