Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dedikerad server eller VPS?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-19, 15:55 #1
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Något stort webbhotell = sämre prestanda? Nope tror du talar mycket för egen räkning där Daniel. Många mindre med sämre resultat i testet nedan?

http://www.webbmekanikern.se/artikla...-av-webbhotell
Dålig jämförelse, många webbhotell är inte med inkl oss själva och tex. inleed, men citynetwork sticker ut i testet, det håller jag med om, även om jag upplever att Binero har fått ordning på sitt SAN och är betydligt snabbare numera. Men visst, det är inte många webbhotell som är snabba, eller fungerar det bra att installera tex. Magento hos er på CN, har du något exempel på kund? Fungerar magento hyffsat på ett webbhotell så fungerar det mesta där brukar jag säga, så det är en bra måttstock.

Senast redigerad av Danielos den 2015-01-19 klockan 16:01
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-23, 08:48 #2
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Dålig jämförelse, många webbhotell är inte med inkl oss själva och tex. inleed, men citynetwork sticker ut i testet, det håller jag med om, även om jag upplever att Binero har fått ordning på sitt SAN och är betydligt snabbare numera. Men visst, det är inte många webbhotell som är snabba, eller fungerar det bra att installera tex. Magento hos er på CN, har du något exempel på kund? Fungerar magento hyffsat på ett webbhotell så fungerar det mesta där brukar jag säga, så det är en bra måttstock.
Varför är testet dåligt Daniel? Jämförelsen är en av de bättre i mina ögon. Dvs mäter vad faktiska sidladdningar tar. Inte teoretiska resultat av någon latens eller liknande. Det är många lager man kan testa men egentligen är bara själva sidladdningen till kund som egentligen betyder något (eller mest i alla fall). Tester är alltid svårt att göra helt fair - och de kan vinklas - men testet som gjordes gav en fingervisning av vad man kan uppnå med varje leverantör.

Känns underligt att du klankar ner på det då det kanske ändå är ett av de mest gedigna jag såg förra året?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-23, 08:56 #3
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Varför är testet dåligt Daniel? Jämförelsen är en av de bättre i mina ögon. Dvs mäter vad faktiska sidladdningar tar. Inte teoretiska resultat av någon latens eller liknande. Det är många lager man kan testa men egentligen är bara själva sidladdningen till kund som egentligen betyder något (eller mest i alla fall). Tester är alltid svårt att göra helt fair - och de kan vinklas - men testet som gjordes gav en fingervisning av vad man kan uppnå med varje leverantör.

Känns underligt att du klankar ner på det då det kanske ändå är ett av de mest gedigna jag såg förra året?
Testet är dåligt som jag sa tidagare därför att alla webbhotell inte är med, samt det enklaste testet att uföra är att installera en magento och se om den rullar på bra. Går det att installera magento på ett webbhotell som rullar på hyffsat, fungerar allt annat också. Men jag klankar inte ner, jag tipsar bara trådskaparen att välja ett snabbt webbhotell.
Oläst 2015-01-23, 09:33 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Testet är dåligt som jag sa tidagare därför att alla webbhotell inte är med, samt det enklaste testet att uföra är att installera en magento och se om den rullar på bra. Går det att installera magento på ett webbhotell som rullar på hyffsat, fungerar allt annat också. Men jag klankar inte ner, jag tipsar bara trådskaparen att välja ett snabbt webbhotell.
Nu är inte alla mjukvaror krävande på samma sätt. Om man ska göra en benchmark är det väl ändå bra mycket sundare att göra den mot ett väldigt välanvänt system som har relevans för de flesta snarare än ett riktigt tungt system som saknar relevans för de flesta.

Vad jag kan se är alla de största svenska webbhotellena med. Att ta med precis varje mindre aktör antar jag skulle ta mycket mer resurser och tid.

Bästa testet jag sett iallafall... Främst för att det är så enkelt att tyda att kunderna på delade webbhotell kan göra det. De flesta andra tester kräver kunskaper om både servermiljö och mjukvara som 9 av 10 webbhotellskunder saknar.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-23, 09:39 #5
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Vad jag kan se är alla de största svenska webbhotellena med. Att ta med precis varje mindre aktör antar jag skulle ta mycket mer resurser och tid.
Den är inte själva testet jag har synpunkter på, utan detta med magento är bara ett tips utöver. Men jag har varit i kontakt med den som gör testet och om han gör testet igen kommer vi och några till också vara med. Det viktigaste är ju inte att ta med de största webbhotellen utan rimligen också att få med de snabbaste webbhotellen.

Senast redigerad av Danielos den 2015-01-23 klockan 09:41
Oläst 2015-01-24, 08:36 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Du menar så för att du inte är med så är testet dåligt? Så alla test där ditt företag inte är med är dåliga? Hmmm. Jag skojar lite med dig men det blir så fel när du uttrycker dig så. Enklaste testet är magento? För du har fokuserat på den applikationen? Nä nu skojar du? Magento är inte ens ett vanligt use case? Wordpress kan vi nog alla hålla med om är absolut vanligast idag och klart mer relevant i webbhotellvärlden? Enligt dig skall ett bra test då ha alla världens webbhotell vara med och de måste köra magento. Detta är ett bra test enligt dig?

Generellt sett så kan ett test inte ta med alla företag i världen - ej heller alla applikationer. Så man får göra avvägningar som i alla andra delar av livet. Man väljer en god skara företag och ett eller ett par relativt vanliga use cases. Tror inte man skall förvänta sig mer. Igen - bästa testet jag såg under det året i alla fall. Med eller utan ditt företag i listan.

Jag är övertygad om att du har bra saker och att du har fokuserat på prestanda (kanske då specifikt för magento?) och kommer klara dig jättebra i testet i framtiden. Min poäng var att du bör inte säga att alla test är dåliga för du inte är med (eller andra företag för den delen - fördelningen var rätt bra mellan stora och små). Det om något får mig att bli tveksam om inställningen i ditt företag. Dessutom går du ut och indirekt säger att stora företag är lika med att inte vara snabba och kritiserar dem över en kant? Detta som en konkurrent i ett forum där du skall hålla dig - i alla fall lite neutral? Hmmm.... i alla fall jag känner det blir väldigt fel - i alla fall när det kommer från en leverantör.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-24, 10:44 #7
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Du menar så för att du inte är med så är testet dåligt? Så alla test där ditt företag inte är med är dåliga? Hmmm.
Självklart inte, men det var inte bara vi som inte var med, utan flera andra, och jag sa inte att testet var dåligt, bara att flera inte var med.

Citat:
Det om något får mig att bli tveksam om inställningen i ditt företag. Dessutom går du ut och indirekt säger att stora företag är lika med att inte vara snabba och kritiserar dem över en kant? Detta som en konkurrent i ett forum där du skall hålla dig - i alla fall lite neutral? Hmmm.... i alla fall jag känner det blir väldigt fel - i alla fall när det kommer från en leverantör.
Tycker du ska ta det som positiv kritik, det enda jag säger är ju att flera mindre webbhotell är betydligt snabbare än större webbhotell är, vilket ju är sant? Sedan börjar du ta upp kampen och nämner specifikt hur bra citynetwork, och då svarar jag vad jag tycker, och sedan kritiserar du mig för mina svar, och det känns onekligen som du upplever att någon har trampat dig på fötterna, för din kritik är mot mig var inga visor direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Man kan inte generalisera en Magento-installation. Bara för att en tom Magento-installation laddar på under 1 sekund hos ett webbhotell betyder inte det att den gör det när du har 150.000 artiklar i databasen.
Självklart inte, men man kan börja på ett webbhotell, för det tar lång tid att bygga upp något, och när tiden är mogen kan man ju köpa en dedikerad lösning hos dig.

Senast redigerad av Danielos den 2015-01-24 klockan 10:58
Oläst 2015-01-24, 17:13 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Självklart inte, men man kan börja på ett webbhotell, för det tar lång tid att bygga upp något, och när tiden är mogen kan man ju köpa en dedikerad lösning hos dig.
Det är en väg att gå. Viktigaste är att man diskuterar med kund för att lyssna på krav och förväntningar för att sedan tillsammans kunna ta fram en kravspec och beroende på kundrelation även en plan för utveckling framöver.

Det finns inget värre än att få ett allvarligt prestandaproblem på halsen utan att ha haft en plan och kunnat ta höjd för de ökade kostnaderna tidigare. Då står man där och har betalat några hundralappar i månaden för ett webbhotell när man helt plötsligt behöver lägga tusenlappar + ett migreringsprojekt som behöver forceras fram. Det är aldrig kul.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017