Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2014
Vänsterpartiet (V) 8 5.48%
Miljöpartiet (MP) 9 6.16%
Socialdemokraterna (S) 18 12.33%
Centerpartiet (C) 8 5.48%
Folkpartiet (FP) 4 2.74%
Kristdemokraterna (KD) 6 4.11%
Moderaterna (M) 49 33.56%
Sverigedemokraterna (SD) 38 26.03%
Feministiskt initiativ (F!) 1 0.68%
Piratpartiet (PP) 5 3.42%
Antal röster: 146. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-09, 19:50 #151
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Det Patrik som vanligt struntar i är att om du är sjuk så får du högre premie och om du har någon form av medfödd defekt så är det inte ens säkert att du får teckna en försäkring osv. Det är precis som med bilar, har du dålig historik så får du antingen skyhög premie eller inte ens teckna en halvförsäkring. Det fungerar ju så bra i USA, eller hur är det nu våra svenska ex-pats utrycker det: bara de rika i USA har råd med samma sjukvård som vem som helst i Sverige.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2014-09-09, 20:09 #152
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Det Patrik som vanligt struntar i är att om du är sjuk så får du högre premie och om du har någon form av medfödd defekt så är det inte ens säkert att du får teckna en försäkring osv. Det är precis som med bilar, har du dålig historik så får du antingen skyhög premie eller inte ens teckna en halvförsäkring. Det fungerar ju så bra i USA, eller hur är det nu våra svenska ex-pats utrycker det: bara de rika i USA har råd med samma sjukvård som vem som helst i Sverige.
Det där får man ta med en rejäl nypa salt. Det kan variera mellan delstater men i somras hängde jag en del i USA och pratade med en insatt om just detta.

En normal familj med 2 vuxna och 2 barn betalar ca 500-600 USD/mån för sjukförsäkring om deras arbetsgivare inte redan betalar denna. 2 vuxna betalar i Sverige normalt mer skatt än 3500-4200 kr/mån till sjukvården.

Och den amerikanska privata sjukvården är i absolut toppklass. Den är överlägsen allt du hittar i Sverige.

Den offentliga sjukvården i USA drivs oftast av katolska kyrkan (som var de som startade sjukhusen i USA för länge sedan). Även deras vård är väldigt bra i definitivt i klass med den svenska. Men eftersom du blir stämd för minsta lilla så skulle jag tro att även den överstiger den svenska.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2014-09-09, 20:09 #153
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Är väl helt rättvist? Att premie anpassar sig efter dig. Eller tycker du även bilförsäkring ska kosta samma för alla även för dom som har mest olyckor?

USA är dock extremt exempel så dåligt ha USA som jämförelse för hela världen alltid.

Räknar man bort USA kostar bättre internationell sjukvårdsförsäkring lägre i månaden än du betalar i skatt för svensk sjukvård som är sämre.

Det är väl något som är sjukt om något.

Och sjukvård anser inte jag är en rättighet för alla nödvändigtvis, klarar man inte ens betala 1000-3000 i månaden för egen försäkring kan man nog inte motivera ens få vård.

Citat:
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2014-09-09, 20:50 #154
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2010
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Förälderpeng din mamma/pappa var inte hemma med dig utan jobbade från dag 1?
Privat dagmamma?
Gymnasiet. inte studiemedlet utan vad utbildningen kostade, lärare/skola/böcker osv.
Och du ser 12k till som du fick tillbaka av staten.

Så "får inget tillbaka" blev ganska mycket.
Ingen pappa och mamma vart väl hemma med mig i början, men
eftersom jag inte kunde ammas så var min mormor hemma med
mig när min mor har jobbat.

Privat dagmamma ja.

Men jag håller med dig om de saker du nämnt, man tar mycket
för givet utan att tänka till och du har fått mig att tänka till. Det
blir väl lätt så att man tar mycket för givet när man vuxit upp här.

Sen kanske jag är uppfostrad att man aldrig ska be om hjälp och
att man alltid ska klara sig själv, och jag antar att jag mest är arg
på alla som man ser få socialpengar månad efter månad, utan
viljan och glöden för att själva bidra till välfärden.

Men sen ska man egentligen inte bry sig om vad andra gör heller.
Fast vi lever ju i en demokrati och då är vi ju ett folk som gemen-
samt borde arbeta för Sverige, eftersom vi alla delar landet med
varandra...

edit:... vilket i sin tur betyder att man borde hjälpa varandra att få
ett jobb eller liknande istället för att bara klaga över det...

Och så kan jag nog fortsätta men jag slutar här för tillfället!

Senast redigerad av Kimppa den 2014-09-09 klockan 20:52 Anledning: la till lite mer
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2014-09-09, 22:02 #155

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Det där får man ta med en rejäl nypa salt. Det kan variera mellan delstater men i somras hängde jag en del i USA och pratade med en insatt om just detta.

En normal familj med 2 vuxna och 2 barn betalar ca 500-600 USD/mån för sjukförsäkring om deras arbetsgivare inte redan betalar denna. 2 vuxna betalar i Sverige normalt mer skatt än 3500-4200 kr/mån till sjukvården.

Och den amerikanska privata sjukvården är i absolut toppklass. Den är överlägsen allt du hittar i Sverige.

Den offentliga sjukvården i USA drivs oftast av katolska kyrkan (som var de som startade sjukhusen i USA för länge sedan). Även deras vård är väldigt bra i definitivt i klass med den svenska. Men eftersom du blir stämd för minsta lilla så skulle jag tro att även den överstiger den svenska.

Som tillägg till min post. Inkomstskatten var normalt 9-11% för de som arbetade. Tjänar man inte tillräckligt betalar man ingen skatt alls.

Familjen vi hängde med har bott i olika länder, bl.a. senast Finland och har m.a.o. sett den finska sjukvården. Nu är jag inte finne men jag tror inte skillnaderna är så stora mot den svenska - och de sa att den amerikanska var helt överlägsen.
Gammal 2014-09-09, 22:20 #156
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg

Suck, har du ens läst villkoren för sjukförsäkringar i USA? Förstod du inte heller vad min referens till "allmän sjukvård" avsåg? Och återigen, sjukvården är bara överlägsen för de som har råd att betala vilket är ett litet fåtal. Det kallar inte jag en "allmän sjukvård". En person med MS får inte teckna den sjukförsäkring du tar som exempel, inte heller en person som har någon som helst form av handikapp (i de flest fall). Dessutom så om du har varit sjukskriven eller opererats osv. så får du svårigheter att teckna en försäkring alt. en orimligt hög premie eller undantag för vad den täcker. Vad de olika försäkringarna täcker är dessutom en hel avhandling i sig.
Det är alltså återigen endast för de friska och rika som den privata sjukvården du hänvisar till är tillgänglig. Det är inte vad majoriteten av svenskarna vill ha, tack och lov för det. Det du och vissa andra förespråkar är inte i linje med en humanitär människosyn.
Gammal 2014-09-09, 22:56 #157

Citat:
Suck, har du ens läst villkoren för sjukförsäkringar i USA? Förstod du inte heller vad min referens till "allmän sjukvård" avsåg? Och återigen, sjukvården är bara överlägsen för de som har råd att betala vilket är ett litet fåtal. Det kallar inte jag en "allmän sjukvård". En person med MS får inte teckna den sjukförsäkring du tar som exempel, inte heller en person som har någon som helst form av handikapp (i de flest fall). Dessutom så om du har varit sjukskriven eller opererats osv. så får du svårigheter att teckna en försäkring alt. en orimligt hög premie eller undantag för vad den täcker. Vad de olika försäkringarna täcker är dessutom en hel avhandling i sig.
Det är alltså återigen endast för de friska och rika som den privata sjukvården du hänvisar till är tillgänglig. Det är inte vad majoriteten av svenskarna vill ha, tack och lov för det. Det du och vissa andra förespråkar är inte i linje med en humanitär människosyn.
Läste du mitt stycke om den offentliga vården i USA? Du bör också läsa på om Affordable Care Act ("ObamaCare") som löser det du skriver om höga premier:

"The ACA was enacted with the goals of increasing the quality and affordability of health insurance, lowering the uninsured rate by expanding public and private insurance coverage, and reducing the costs of healthcare for individuals and the government. It introduced a number of mechanisms——including mandates, subsidies, and insurance exchanges——meant to increase coverage and affordability.[6][7] The law also requires insurance companies to cover all applicants within new minimum standards and offer the same rates regardless of pre-existing conditions or sex.[8] Additional reforms aimed to reduce costs and improve healthcare outcomes by shifting the system towards quality over quantity through increased competition, regulation, and incentives to streamline the delivery of healthcare. In 2011 the Congressional Budget Office projected that the ACA would lower both future deficits[9] and Medicare spending.[10]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Patient...dable_Care_Act
Gammal 2014-09-10, 00:40 #158
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Som KristianE säger, så har mycket ändrats med ObamaCare. Du kan nu inte bli nekad försäkring om du har några pre-existing conditions. Tidigare räckte det med att du i förbifarten hade nämnt för din doktor att du haft lite ont i armen, så blev du nekad att inkludera den armen nästa gång du köpte sjukförsäkring. Lite hårddraget men inte långt ifrån vekligheten innan ObamaCare.

Jag tror att väldigt många svenskar har en skev bild av vem som betalar vad inom den amerikanska sjukvården.

För det första så betalar den amerikanska staten närmare 50% av ALL sjukvård i landet.

Så här ser fördelningen ut för sjukförsäkringar:

- 48% har sjukförsäkring genom jobbet.
- 16% Medicaid (staten betalar)
- 14% Medicare (staten betalar)
- 15% Oförsäkrade (staten betalar för de allra flesta)
- 5% Privata sjukförsäkringar
- 1-2% Andra statliga sjukförsäkringar för militären o.s.v.
källa

Att privata sjukförsäkringar endast står för c;a 5% är nog inte så känt i sverige. (visst de 48% som har sjukförsäkring genom jobbet är ju också 'privata', men arbetsgivaren betalar)

Om jag ser till min närmsta bekantskapskrets (40-50 personer) så har inte en enda privat sjukförsäkring, men alla är försäkrade.

Citat:
Det är alltså återigen endast för de friska och rika som den privata sjukvården du hänvisar till är tillgänglig
Hoppas du inser hur otroligt fel det uttalandet var...

Senast redigerad av WebboT den 2014-09-10 klockan 00:46
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2014-09-10, 06:30 #159
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Hoppas du inser hur otroligt fel det uttalandet var...
Full tillgång till den högkvalitativa sjukvård som avses är inget som de billigare försäkringarna betalar för så nej, jag anser fortfarande att uttalandet är rätt.
Gammal 2014-09-10, 06:36 #160
Westmans avatar

Westmans avatar

Och en sak till, läs gärna vad som avses med "essential" och om någon lyckas hitta en enhetlig definition så blir jag imponerad. Verkligheten är att om det inte är livshotande så är det inte "essential", sen finns det en liten men ganska marginell gråzon.

Mina källor för vad jag avser med verkligheten är ex-pats och ex-ex-pats (pensionerade och återmigrerade till Florida). De senare är 100% friska, annars hade de enligt egen utsago inte haft råd att flytta tillbaka.

Senast redigerad av Westman den 2014-09-10 klockan 06:40
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017