FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är någon förvånad? Dock lite klumpigt sätt bara. Bästa hade varit sett till att domänen hade kommit till utländskt bolags ägande innan. Sedan sålt den för slippa detta problem han får nu.
Hade varit kul läst hela beslutet från domstolen, för artikeln säger väldigt lite bara grundläggande saker. Men oavsett blev det ändå tråkigt summa han fick betala i skatt även vid beskattning av kapitalinkomst. Lite bättre lösning hade sparat många miljoner i skatt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Jag alla rådgivare som skott sig på detta är förvånade. Jag har ju betalt för att försvara denna klassiker.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Du får väl prova stämma dom istället o begära dom tar en del av kostnaden. Skatteflyktslagen är rätt bred och ger möjlighet till egna tolkningar, bästa är läsa domar från HFD i liknande mål för bilda sig egen uppfattning är hur praxis är och hur det dömts i liknande mål. Det brukar jag göra en hel del för få en faktiskt tolkning av rättsläget. Sedan får man tänka på praxis ändras och nya lagar och gamla justeras. Och är ett stort problem om man vill behålla kapital i Svenska bolag, det kostar många miljoner extra för kunna göra det. Och då gäller bara svensk lagstiftning, hade man haft struktur med EU bolag sedan utländska bolag utanför EU fanns mer möjligheter. Och då gäller även EU lagarna om fri rörlighet över svensk lagstiftning vilket ger mer möjligheter processa längre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Jag hade inte koll på det då för 7 år sedan. Man kan säga att det kostade ett par miljoner att lära sig det. Det är bara att skratta åt det och gå vidare.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Men jag förstår varför du fick problem med med SKV, att trycka in Aktieägartillskott sedan tömma bolaget helt via utdelning samma år visar tydligt uppsåt att undvika skatt. Hade pengarna fått stanna några år och mindre utdelningar med tiden hade säkert utfallet kunnat bli helt annorlunda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Otrevligt när gör sånt där Patrikweb. Gör inte om är du snäll! Citat:
Därefter 2009 tog jag en utdelning på ett i sammanhangent mindre belopp som skatteverket anser deklarerades med en för låg skattesats. Det är det som nu är reglerat i Kammarrätten till SKV fördel. Fluffigare än så är det inte.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Åt andra sidan deras timpris är ju lagom högt :P Så du ska flytta tillbaka till Sverige? Av alla länder med. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|