Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Responsiv design vs mobilt tema/template

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-24, 12:58 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Jag tycker personligen att det står mellan responsiv sida eller "icke-responsiv sida som delvis är anpassad för att passa bättre i mobilen".

Att ha ett mobilt tema kan låta bra, men då gör du helt plötsligt mobila användare till andra gradens invånare. Du kommer att prioritera ner dem.

Att hela tiden se till att den responsiva sidan funkar i mobilen är en del av processen och har större sannolikhet att bli genomförd.

Har du begränsat med resurser så kan du komma långt med att förbättra den vanliga sidan för mobilanvändare, t.ex.:
* Se till att det går att zooma in på sidan
* Se till att text på sidan anpassar sig till den inzoomade bredden
* Se till att inte använda användarinteraktion som inte går att utföra på mobilen (t.ex. hover)
Ja det är lite så jag hellre vill ha det. Samma sajt, samma tema, bara att den visas annorlunda på mobilen. Det anser du även är bättre? Hela 48,15% är mobila användare från varav cirka 13% av dessa är tablet användare (surfplattor).
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-24, 13:56 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Ja det är lite så jag hellre vill ha det. Samma sajt, samma tema, bara att den visas annorlunda på mobilen. Det anser du även är bättre? Hela 48,15% är mobila användare från varav cirka 13% av dessa är tablet användare (surfplattor).
Responsivt är en stor fördel framför en ren mobil version eftersom du kan få en responsiv sida att passa flera olika skärmbredder. Skall du ha rena mobila versioner så riskerar du att behöva en för små telefoner, en för stora telefoner, en för paddor, etc. Det blir väldigt dyrt och det kommer leda till att du missköter de mobila versionerna i det långa loppet.

Nackdelen med responsivt är att jag tycker det är svårt att få vissa saker att se riktigt snygga ut i alla skärmbredder, t.ex. en dashboard med mycket "bells and whistles". I värsta fall leder det till att man gör två (eller flera) olika varianter, vilket blir dyrt.

Hög budget: Responsiv eller mobilt tema
Låg budget: Responsiv eller "mobilförbättrad webbvariant"

Mvh Robert
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017