Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

LIA praktikanter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-02-18, 11:01 #1
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem

Standard LIA praktikanter

Hej på er!

Blev kontaktad i går om att en elev på en skola ville göra sin praktik hos oss. Tänkte höra om det finns folk här dom dels varit handledare och dels varit praktikant ute på ett företag som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Första gången för mig och man vill ju att eleven ska få ut så mycket som möjligt av detta och även att det inte upptar all min tid som jag blivit varnad för tidigare.

MVH

Robin
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-18, 11:57 #2
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Inom vilken bransch gäller detta? Vad är det tänkt att eleven i fråga ska få ut av tiden hos dig?
AmoZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-18, 13:37 #3
Medlem

Medlem

Hon går någon form av webbmasterutbildning och ska genom sin praktik hos mig lära sig allmänt hur en webbsida sköts "på riktigt".

Marknadsföring, Sociala medier, skriva för webben lite koder osv.
Oläst 2015-02-18, 16:10 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av det men tycker dock att det är riktigt fint av dig att du funderar på att ställa upp och erbjuda praktikplats!
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-18, 18:29 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Det krävs lite förarbete för att en praktik/LIA/LIU (whatever det kallas) - plats ska fungera bra. Vi har väldigt många förfrågningar och hanterar det lite som vanliga rekryteringar.

Är studierna som personen gör relevanta för oss?

Kan vi ge studenten ett mervärde i hans/hennes studier?

Kommer vi att ha tid att handleda personen?

Är detta en person som vi skulle kunna tänka oss att anställa (mer fokus på person än om
vi behöver anställa just den typen av resurs vid detta tillfället - i många fall är anställning inte aktuell i direkt anslutning till genomförandet, utan längre fram)

Personkemi/driv. Måste stämma, annars kommer det aldrig att fungera.

När det fungerar är det fantastiskt. Vi har dessutom anställt flera av de som varit hos oss på praktik/LIA plats eller skrivit ex-jobb. 1 via AF praktik, 1 via ex-jobb och 1 via ex-jobb/praktik. Det är absolut en genväg för båda parter.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-18, 19:36 #6
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Tog in en praktikant på förra jobbet under ngn vecka. Var lite frustrerande från båda håll över vad man ska sysselsätta kidden med. Låter som personen i fråga är intresserad av ämnet, min var lite mindre IT intresserad och letade mer en praktikplats bara. Satte han på lite monotoma uppgifter men kan vara svårt att hitta uppgifter att göra. Han fick också kolla på en hel del dokumentärer för att få lite annan typ av bildning.

Minns själv när jag praktiserade på en stor PR byrå i stan, fick sortera tidningar i bokstavsårning och göra allmänt skitgöra för att de enbart försöker sysselsätta en.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-18, 21:33 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Tog in en praktikant på förra jobbet under ngn vecka. Var lite frustrerande från båda håll över vad man ska sysselsätta kidden med. Låter som personen i fråga är intresserad av ämnet, min var lite mindre IT intresserad och letade mer en praktikplats bara. Satte han på lite monotoma uppgifter men kan vara svårt att hitta uppgifter att göra. Han fick också kolla på en hel del dokumentärer för att få lite annan typ av bildning.

Minns själv när jag praktiserade på en stor PR byrå i stan, fick sortera tidningar i bokstavsårning och göra allmänt skitgöra för att de enbart försöker sysselsätta en.
Det låter inte som en väl planerad praktik från något håll Anders däremot har gjort precis som man bör göra, annars blir det tämligen meningslöst. Har man varken tid för eller nytta av en praktikant så är det bättre att avstå. Annars kan det vara en utmärkt "jobbintervju".
Oläst 2015-02-18, 21:50 #8
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Det är ganska stor skillnad mellan olika typer också:

Prao - skolelever i grundskolan. Oftast en till två eckor. Vi tackar generellt sett nej.

Lia - yrkesutbildning, oftast väldigt inriktad på att få praktisk erfarenhet. Oftast mellan 2 veckor till 6 månader.

Praktik via högskola/universitet - ökar i omfattning, brukar vara lite mer teoretiska krav förknippat med praktik. Oftast mellan 1 till 4 månader.

Praktik via AF - primärt för att antingen testa en potentiellt anställning, eller för att ge den arbetssökande arbetslivserfarenhet. 3 månader med möjlighet till förlängning 3 månader. Vid anställning därefter kan man ofta få anställningsstöd i någon form.

Specialpraktik via AF - det är oftast personer som har ett fysiskt eller psykiskt handikapp som kan få specialpraktik. I vissa fall kan det krävas extra insatser för att personen ska fungera. Vi har erbjudit praktikplats för en tjej med Autism för att hon skulle få chansen att känna på "ett vanligt företag". I vissa fall kan det finnas möjlighet till i princip livslångt anställningsstöd om man kan erbjuda ett jobb.

Jag tycker det är oerhört roligt att få chansen att erbjuda en möjlighet att låta en ny person komma in i vårt företag och att det ger oss en energikick. Speciellt när det är en person som pluggar som har 1000 idéer och tankar - ibland bra och ibland inte så bra
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-18, 22:30 #9
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det är ganska stor skillnad mellan olika typer också:

Prao - skolelever i grundskolan. Oftast en till två eckor. Vi tackar generellt sett nej.

Lia - yrkesutbildning, oftast väldigt inriktad på att få praktisk erfarenhet. Oftast mellan 2 veckor till 6 månader.

......
Mycket bra inlägg!

Eftersom jag själv sökt LIA flera gånger så vet jag hur viktigt det är att få fram just den biten.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-19, 17:37 #10
Medlem

Medlem

Tack för alla era svar och tankar. Det kommer hjälpa både oss och vår praktikant

Ska bli spännande att se hur det fungerar och förhoppningsvis hittar vi vår nästa superstjärna på kontoret genom detta.

Mvh, Robin
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017